|
||||
|
||||
התסריט שלך הוא מה שמוכרים לנו היזמים. סביר שרכבים אוטונומיים יהיו מורכבים ממוגנים ויקרים לתחזוק יותר מהרכבים היום. הטענה היא שאנשים לא ירצו / לא יוכלו להחזיק רכב כזה באופן פרטי ויעדיפו/יאלצו להשתמש בשירותים של חברות הסעה למיניהן, כפי שתארת. בראייה ורודה, זה יעלה מאד את הנצילות של כלי הרכב. הסיפור של השכרת הרכב מחברות ההסעה האוטונומית, הוא שמסביר מדוע לטענתו יהיו יותר נסיעות ולא פחות. נראה שמחבר המאמר הנ"ל, מזהיר בצדק מפני תחזיות ורודות מדי. ראשית, אנשים נוטים לצאת לעבודה ולחזור ממנה באותן שעות והעומס בכבישים הוא מאוד דינמי, כך שרווח הנצילות לא יהיה כל כך גדול. שנית, גם היום לא לגמרי ברור, מה גורם לציבור להעדיף רכב פרטי ע"פ תחבורה ציבורית. כותב המאמר מפקפק, לטעמי בצדק,בהנחה שבני אדם ימהרו לוותר על הבעלות הפרטית על הרכב. קשה מאד לנחש היכן, אם בכלל, המעבר לרכבים אוטונומיים יתפוס תאוצה. מה שכלל לא ברור לי, מדוע יחשוב מישהו שרכבים אוטונומיים יחליפו רכב פרטי לפני שהם מחליפים את התחבורה הציבורית והמשאיות? |
|
||||
|
||||
(1) למה שרכבים אוטונומיים יהיו יותר ממוגנים ויותר קרים לתחזוק מרכבים רגילים? הייתי מצפה שאוטומציה תוביל לירידת הסיכון הקשור לתאונות דרכים, ולכן תייתר הרבה מהצורך במיגון. כמו כן אני מתאר לעצמי שעיקר עלויות תחזוקת כלי-הרכב יהיו קשורים למכניקה, ולא למחשוב - ולכן לא יעלו בעקבות האוטומציה. (2) סביר בעיני שמודל של "תשלום על כל נסיעה" יעצב מערכת תמריצים שתוביל לירידה בכמות הנסיעות, ולא בעלייתן - אפילו אם העלות פר-נסיעה תהיה נמוכה מהעלות המקבילה במודל הנוכחי של החזקת רכב פרטי. (3) ראשית, אני לא בטוח שהעדפת רכב פרטי על פני שילוב של תחבורה-ציבורית ומוניות היא תופעה אוניברסלית. זה נכון גם בלונדון, ניו-יורק או טוקיו? בכל מקרה, במקומות בהם אני יודע שההעדפה בברור קיימת (נגיד - ישראל), אין מאחוריה שום תעלומה: התחבורה הציבורית היא מגבילה ולא נוחה, והסתמכות בלעדית על מוניות היא יקרה. למיטב ידעתי האנקדוטלית (מחיי שלי ומכריי) - כל מי שיכול להרשות לעצמו לא להחזיק רכב-פרטי, נפטר ממנו בשמחה, ואנשים העובדים וחיים בקרבת מקום מגוריהם מעדיפים להפטר מהטרחה שבהחזקת רכב (ונוסעים במוניות כשהם צריכים). (4) אני לא חושב שרכבים אוטונומיים יחליפו את הרכב הפרטי לפני שהם יחליפו את המשאיות. נהגי המשאיות יהיה להערכתי הראשונים ללכת. לעומת זאת, תחבורה ציבורית המבוססת על רכבים אוטונומיים לא תראה "בדיוק כמו אוטובסים רק בלי נהג": אין שום היגיון (פרט אולי למיקרים מיוחדים) בכלי רכב גדולים הנעים במסלולים סטטיים לפי לוח זמנים קבוע מראש. תחבורה ציבורית המבוססת על רכבים אוטונומיים תראה כמו מודל שיתוף-הנסיעות שתארתי בתגובה הקודמת. לא רק שמדובר במודל יעיל יותר, אלא הוא המשך טבעי של שירותים מסחריים הנפוצים כיום. עד שכל מיני ועדות ממשלתיות וארגוני-עובדים יגיעו להסכמים בנוגע להפעלת אוטובוסים ללא נהג, כבר לא יהיה מי שירצה להשתמש בהם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |