|
||||
|
||||
אני מתנצל על הביטוי "פיזור אוכלוסיה מושלם", זו הייתה הגזמה רטורית. הכוונה שלי הייתה באופן כללי לאסטרטגיה שמבוססת על מניעת הצפיפות בגוש־דן במקום על ניהול הצפיפות. אני רוצה להוסיף עוד כמה דברים לדיון. קודם כל, צריך להפריד בין שני דברים – אפשר להעביר את הצפיפות ממטרופולין אחד לאחר, או להגדיל את שטח המטרופולין, כחלופות להגדלת הצפיפות. פתרונות כמו העיר מודיעין או פיתוח רכבת מהירה בין באר־שבע לתל־אביב (ואני כמובן תומך בכל פיתוח תשתיות מחוץ לגוש־דן, שלא יהיו אי־הבנות) הם פשוט הגדלת מטרופולין תל־אביב. אם אנחנו בונים על זה שאנשים יגורו בבאר־שבע ויעבדו בתל־אביב, זה אומר שאנחנו הופכים את באר־שבע לחלק ממטרופולין תל־אביב. גם בעיית הצפיפות מורכבת משני חלקים – מצד אחד דיור, מצד שני כל השאר. הגדלת מטרופולין תל־אביב, למודיעין או לבאר־שבע, יכול לעזור לבעיה הראשונה אבל לא לשנייה. לכן אני כן חושב שזה חלק מהפתרון, כי זה מרחיב את השטח שבו אנשים יכולים לגור ועדיין להיות חלק ממטרופולין תל־אביב. מצד שני, זה לא יפתור את הבעיות שנובעות ממספר האנשים שנמצאים בתל־אביב בכל רגע נתון, כלומר בעיקר בעיות תחבורה, כי הבאר־שבעים האלה עדיין יהיו בתל־אביב רוב הזמן. לכן חייבים גם להכין את תל־אביב למלוא בעיות הצפיפות. האפשרות של פיתוח באר־שבע או כל עיר אחרת שאינה תל־אביב, ירושלים או חיפה כמטרופולין עצמאי (כלומר, מקום שעוד אנשים גרים וגם עובדים בו), זו האפשרות שנראית לי לא סבירה, ובזה הדוגמאות של מודיעין או אשדוד לא עוזרות. |
|
||||
|
||||
הניתוח שלך נשמע כאילו המציאות חייבת להתכנס למודל שבו יש עיר מרכזית שבה עובדים, והרבה ערי פרברים שבהם ישנים. ואם המציאות לא מסתדרת, אז "אנחנו הופכים את באר שבע לחלק ממטרופולין ת"א". כבר היום זה לא ככה. כאשר מייצרים תחבורה נוחה, מה שיקרה הוא שתהיה יותר פרנסה גם בבאר שבע וגם בתל אביב. ולא רק אנשים מבאר שבע יעבדו בתל אביב אלא גם להפך. בדיוק כמו שהיום אנשים שגרים בגוש דן עובדים באיזורי תעשיה בנתניה וברחובות ובלוד. תחשוב על עמק הסילקון למשל. לא כולם שם עובדים בסן פרנסיסקו וחוזרים לשון בסן חוזה. דווקא להיפך. הנה הסבר קצת יותר מפורט. 1. כאשר אנשים יגורו בבאר שבע - אפילו אם הם לא יעבדו שם - אז הם ייצרו פרנסה לנותני שירותים בבאר שבע: מורים, רופאים, רשתות מזון, בעלי עסקים קטנים וכו' וכו'. 2. אנשים מחליפים עבודה. אם למשל, יותר מתכנתים מוכנים לגור בבאר שבע, ולעבוד בת"א, אז הם ישמחו לעבוד במקום קרוב יותר לבית, כאשר יתאפשר. ואז פתאום יש יותר סיכוי שיצוצו מקומות עבודה למתכנתים בבאר שבע או אפילו באמצע הדרך (אשדוד?). 3. כאשר יש תחבורה נוחה בין ת"א לבאר שבע, יותר קל לבעל עסק מת"א לעשות עסקים עם מישהו מבאר שבע, או אפילו לפתוח שם סניף. אז גם זה מגדיל את כמות הפרנסה בבאר שבע (וגם בת"א). 4. חברות שרוצות לפתוח משרדים, מחפשות (בין היתר) מקומות זולים עם תחבורה נוחה. כאשר יש תחבורה נוחה למקום מסויים, ואותו מקום הוא זול (דהיינו, לא תל אביב) - אז פתאום יותר חברות יפתחו שם משרדים. 5. אנשים שגרים בגוש דן, נניח בקריית אונו - יחפשו עבודה באיזור גיאוגרפי אחר מאשר אנשים שגרים בבאר שבע. להגיד "הבאר שבעים האלה עדיין יהיו בתל אביב רוב הזמן" זה פשטני מדיי. אולי הם יעבדו ברחובות, ואולי ביהוד. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |