|
||||
|
||||
רוב האנשים יכולים להרגע על ידי מוסיקה או אמנות אחרת שהם מחבבים. יותר זול וכנראה גם יותר אפקטיבי. המדיטציה שייכת לתקופה בה לא היו שום אמצעים מודרניים להפעלת מוח, כלומר זו טכניקה מיושנת ולא הכי יעילה אפילו אם היא עובדת. מה יותר מרגיע מזה ? |
|
||||
|
||||
למדיטציה יש יתרונות שנבדקו ושאין בדרך כלל בשיטות שהזכרת. עם זאת, ניתן לעשות מדיטציה *לא* טרנסנדנטלית מבלי לשלם לארגונים וכתות, בצורה פשוטה יחסית ובלי הוצאות מיותרות. הייתי מהמר שאפילו לימוד של שיטות בסיסיות דרך הרשת יעשה חלק מהעבודה. מה שקשה, כמו בכל לימוד עצמי, זאת המשמעת, ולפעמים תרגול בקבוצה עדיף ולו מהבחינה הזאת. |
|
||||
|
||||
מי בדק ? מה בדק ? אם צריך משמעת ו"תנאים מוקדמים אחרים" לתהליך - כנראה אין השפעה חזקה לאותו תהליך (כי מה שמשפיע באמת לא זקוק לקביים כדי שיתקיים). תרגול בקבוצה אינו שייך להשפעה של מדיטציה כשלעצמה (אולי רק להגביר אותה) כי דינמיקה קבוצתית יש לה כוח משל עצמה. למשל: תשווה את ההרגשה הטובה של מספר אנשים שמשחקים באיזשהו משחק שאהוב עליהם שלא דורש ריכוז גבוה מדי, נניח שש בש, הם ישיגו יותר רגיעה מלחצים מאשר כל תרגול מדיטציה. (אם המשחק תובעני, למשל הימורים בשש בש או משחק תחרותי, לא תהיה רגיעה, דווקא להפך. אבל בכל מקרה – תהיה התנתקות ממה שקרה לפני המשחק). הבעיה בדינמיקה קבוצתית היא: אינה זמינה רוב הזמן אלא אם כן אתה "חבר מועדון" במשחק פופולרי. אני משחק שש בש נגד המחשב הרבה ומשיג התנתקות ורגיעה די טוב. זה לא קשור לדינמיקה חברתית אלא לכך שאני נכנס לסוג של זרימת חישובים שתופס אותי חזק. לא חושב שזה ספציפית לשש בש, כל עיסוק אינטלקטולי שדורש ריכוז משמעותי כנראה עושה זאת. אז למה ללכת לפעילות משמימה כמו מדיטציה. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שכבר צירפו פה בדיון לינקים למחקרים, למשל אצל ברקת לקראת סוף הדיון. ''מה שצריך משמעת ותנאים מוקדמים כנראה שאין לו השפעה חזקה'' - אז לשיטתך חדר כושר לא משפיע על הכושר ואוניברסיטה לא משפיעה על ההשכלה. תמהני. ''תשווה... שש בש... למדיטציה...'' - רגע, תן לי לדמיין, מי יותר רגוע, שחקני שש בש מול נזירים בודהיסטים. תמהני בריבוע. |
|
||||
|
||||
שש בש מול מחשב זה לא כמו שש בש מול שחקן אנושי. נסה לדמיין תחרות מדיטציה (ואגב, המהרישי היה דווקא הינדי ולא בודהיסטי. אבל זה לא ממש משנה). |
|
||||
|
||||
בפסקה הרלבנטית דובר על מספר אנשים, לא על מחשב. למה לנסות? (ולמה דוקא המהרישי רלבנטי כאן? אני בפירוש הזכרתי סוגים שונים של מדיטציה). |
|
||||
|
||||
"שניים" זה "מספר" אנשים במיוחד אם אחד מן השניים הוא "מנטור" שמכיר היטב כיצד מפעילים דינמיקה קבוצתית. בתגובתי היום הסברתי יותר את יחסי הגומלין בין "שש בש מול המחשב" לבין "שש בש כמשחק בין _אנשים_". |
|
||||
|
||||
אני לא מתרשם מ"מחקרים" למרות שלפי הרוח הנושבת באתר זה "מחקרים" הם הוכחה אולטימטיבית. רק מחקרים שבהם "מודדים" מספרית משהו נחשבים בעיני (בתנאי שהחוקרים לא מסבנים). מדיטציה זה סוג של הפעלת רגשות ו/או ריכוז . אם היא יעילה זה מורגש חזק בניסוי אישי או מהתבוננות אצל אחרים, לא צריך שום תרגולת ומשמעת כדי לחוש בתוצאות . תרגולת ומשמעת עולים _כצורך רק כאשר רוצים ליצור סוגסטיה שתופעה מסויימת מתקיימת. כאשר תופעה ברורה ואפקטיבית אין צורך בסוגסטיה שתשכנע אותך שהתופעה קיימת. אם לא להסתמך על ניסוי אישי אלא להסתמך על מפורסמות: ווידוי אצל כומר או שיחת נפש אצל רבי מפעילה תהליכי מדיטציה בלי הכנות מרובות ובלי תרגול. הם מכירים את הנושא (ויתכן שגם נזירים בודיסטים מכירים וגם שרינקים מכירים זאת). אופן הפעולה במקרים הללו הוא יותר דינמיקה קבוצתית בין אנשים (המנטור ו"תלמידו"); לא הטכניקה של שינון מילים חסרות פשר או "הסתכלות פנימה" וכדומה (המנטור הוא זה שיוצר את הדינמיקה: הוא לוחץ על "נימי הנפש" שלך). הדוגמאות "חדר כושר" ו"אוניברסיטה" לא רלוונטיות. מדיטציה והלכי רוח וריכוז הן תופעות בסיסיות של פעולת המוח שלא מצריכות לימוד (כמו שתינוק לא צריך ללכת ל"בית ספר להליכה" או ל"קורס להליכה נכונה"). מה שצריך הוא לנתב את המוח לפעילות אפקטיבית (שמשתנה באופן אינדווידואלי). "שש בש נגד המחשב" לגבי אישית כרגע היא פעילות מרגיעה מסיבה כלשהיא שקשה לי לקבוע מהי. אבל זו פעילות אפקטיביות באופן חד וברור. שש בש מול אנשים פועלת באופן שונה בגלל שמול אנשים יש דינמיקה חברתית (שיכולה לבוא על רמת המשחק אבל זה לא מעניין את מי שאינו נחוש לנצח). שש בש תחרותי או הימורי אינו מרגיע אלא מתסיס. אל תבלבל בין שתי פעילויות: משחק נגד מחשב (שזו פעולה חישובית נטו) ודינמיקה בין אנשים (שזה ערוץ אחר, רגשי נאמר). כל אחת מהפעילויות פועלת כשלעצמה אבל השילוב בין שתי הפעילויות יהיה סינרגני. |
|
||||
|
||||
תינוק אנושי לא יודע ללכת. אם הוא לא יגדל בין אנשים אלא בין זאבים, לא בטוח שהוא ילמד ללכת זקוף. |
|
||||
|
||||
בנסיבות רגילות התינוק ילמד ללכת רגיל. טוב - המטא הרגל הוא חיקוי הסובבים. |
|
||||
|
||||
הי יועז, אשמח אם תיצור איתי קשר בפרטי |
|
||||
|
||||
אין לי שום קשר ליועז. |
|
||||
|
||||
אמ, מי כתב את המאמר "אני מורה למדיטציה לשעבר? |
|
||||
|
||||
עקבי במעלה הפתיל עד לכאן. עם זאת, אני בספק רב אם הכותב של אותה תגובה מ-2003 יהיה זמין לענות לך. |
|
||||
|
||||
אשמח לדעת מי כן יכול לענות לי לגבי מדיטציה |
|
||||
|
||||
עכשיו מששאלת, כל מי שקורא באתר ומעונין עשוי לענות לך, או שלא, על פי בחירתו. עם זאת, נראה לי שיש אתרים בעברית עם הרבה יותר מידע בקשר לנושא הזה מאשר דוקא כאן. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |