|
||||
|
||||
אני חושב שהסופר מנסה להעביר את הקונפליקט בין הרציונל הקר והחותך של אנדר, זה ששולט בפעולותיו והופך אותו לגיבור צבאי, לבין המצפון, החמלה ושאר התכונות האנושיות שלו. כילד הוא מבולבל מהקונפליקט הזה ולכן הוא בוכה. כילד הוא מאפשר לרציונל הקר לשלוט, אבל אנדר חושש להפוך לבן דמותו של אחיו, וככל שהוא מתבגר הוא מתרחק מהצד הזה ומאפשר יותר למצפון ולחמלה להנהיג אותו (בעיקר בהמשך סדרת הדובר- שם הוא מחפש כפרה על הקסנוסייד). בסוף הספר אנדר אינו שותף לתחושת ההתעלות שבניצחון על החייזרים. נראה לי שהוא מרגיש מנוצל. אחת מנקודות העצמה של הסיפור מבחינתי, אולי המטען הרגשי המרכזי שהוא נושא, היא שלא ניתן לדעת איך אנדר היה נוהג אילו היה יודע את האמת אודות הקרבות. |
|
||||
|
||||
Speaker for the Dead מומלץ? |
|
||||
|
||||
אני אהבתי את כל הסדרה אבל הספר המקורי הוא החזק ביותר. ההמשכים עשירים מאוד בהמצאות אבל אינם מהודקים כמו ''המשחק''. |
|
||||
|
||||
ב'אנדר בגלות' איבדו אותי לגמרי. ___________________ יש בחורה. קוראים אותה אפריימה. Afraima. היא קראה ככה לעצמה בעצמה. כי היא יהודיה רצינית והיא רוצה לפרות ולרבות1. אפריימה חיה בהתנחלות במקום שהיה פעם כוכב-באגים. כשארגנו את המשלחת, לא כל כך חשבו על הקטע הזה של גברים ונשים ושכדאי שיהיו 50-50 אם רוצים גם לפרות ולרבות בקולוניה, אז היחס הוא כמו ביחידות צבא בד"ך. וזה אף על פי שיש שם הרבה מאוד מדענים. קיצורו, הפתרון שהמוחות הגדולים - מנתחים, גיאולוגים, קסנוביולוגים וטייסים קרביים הצליחו למצוא למצב הזה הוא הגרלה. יש הרבה גברים? מעט נשים? נקבע בהגרלה מי יקבל מי. והיתר יעשו ביד. בתור גבר, אשה שלא רצית טובה יותר מאפס אשה. בתור אשה, זה אומר שסיכוי מאוד קלוש שתהיי עם גבר שרצית. כלומר, סיכוי אפס שתהיי מרוצה. וככה, אפריימה סובלת ממתח-מיני מוגבר עם הבוס שלה, כי הוא יהודי. והיא רוצה להרות מיהודי. כי ככה מייצרים יהודים, ע"י כניסה להריון מיהודי. וזה ממש ממש מפריע לה, שהיא צריכה להכנס להריון מגוי. אממה מה, הוא לא רוצה להכניס אותה להריון, כי היא אשת-איש. ולמה בכלל עשו את זה, את כל עניין ההגרלה, במקום להיות יצירתיים יותר כמו היינליין, נניח - נישואי-קלאן ונישואי-טור ופוליאנדריה2? "כי צריך לשמר את המונוגמיה". 1 וקארד לא דיבר עם ישראלים דוברי עברית. אחרת הם היו אומרים לו שזה צירוף הברות חסר משמעות, ואם הוא רוצה שם שקשור לפוריות, שיקרא לה 'פוריה'. 2 פתרון שאיכרים עניים בטיבט חשבו עליו, אבל לא מנתחים, גיאולוגים וקסנוביולוגים. |
|
||||
|
||||
2 זה בגלל שקארד סופר הרבה יותר שמרן ומרובע מהיינלין. צר לי לומר שניסיתי לקרוא את המשחק של אנדר בתור מבוגר והוא השאיר עלי רושם הרבה יותר שטחי וקלוש ממה שזכרתי. אולי התרגום אשם, אבל לא בטוח. |
|
||||
|
||||
על אנדר בגלות למדתי מויקיפדיה. עבר לי מתחת לרדאר. עכשיו כשאת מספרת- טוב שכך. קארד הוא מורמוני, אולי זה מסביר. ההצלחה הופכת סופרים רבים לפלצנים. והבעיה עם פלצנים היא שכשהם מזדקנים הם הופכים לפלצנים זקנים. |
|
||||
|
||||
המורמונים דוגלים בפוליגמיה. אז המונוגמיה לא באמת קדושה, מתברר. אבל ריבוי גברים - אבוי! ____ קארד הומופוב. מעניין שהוא לא חשב על ההשלכות של מיעוט נשים ושימור המונוגמיה בחברה שיש בה הרבה יותר גברים מנשים. ומפליא שאנשים לא מתים שם על ימין ועל שמאל. |
|
||||
|
||||
לא לגמרי חסר הגיון: ריבוי הגברים הוא עניין זמני שאמור להיעלם תוך דור בערך. רצוי שהמסורות שנוצרות שם יתאימו גם לתנאים החדשים. אחרת הם היו יכולים להעדיף מספר גדול ככל האפשר של צאצאים: קצב הריונות גבוה ככל האפשר ותעסוקה עם סיכונים נמוכים לנשים. |
|
||||
|
||||
למה תוך דור? בהנחה שהיילודים מתחלקים שווה בשווה בין המינים, עד שדור המבול לא ימות (שזה שלושה דורות בערך) עדיין יישמר הריבוי הגברי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |