|
||||
|
||||
נדמה לי ש"כושי" נמצאת בזחילה איטית לכיוון הקללה/עלבון, ועדיין לא במקום שבו נמצאת negro או nigger בארה"ב. אם אני מדבר, נניח, בתוך המשפחה, אומר "כושי" וארגיש שזו מילה טבעית ונייטרלית. עם חברים (לבנים) במקום העבודה אני פחות בטוח (תאגיד אמריקאי...), קל וחומר עם אנשים זרים, בן בנו של קל וחומר עם אנשים, אה... איך לומר... במה כן להשתמש? באופן קצת מוזר, אם אני מדבר על אמריקאים, קל לי להשתמש ב"שחורים", ואם על ישראלים קשה לי יותר. כנראה אומר "אתיופים" או "אפריקאים", תלוי בחוזק הניחוש שלי האם הם יהודים או מבקשי מקלט. אבל למה בכלל להשתמש? אין המון סיבות באמת חזקות לציין את צבע העור. הקושי הלשוני-נימוסי מקשה על ציון צבע העור, ואולי טוב שכך. מעניין מה מגוון הדרכים של מלצרים לתאר סועדים במערכת. אני מסכים עם הפונז שנראה שגזר הדין מחמיר עם המלצרית והמסעדה באופן לא מידתי. |
|
||||
|
||||
אם יש לך חשש קרא לכושי ''תימני''. |
|
||||
|
||||
אני חושב שבאנגלית יש הבדל עצום בין ניגר (עלבון גס במיוחד, אלא אם אתה מהגטו הכושי בעצמך) ובין "נגרו" (מילה לא מאוד מקובלת היום,אבל עדיין נמצאת בשימוש מסוים אפילו במסמכים רשמיים). "כושי" מלרע דומה בעיני לנגרו, כושי מלעיל נמצאת איפשהו באמצע. גם במשפחה אשתמש ב"כושים" רק אם זה ממש נדרש. לגבי מי שאני מנחש שהם מסתננים אני משתמש ב"מסתננים". כדי לציין צבע עור באופן כללי: אולי "כהי עור" (למרות שנשמע קצת מיושן). |
|
||||
|
||||
ניסוח יותר פשוט הוא לאמר ''שחור''. מי שניעלב מ''שחור'' יעלב גם מ''כהה עור'' או ''אפריקאי'' או כל ביטוי שמשמעותו בעצם ''מגזע אחר''. מכיוון שהכושים קוראים לעצמם שחורים סיכויי ההעלבות נמוכים יותר אם נאמר ''שחור''. |
|
||||
|
||||
כמו שכתב ירדן, ''שחור'' עובד לגבי אמריקאים אבל יעליב את רוב כהי העור החיים בישראל. |
|
||||
|
||||
מה שמעליב אותם זה להיות שחור, כפי שניתן לראות מדבריו של נשיא זימבבואה. אף אחד לא יכול לשנות את העובדה שהם נולדו בצבע של חושך ואדים מפוחמים. ואף אחד לא יכול להפוך את המציאות למצב שבו השחור והחושך וצבע שרוף זה דבר חיובי. |
|
||||
|
||||
1. אתה צריך להיות עיוור צבעים כדי לחשוב שאנשים שחורים, צבעם כצבע של חושך ואדים מפוחמים. 2. מה רע בצבע הזה? באותה מידה אפשר לאמר עליך שצבעך כצבע סלמון נא וקיא. 3. כשחיים תחת שמש אפריקאית קופחת, צבע עור שחור טומן בחובו שלל יתרונות. הראשון שבהם הוא פטור מנזקי שמש. ומי כמוך אמור לדעת את זה. |
|
||||
|
||||
מי אמר שהצבע הזה הוא רע? אבל נראה שלאותם אנשים יש בעיות דומות עם ‚כהי עור’ או מילים דומות. אני1 לא טוען שיש משהו רע בצבע עור שונה. אבל צבע עור הוא מאפיין מאוד ברור של אדם. אני יכול לראות אדם ברחוב ולהתייחס אליו כגבוה, נמוך, שמן או רזה. באותה מידה אני יכול להתייחס אליו כג’נג’י או שחור / שחום / כהה עור. 3. גם בארץ יש שמש קופחת. 1 אני מדבר בשם עצמי, כמובן ולא בשם הקרנף. |
|
||||
|
||||
הקרנף אמר. ואף אחד לא יכול להפוך את המציאות למצב שבו השחור והחושך וצבע שרוף זה דבר חיובי. |
|
||||
|
||||
3. ובארץ באמת עדיף להיות שחום מלידה. פחות נזקי שמש. |
|
||||
|
||||
בארץ השמש יותר קופחת (וגם בהודו). זו לא השמש לבדה שקופחת אלא תנאי החיים שמחייבים חשיפה להמון שמש. הכושים באפריקה לבושים לבוש קליל ונמצאים רוב הזמן מחוץ למקום המגורים. |
|
||||
|
||||
התקינות הפוליטית שמה במחלקת המילים הלא-בעייתיות את "גבוה", "רזה" ו"ג'ינג'י", ובמחלקת המילים הבעייתיות את "נמוך", "שמן" וחלק מהתארים המציינים צבע עור כהה, כשיש כאן מגוון ניואנסים שהפתיל דן בהם. אפשר לבוז ובצדק לתקינות הפוליטית, אבל בחלק מההבחנה הזו אני תומך, ובתגובה 688973 הסברתי למה. (אגב, בקריאה חוזרת של התגובה הזו אני רואה שהשתמשתי ב"כושי" כאילו כלום, גם כשכתבתי את דעתי ולא רק בציטוטים דמיוניים.) |
|
||||
|
||||
אתה מחטיא את המטרה. אני מגיב לדבריו של נשיא זימבבואה שמתלונן שיש מכוניות לבנות על גלגלים שחורים, או שהצבע השחור הוא סמל השלילי בתרבויות רבות. בערך כמו הבדרן שצעק "אפילו במילקי השחור למטה!". מה שאני טוען זה שלא משנה איך תקרא להם, הם תמיד יטענו לקיפוח וגזענות כדי לתרץ את אוזלת ידם. |
|
||||
|
||||
זה לא בהכרח קשור לצבע עור. זה גם יכול לציין מאפיין בולט של האדם. בערך כמו "הרוסי ההוא" או לחילופין: הצרפתי, הערבי, המתנחל, הגבוה, השמן וכו'. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |