|
||||
|
||||
התסריט שלך לא רק שאינו הגיוני אלא שהוא הזוי. הסיבה שיש היום פקקים היא ש*כולם* צריכים להגיע לאותו מקום (תל אביב) ובאותה שעה (בין 8 ל9 בבוקר). במודל הסוציאליסטי שלך יהיה לחץ אטומי להשיג רכבים בשעות הלחץ, ולעומת זאת יהיו שעות ארוכות "מתות" שבהן הרכבים יעשו רונדלים וישרפו סתם דלק (במקום סתם לתפוס מקום בחניה כמו היום) בנסיון עקר למצוא נוסעים. מי שמשתמש בגטאיט למשל יודע שיש שעות שבהן אי אפשר להשיג מונית מספיק שפעם אחת אדם עובד ייתקע בבית בגלל שהוא לא הצליח להשיג רכב אוטונומי כדי שהוא יחזור לפתרון הטוב והישן של רכב פרטי (או הפתרון הטוב והחדש של רכב אטונומי פרטי). אני נהגתי להגיע לנתב"ג ברכבת או במונית, כדי למנוע את הצורך לחנות רחוק ולקחת שאטל לא אמין. הספיקה פעם אחת שבה כמעט אחרתי את הטיסה בגלל פשלה של גטאיט ("לא מצאו" מונית פנויה למרות שהזמנתי יומיים מראש) בשביל לעבור לרכב פרטי, למרות שהמחיר לחניה הצמודה לנתב"ג הוא 80 ש"ח ליום כך שבנסיעות של יותר משלושה ימים זה יקר יותר מאשר מונית לכל כיוון. הסוציאליסטים מתלהבים בכל פעם מחדש מפיתוח טכנלוגי שהם בטוחים שבזכותו "עם ישראל יראה את האור ויוותר על רכושו הפרטי" רק כדי להתאכזב כל פעם מחדש מכך שהעם חכם יותר מההזיות שלהם. |
|
||||
|
||||
מה, ואין שירות מוניות אחר במקרה תקלה שכזה? אלפי אנשים מגיעים לנתב"ג במוניות מדי יום ואתה היחיד כנראה שהגיע למסקנה שעדיף לחנות בחנייה ארוכת הטווח בגלל הסיכון שהמונית לא תגיע - וזה נשמע לך טיעון "אנטי סוציאליסטי" תקף? שלא לומר שפעם בכמה זמן, גם עד היום, לרכב הפרטי שלך יש תקלה שמונעת ממך להגיע לעבודה - הוא לא מתניע, יש לך פנצ'ר, צריך לקחת אותו למוסך פעם בשנה לפחות, וכדומה. יש כאן הרבה שיקולים פסיכולוגיים ולא רק כלכליים. אפשר גם לחשוב על מודלים חליפיים לפיהם אתה "משריין" מכונית עבורך בשעות העומס, אולי עבור תשלום נוסף כלשהוא, אבל כזה שעולה פחות מ-3000 ש"ח לחודש נטו (עלות החזקת רכב פרטי). או כל דבר בטווח בין זה לבין רכב פרטי (שריון 24/7). אני יותר מוטרד מהקטע של אחסון כסאות הבטיחות לילדים והעגלה שאני שומר בבגאז' הפרטי שלי. |
|
||||
|
||||
פספסת לגמרי את הטיעון שלי. הטיעון הוא פסיכולוגי - צרכן שהרכב שלו נתקע בכביש (ודרך אגב, הסיכוי שזה יקרה ברכב שיתופי גבוה מהסיכוי שזה יקרה ברכב פרטי, בגלל הנסועה הגבוהה) ובגלל זה הוא איחר לטיסה, סביר להניח שמעולם לא ירכוש עוד רכב מאותו יצרן (וכנראה גם יזהיר קוראים בטוקבקים מפני היצרן), כי בנסיון האישי שלו, היצרן הזה בלתי אמין (בלי קשר לאמינות הסטטיסטית של היצרן, בנסיון הפרטי שלו זה 100% כשל), לא סביר שהוא יפסיק לסוע ברכב פרטי בכלל. מצד שני, צרכן שהזמין מונית יומיים מראש, והודיעו לו 20 דקות לפני שהיא אמורה להגיע, שאין אפשרות לשלוח לו מונית, ימחק את האפליקציה, יטקבק לכל העולם שנהגי מוניות זה עם חרא, ויפסיק לסוע עם מוניות. אני כבר לא מדבר על זה שבמקרה שאתקע עם הרכב בדרך לנתב"ג, אתקשר מייד לאשתי (או לאחי, או לחבר) שתבוא לאסוף אותי ברכבה הפרטי. זה משהו שאתה לא יכול לסמוך עליו עם תחבורה שאינה פרטית, אפילו אם היא אישית. ולגבי ה"שריון" - אתה נאיבי, ע"ע מדיניות האוברבוקינג של חברות התעופה ש"משריינות" לך מקום בטיסה אבל יכולות - חוקית וחוזית - לגרור אותך מהמטוס כשבא להן. |
|
||||
|
||||
שמעתי על לא מעט אנשים שנתקע רכבם מסיבה זו או אחרת. הם הזמינו גרר ונאלצו לחכות. לא שמעתי שבגלל זה נוטשים את סוג הרכב. להפך: כיום יש יחס לא רציונלי במיוחד לרכב ולכן אנשים יודעים לתרץ כמעט כל דבר. במקרה של מאגר גדול של כלי רכב: במקרה של תקלה יכולים לשלוח אליך רכב חלופי. סביר להניח שהם צריכים להחזיק מספר רכבים רזרביים לצרכים דומים. |
|
||||
|
||||
בוודאי שזה קיים, ועובדה שחברות כמו ממסי ושגריר קיימות ומרויחות, אבל עובדתית ב25 שנים שאני נוהג, מעולם לא קרה לי שנתקעתי בצד הדרך עקב רכב תקול (במקסימום פנצ'ר, ואת זה אני יודע להחליף לבד תוך כ10 דקות). אני מניח שמי שנוסע ברכב פרטי, שהנוסעה בו נמוכה יחסית, ושמטפל ברכבו הפרטי באופן סדיר, סיכוייו למצוא עצמו במצב כזה נמוכים הרבה יותר מאשר מי שמשתמש ברכב שיתופי בעל נסועה גבוהה, ולך תדע מי מטפל בו ואיך (ע"ע רכבי ליסינג המטופלים - לפי שמועות מיודעי דבר - בתחזוקת שבר בלבד). |
|
||||
|
||||
אגב, מודל לכאורה הפוך אבל שיתכנס דה-פקטו לנקודת שיווי משקל זהה: אנשים שרוכשים רכב פרטי (מסיבות שחלקן עלו כאן), יוכלו "לסבלט" אותו בשעות שבהן הוא לא בשימוש, תמורת תשלום נאות. לאורך תקופה ייתכן והתשלום הזה יקטין משמעותית את ההוצאה על הרכישה העצמית. ולמי שיתהה למה כיום זה לא קורה - היום מחיר הקומיוטינג (יש למישהו מילה טובה בעברית כאן?) גבוה מדי והתהליך מסורבל מדי, כי מישהו צריך לקחת את הרכב ממקום החנייה שלו ולהחזיר אותו לשם וכדומה. כל השיקולים האלה ייעלמו עבור רכב אוטונומי. כמו למשל השיקול שרכב מושכר הוא במצב פחות טוב כי השוכרים "קורעים אותו" בנהיגה פזיזה ופראית. |
|
||||
|
||||
יש לך בקרה על כך שלא יעשנו לך ברכב, שלא יעלה שיכור שיקיא לך בו? שלא יעלה מישהו עם כלב/חתול מרייר ומשיר? |
|
||||
|
||||
אפשר לדמיין מנגנונים או אפליקציות שמתמודדות עם הבעיות האלה - גם אם במחיר של צמצום קהל היעד. נדמה לי ש-airbnb מתמודד עם בעיות דומות, וברמת הצלחה סבירה. במקרה הזה יש גם לרשויות אינטרס להגביר את המוטיבציה שלך לשימוש כזה, כי זה יכול לחסוך בתחבורה ציבורית (או לאיין אותה) וזה חוסך כסף. |
|
||||
|
||||
בairbnb מגיע לך "לקוח" אחד לכמה ימים. אתה יכול לבדוק איך הוא השאיר את הדירה בסוף התקופה. במקבילה הממונעת, יש לך כעשרה "לקוחות" ביום. איך תדע מי מהם עישן לך ברכב? |
|
||||
|
||||
יש לך ספק שברכב הזה שרואה ומצלם כל מה שנמצא סביבו, תהיה (לפחות אפשרות ל-) מצלמה פנימית? שלא לומר שגלאי עשן פשוט היה מספיק. |
|
||||
|
||||
בעיה לנטרל מצלמה פנימית כשאתה לבד באוטו? לא צריך אפילו לחבל. מספיק לכסות את העדשה. |
|
||||
|
||||
ובזה איבדת את הזכות לשירות הזה. כל אלה בעיות טכניות שניתן לפתור גם באמצעים מסחריים וגם ברגולציה. וחוץ מזה, זה מודל כלכלי. לא בא לך - תשלם מחיר מלא על האוטו. אם היחס בינך לבין אלה שכן יהיו מוכנים לזה יהיה כמו היחס בין מי שנוסע לנתב''ג ברכבו הפרטי ומשאירו בחנייה למי שמגיע במונית - הבעייה פתורה. |
|
||||
|
||||
אלא אם כן אתה תייר שמגיע לשדה התעופה או אסיר משוחרר שאף אחד לא רוצה להסיע אותו (ועכשיו צריך לחפש עבודה). |
|
||||
|
||||
בשביל זה קיים שירות מוניות אוטומטיות, לא? |
|
||||
|
||||
האקדמיה הציעה ''יוממות'' לקומיוטינג, אבל לא ברור לי שמה שהתכוונת אליו הוא באמת קומיוטינג. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |