|
||||
|
||||
בירור קצר יגלה לנו שמרבית האסירים ימנים. אלא שגם אתה יודע - אני מקווה - שאין קשר בין הימניות שלהם לעובדת היותם אסירים. (גם הימניות וגם עובדת היותם אסירים הם תולדה של משהו אחר) אז למה אתה מביא את זה כדוגמא למשהו? |
|
||||
|
||||
אכן, הימניות וחיי הפשע שניהם נובעים משיוך לשכבה סוציו-אקונומית נמוכה. הבאתי את הטיעון כאחד מהדוגמאות הסותרות לטענה שהפשע בא ונובע מהשמאל. |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי, ימניות אינה נובעת משיוך לשכבה סוציו-אקונומית נמוכה. כמה מחברי (הימניים...) הטובים אינם משכבה סוציו-אקונומית נמוכה. |
|
||||
|
||||
הטענה היא לקשר סטטיסטי בין סוציואקונומיות נמוכה לדעות ימניות, עם קשר סיבתי בכיוון זה. חבריך הימניים הם מן הסתם מעטים מדי כדי להפריך טענה סטטיסטית; מה גם שהם גבוהים סוציואקונומית, ולכן הטענה פחות מתייחסת אליהם. אלא אם כן, כמובן, כל ישראל חברים... |
|
||||
|
||||
לי זה ברור, רק שהקביעה של ארז לנדוור ש"הימניות [וחיי הפשע שניהם] נובעים משיוך לשכבה סוציו-אקונומית נמוכה." היא כוללנית מדי. מספיק להסתובב במסדרונות הרשות לפיתוח אמצעי לחימה (אנשים שאינם מרקע סוציואקונומי נמוך דווקא) או אפילו במסדרונות הפקולטה למדעי המחשב בטכניון (כנ"ל)כדי לגלות שימניות אינה נובעת משיוך סוציואקונומי זה או אחר בהכרח. סתם סטינגה. |
|
||||
|
||||
ואם אפשר להוסיף, נוהגים לקשר את תופעת המתאבדים והאיסלם הקיצוני לרקע סוציואקונומי נמוך. אולם בשנה האחרונה נוכחנו (במיוחד בפיגועים בארה''ב) שהמתאבדים דווקא הגיעו משכבות מבוססות ומשכילות. עוד סטינגה. |
|
||||
|
||||
במשפט הזה התכוונתי לאותם אנשים שבהם מדובר. ברור שימניים יש גם במעמד הבינוני והגבוה. |
|
||||
|
||||
הקשר בין ימניות לאמצעי לחימה נראה "טבעי". אך מה עם הקשר הנגלה לעין בין ימניות למדעים מדויקים ושימושיים? האם דיסיפלינה של מדע מדויק תורמת לחשיבה על הסיטואציה החברתית פוליטית?( פרופסור יובל נאמן). האם זהו אך מקרה שרוב מתוך 43 המרצים נגד ביילין הם מהמדעים? האם ויקו ידע לענות? |
|
||||
|
||||
מעניין, אתמול בערב בשיחה פרטית עם חבר העלתי גם אני את התזה הנ"ל. ויקו כבר לא יענה, אבל אולי הקוראים יוכלו לתרום לנו מניסיונם? |
|
||||
|
||||
שני מרצים בלבד, (מתוך עשרות) כולם ממדעים מדויקים, הביעו באוזני (או לעיני) את דעתם הפוליטית. פרופסור מתניה בן ארצי (הגיס של בנימין נתניהו) פירסם באוניברסיטה כרוזים נגד עצרת התמיכה בביהמ"ש העליון (האוניברסיטה השביתה את הלימודים כדי לאפשר לסטודנטים ולמרצים ללכת לעצרת) בטענה שבית משפט המאשר גירוש אנשים והריסת בתים אינו ראוי לתמיכה. פרופסור אחר ממדעי המחשב (יתכן שאינו מעונין בחשיפה ציבורית) קרא לנו להצביע בעד ברק (1999) ולבש חולצות עם כיתובים שמאלניים. (די לכיבוש וכד') לא נתקלתי עד היום במרצה, שהביע באזני דעה ימנית. |
|
||||
|
||||
פרופ' מריוס אונגריש מהפקולטה למדעי המחשב בטכניון פרסם מספר מאמרים ב''הארץ'' שמשקפים דעה ''ימנית''. מהכרות עם מספר עובדים ברפא''ל (שמשקפים לא רע את האוכלוסיה ''בוגרי מדעי המחשב בטכניון'') אני מניח את אותה הנחה מסויימת על הלך הרוחות שם. |
|
||||
|
||||
נו, תשלים את המדגם הלא מייצג: יש עוד שני מרצים מאותה פקולטה בדיוק שמפרסמים בקביעות מאמרים או מכתבים ב"הארץ". פרופ' שלמה מורן (דיקן לשעבר! האם הוא שווה יותר?) ופרופ' עוזי אורנן מביעים דעות "שמאליות". |
|
||||
|
||||
עוזי אורנן מביע דעות "שמאליות"? חשבתי שהוא רק אנטי-חרדי? (אגב, למיטב ידיעתי הוא על תקן של "אורח קבוע" ולא מרצה מן המניין). עוזי אורנן הוא גם "לא מייצג" כיוון שהוא מגיע במקור מתחום הבלשנות, אם אינני טועה. ואשר לפרופ' מורן, מה, הוא לשעבר? לא ידעתי! מי הדיקן עכשיו? בכל מקרה, אפשר להוסיף לרשימה שלך גם את שי בן-דוד שעל דלתו מופיעים באופן קבוע מאמרים שונים, אבל לרשימה שלי קשה יותר להוסיף כי את הדעות הנ"ל שמעתי בשיחות פרטיות. בעסה לי. |
|
||||
|
||||
אורנן אכן מתבטא יותר בנוגע לחרדים; אבל בהיותו מאחרוני הכנענים, נדמה לי שמדי פעם הוא עדיין מביע דעות בזכות התשלבות במרחב (ואני רואה בזה זן של יוניות). ייתכן שאני טועה והוא שומר על זכות השתיקה בנושא. באשר לפרופ' מורן, עמדתי אכן לכתוב "הדיקן" ותו לא, אבל אז נזכרתי בהרקליטוס, ואצתי לבדוק לאן נשבה הרוח. ואכן, התברר כי פרופ' אלון איתי (או להיפך?) התדקן לו. |
|
||||
|
||||
השתלבות כסוג של יוניות? נו, על זה כנראה שלא נסכים. אבל השבח להרקליטוס וברכות לפרופ' איתי. |
|
||||
|
||||
והבוטה מכולם, פרופסור לייבוביץ'. (יבדל''א) |
|
||||
|
||||
עוזי אורנן בא מתנועת הכנענים (הוא אחיו של יונתן רטוש ז"ל) שהיתה ימנית קיצונית ורומנטיקנית. בשנות ה70, לאחר מלחמת יום כיפור הם פירסמו מודעת תמיכה באריק שרון לראשות הממשלה (סיוט שהתממש לצערנו), ושיתפו פעולה עם גוש אמונים למרות חילוקי הדעות ביניהם.(עפ"י תפיסתם המשונה, הערבים אמורים "לחזור" לאומתם העברית ה"מקורית", ולהתמזג עם היהודים שגם הם יאבדו את זהותם למען ה"עבריות".לשם שינוי, המתנחלים צדקו במשהו.) |
|
||||
|
||||
פרופ איליה ליבוביץ מהפקולטה לפיזיקה ואסטרונומיה בת''א הביע דעות שמאלניות למדי בכמה הזדמנויות. |
|
||||
|
||||
האם האוניברסיטה השביתה את הלימודים גם למען הפגנות אחרות? |
|
||||
|
||||
ניסיון פסיכולוגיסטי עלוב לתגובה: אנשי המדעים המדוייקים תופסים את העולם בפתרונות של חד וחלק, שואפים עד כמה שאפשר לתשובות פשוטות וקצרות. לעומת זאת, אנשי מדעי החברה והרוח תופסים את העולם כדבר הרבה יותר מורכב, ורואים הרבה יותר את האפשרות לפשרה ושינוי בקרב בני אדם. לא שאני חושב שהתשובה הזו נכונה במשהו. אגב, האם יתכן כי ההטייה נובעת מכך שבפקולטות למדעים המדוייקים יש יותר מיוצאי ברה"מ, שנוטים בין כה וכה לימניות? אפשרות אחרת: הפקולטות במדעי הרוח והחברה נחשדות מראש בשמאלניות (ובצדק, בד"כ), ומי שבוחר עצמו לתוכן הוא מראש שמאלני, בעוד שהמשכילים מהימין מעדיפים פקולטות אחרות. |
|
||||
|
||||
התופעה(?) הזאת, של שמאל-רוח, ימין-מדעים מדוייקים, קיימת גם מחוץ לאוניברסיטה. על פניו נראה שיש יותר עיתונאים, סופרים, ואמנים שהם שמאליים. (לגבי הצד השני של המשוואה אין לי תדמית במוח כי אנשים במקצועות האלה לא זוכים לחשיפה ציבורית גבוהה כ"כ.) נראה לי שדעה פוליטית ובחירת מקצוע הם שני ביטויי אישיות שאין ביניהם קשר של סיבה-תוצאה, אלא שניהם נובעים מנטיית אופי מסויימת, בסיסית יותר, שהיא הסיבה לשתיהן. מהי אותה נטייה בסיסית יותר- יש לי מחשבות-גישוש בנושא, אבל לא משהו מספיק ברור בשלב זה. |
|
||||
|
||||
תנועת "ארץ ישראל השלמה", אם כל המחאות הימניות, הוקמה ע"י המשורר נתן אלתרמן, בהשתתפות מיטב אנשי הרוח הישראלים. עד היכנסו של חנוך לוין לזירה, עם "קטשופ" ו"מלכת האמבטיה" הייתה המשוואה הנפוצה ימין=אנשי רוח ואמנים. כלומר, האמירה היפה שאמני ישראל דהיום אוהבית להציג, קרי- נפש של אמן=שאיפה לשלום עולמי=שמאל היא יותר פופולרית מפוליטית, שלא לדבר על זה שטענת הרבה-הרבה אנשי רוח מצד ימין היא, שהשמאל השתלט על הממסד ולא נתן להם להיכנס אל חיק הקונצנזוס. ממש כמו,אגב, ששירה שאינה אשכנזית נדחקה לפינה עד לפני כעשור, וכלל לא הייתה חלק מתכנית הלימודים. (לא לומדים=לא מכירים=לא מעריכים ואוהבים). |
|
||||
|
||||
גם עגנון ומשה שמיר מהרוח ויובל נאמן ושפרינצק מהמדעים וזאב ולנאי (אבו בלטה) ומנשה הראל מהגאוגרפיה ואברהם יופה מהצבא (כל אחד מהמבריקים שבתחום עיסוקם.) ועוד הרבה סוציואים נמוכים (כפי שקורא להם מגדיר מושג החיים) כאלה . . . |
|
||||
|
||||
לפני הרבה יותר מעשור שירי יהודה הלוי היו חלק מהחומר לבגרות אפילו במגמה ריאלית. |
|
||||
|
||||
אוקי,אולי. עם זאת, בשלושת העשורים הראשונים לקום המדינה הוא לא היה. רק ביאליק, המשורר הלאומי. |
|
||||
|
||||
ע''ע א.ב. יהושע. אשר לשירה, אולי ביאליק קבע מעין קנון מחייב, מי יודע, באשר מיוחסת לו על פי השמועה הנפוצה הההערה כי ''אינו אוהב את ערבים, שכן הם מזכירים לו את בני עדות המזרח''. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אתה חושב שההסבר הזה יתפוס גם אם תקח בחשבון את אוניברסטית בר-אילן? |
|
||||
|
||||
Your first paragraph shows how much you do not understand scientific research. But it is an understandable misconception: most of the science that non-scientists are exposed to is the part that is closed and simple. The problems given in Physics exams are solvable, with the same techniques given in the course/class, the simplifying approximations fit, et cetera.
Nothing is farther from actual scientific research. Scientists don't research the known and solved problems - there is no research to do there. They research problems that are not yet solved, they try various theories, then retry, then fail, then try another approach, then fail, but in the process develop a technique that works somewhere else, so they sometimes go there, and so forth. I think I can recommend books such as "The Double Helix," that describe such research. Scientists work the same world that other researchers do: a complex, chaotic world, which is hard to predict, if at all possible. The only thing scientists have going for them, that non-scientists don't, is their analytical, quantitative methodology, and the fact that they _have_ solved in a closed manner a few significant private cases, which are widely implemented by engineers. A ridiculous question to any Physicist is: "How general is this closed form?" The answer is always to the effect of "as far as you can throw it." |
|
||||
|
||||
בתור בוגר הפקולטה להנדסה אני יכול להעיד שיקשה עליכם למצוא שם סטודנטים בעלי דעות שמאלניות. לעומת זאת תמצאו הרבה אנשי שמאל במדעי הרוח וגם בפקולטה לרפואה. נדמה לי שהדבר נובע מכך שממהנדס נדרשת חשיבה פרגמטית ,אולם אין זה מעיד על יתרון כלשהו לימין. למעשה מי שיגיע לעמדות מפתח בפוליטיקה יהו בדרך כלל בוגרי מדעי הרוח והחברה. |
|
||||
|
||||
תוכיח. נראה לי שזו טעות, סטטיסטית.הכל. אני מכירה המון אנשי ימין במדעי הרוח והחברה. כן,גם לא דתים. מכירה גם להיפך. יכול להיות שהדומיננטים בשכבה שלך היו ימין, והם אלו שקולם נשמע? |
|
||||
|
||||
לא יפה להיות בוטה, אבל עדותך מוטלת בספק רב - כפי שמסתמן על פי עדות אחרת: תגובה 68003 לי נראה שימניים, במיוחד לאחרונה, הם פשוט מאוד קולניים. הסכר התרבותי על דעותיהם המגונות והפרימיטיביות נפרץ, ואנחנו השמאלנים מדשדשים עכשיו במי השופכין. (סתם השתעשעתי בפסקה האחרונה, לנסות את כוחי בכתיבה כשלך) |
|
||||
|
||||
הצלחת להוכיח את כוחך ,השמאלנים באמת מדשדשים במי שופכין , אבל זה לא מהיום כך זה היה תמיד. כך זה כשאדם שונא את עצמו. |
|
||||
|
||||
מה לעשות? אנחנו הימנים יודעים מכסימום לצעוק בגין ,בגין! |
|
||||
|
||||
למה שמר נתן לו ירשום עצמו בכיטה הטיבולית לעיברית. שהו פותאח במחנה שלו. ובא לציון גועל, |
|
||||
|
||||
בשארה כיף חלאק? אינתק מכפר שלנו בגליל ? בעם ערפי אחד הלך לבנק לאומי להפקיד צ"ק אמר לו איל מנהל תחתום מאחורה! אמר הערבי : יא סידי! למה מאחורה ? בטח אל יהוד חותם מקדימה , אתה גזען ! ניסה המנהל להסביר אבל לא הצליח והערבי הלך לבנק מזרחי ממול. אמר לו אל פקיד תחתום מאחורה מהר וככשאל למה הכניס לו סטירה מצלצלת. חתם אחמד על הצק וקיבל את הכסף. כשיצא מהבנק פגש את חבר שלו מחמוד , ואמר לו : תשמע מחמוד יש כאן שני בנקים באחד בילבלו לי את המוח שעה , בבנק השני - מסבירים. |
|
||||
|
||||
כדאי מאוד שה''בדיחה'' הזאת תורד מכאן, ומהר. |
|
||||
|
||||
למה להוריד את הבדיחה אבל להשאיר את ההסתה להפציץ את יריחו או להרוג משפחות של מתאבדים |
|
||||
|
||||
הטון שלי באמת יצא נוזפני ו"כן המורה" הגיע לי (אני לא). על השאר אפשר לפתח דיון ארוך על ההבדלים בין הבדיחה הגזענית הזאת, והצעות אופרטיביות כאלה ואחרות. אבל בשביל מה? הבדיחה הזאת מכוערת, וכל כך מיותרת. למה משאירים אותה פה?לי אישית מפריע לראות דבר כזה מכער את דפי האייל. זהו. |
|
||||
|
||||
מה אני יגיד לך גיברת.לו צריך היתרגשות בישביל מר נתן.אפילו שהחבר שלו מר מ.שרון יחול לעזור לו מבחינה פסיכית. להבין תבעיה שלו. למה הוא מיקצועי.יעני יושב בנאדם בגיל לו ילד.אומר היה קצין ובאוניברסיתהומדפיס בדיחה עם ווחאד זקן. היו מספרים אותה על מרוקעים. ולו מצחיקה.ואני דבקא אוהב בדיחות גם של עדות לו איכבת. אבל הרמה. וואי וואי.אני קבר חושד בו כמה זמן. שהו רסר בצה"ל ולו קצין.למה יש לי הערחה לרמה של צה"ל. בשביל המנתליות שלו אני חושד.אבל אים את מסכימה. בעם אחרונה ודי. אני מספר למר נתן בדיחה ושימחקו מחר את שתיהם, אחד בא לאיתליז מיתענין כמה עולה מואח.אומרים לו מואח כבס 30 שקל קילו.מואח ברה 25 לקילו .מואח גיזען 100 שקל ל100 גרם.למה כחה יקר מואח גיזען? יא חביבי אתה יודע קמה גיזענים דרוש ל100 גרם מואח? |
|
||||
|
||||
בשארה על תגזים , אם היתי רס"ר איך היתי יודע להכנס לאינטרנט? אבל גם הבדיחה שלך קצת משומשת, אם תכתוב בדיחות יותר טובות אני ממנה אותך מוכתר במחנה. ותגיד לאסתי שקצת הומור לא מזיק . וחוץ מזה אני לא גזען אצלי כל הערבים אותו דבר. |
|
||||
|
||||
יא חביבי!עוד לו נרגענו מהבדיחה של אתמול פו בקפר.יעני החברה תופסים תבטן.לו אולחים לעבוד.ואתה נותן היום עוד אחת?רחמנות.גם תיתקרב כחה לתת תת תת תת רמה.לו תוכל יותר לשפר.בנאדם אתה לו ילד.יעני צריח לחשוב על המחר.העורך הניחבד פו סובלני בעינין הגיזעני.אבל מה. הו מקפיד ברמה. תיסלח לי אים פגעתי לחה בדרגה.לו ידעתי שזה רגיש.יעני אגו=דרגה במיקרה שלחה.ואני קבר מוכתר.אז בלי טובות.אסתי גיברת טובה.בו נעזוב אותה.רק משו קטן.אמרו לי ישלחה שני שגיאות בשורה אחד.יא חביבי,זה ביגלל היתחלת לקים יחסים ישירים נדבקתה.שאתה בנאדם מושפע, שמור על עצמחה, |
|
||||
|
||||
אם לא מחקו עד עכשיו כנראה שכבר לא ימחקו. כמה טוב למר נתן שאני לא העורכת. בעניין המוח- אני מכירה את הבדיחה עם סוף קצת אחר- המוח של הגזען הכי יקר כי הוא לגמרי לא משומש. ''כחדש'', יעני. |
|
||||
|
||||
למה לא ממציאים "פצצה חכמה": כזאת ששמים אותה ביריחו, והיא "יודעת" להתפוצץ בדיוק כשיש פיגוע בתל אביב ? (אופס. נזכרתי בנשק יום הדין מהסרט ד"ר סטרינג'לאב") |
|
||||
|
||||
''ארור האומר נקם. נקמת דם ילד קטן עוד לא ברא השטן.'' ח.נ. ביאליק, ''בעיר ההריגה'' |
|
||||
|
||||
מעולם לא דברתי על נקם. את זאת אני משאיר לבריטים ולגויים אחרים. רק על מנגנון הרתעה. |
|
||||
|
||||
ופגיעה באנשים חפים מפשע, כתוצאה מפגיעה באנשים חפים מפשע אחרים, היא לא נקם? |
|
||||
|
||||
חשוב על "הפצצה החכמה" שלי. אתה מניח אותה ביריחו, ומצהיר בריש גלי שיש ביריחו פצצה כזאת, שמתפוצצת ברגע שיש פיגוע. האם עד רגע זה נקמת במישהו ? הרי עדיין לא היה על מה. ומרגע זה אתה לא עושה שום פעולה, וגם אין לך שליטה עליה. הפעולה האנושית היחידה היא פעולתו של המחבל. הוא, בעצם, מפוצץ לא רק את הפצצה שלגופו אלא גם את הפצצה ביריחו. והוא עושה זאת בכוונה תחילה, כי דאגת להסביר ולהבהיר באופן מפורש כיצד פועלת הפצצה. אז היכן כאן הנקמה ? |
|
||||
|
||||
הייתה שם בעייה שהרוסים לא הודיעו שיש להם נשק כזה ושהוא בעצם במצב הפעלה שאי אפשר לבטלו. ומישהו עורר את התהייה שאם לא מודיעים בפומבי כל הפטנט מאבד את אפקט ההרתעה, ולשם כך בעצם הומצא כל העניין הזה. בהצעות שאני הצעתי עניין ההזהרה מראש הוא חשוב מאד. ותוך כדי כתיבה אני שומע על פיגוע בראשון. אולי לו ידע המפגע (אם זה בכלל פיגוע. עוד לא ברור), שכמה רחובות ביריחו יתפוצצו על אנשיהם הוא לא היה מפעיל את הפצצה. |
|
||||
|
||||
דב, אם אני זוכר נכון אז למעשה הגנראל (ג'ורג' סי. סקוט) אמר "למה לעזאזל גם לנו אין נשק-יום-הדין כמו של הרוסים?" |
|
||||
|
||||
"מחלה המתבטאת בקיומם של פצעים כיביים כרוניים בעור.ראשיתה בפצעים על העור,כעבור חודשים אחדים,ולעיתים שנים,פולש טפיל הליישמניה אל הרקמות הריריות בעיקר באזור הפה והאף,מתרבה ברקמות איברים אלה וגורם להריסתן.בני אדם ללא הבדל גיל ומין נדבקים במחלה. שהייה באזור הבקעה בשעות החשיכה או במקומות אפלים,אפילו למספר שעות,תוביל להדבקות בטפיל.נמצא כי צורתה הכרונית יותר נדירה אצל עולי אירופה,וקיימת בעיקר בקרב עולים מארצות המזרח.מהלך המחלה: נפיחות קלה בעור באזור העקיצה של זבוב החול, נושא הטפיל, מתפתחת תוך שבועות לפצע כיבי שבדרך כלל אינו גורם כאבים.לאחר כשנתיים יעלם הפצע אך ישאיר צלקת מכוערת." |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
נזכרתי באספקט הכרוני של שושנת יריחו, כשראיתי שאתה שב לנושא החביב עליך ללא קשר ממשי למשהו, ואחרי שהצהרת שבעקבות השגי חומת מגן אתה מחזיר את ה''דומסדי משין'' למגירה.אבל כנראה שיש דברים לא נשלטים שקופצים מעצמם גם אצל אנשים ''רציונליים'',כמו הזרוע הקופצת של ד''ר סטריינג'לאב. |
|
||||
|
||||
טוב. אבל אז עוד לא ידעתי שבמקום להמשיך בעזה נוסעים לוושינגטון. וזה כרוני: חייבים להתחיל תיכף ומייד באיזה שהוא "אופק". ומעניין שהזיכרון הזה והעלאתו על הכתב צצו דקה או שתיים לפני ששמעתי על הפיגוע שהגיע הפעם איך לא ? מעזה הממוגנת בגדר והרחוקה יחסית (לתשומת לבם של בעלי ההפרדה החד צדדית שחושבים שגדר בין קלקליה וכפר סבא תשמור על כפר סבא) . . . ואגב, שושנת יריחו זו מחלה כרונית ? נדמה לי שיש אצלנו לפחות שני רופאים. זה נראה לי כמו וירוס או משהו כזה . . . |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |