|
||||
|
||||
אני חושב שיש לך טעות יסודית בהבנת הקשר בין נביאי ישראל למדינת ישראל. אבות הציונות חלמו והגשימו את חלומם בהקמת מדינת ישראל. תורת ישראל, נביאי ישראל, מסורת ישראל- כל אלה נמצאים ברקע של הציונות והציונים, כמו גם ערכים נוספים, לא בהכרח יהודיים, של תנועת ההשכלה שממנה צמחה הציונות. המטען התרבותי שנשאו הציונים כלל, אך לא הוגבל, לתרבות היהודית. היו ערכים של התרבות היהודית שהתנגשו עם הערכים האוניברסליים שהם האמינו בהם, והם ויתרו על חלק מהערכים היהודיים האלה כדי לאמץ את הערכים האוניברסליים במקומם. במקרים אחרים הם אימצו את הערכים היהודיים וויתרו על הערכים האוניברסליים. כמובן שהיו הבדלי טעמים בין הזרמים השונים בציונות, אבל משהוכרזה המדינה חתמו על ההכרזה הזו נציגי כל הזרמים- מהקומוניסטים ועד הדתיים. הכרזת העצמאות מסבירה בדיוק מהם הערכים שהמדינה שקמה מאמצת מתוך התרבות היהודית, ומה הם הערכים האוניברסליים שהיא מאמצת (על חשבון ערכים יהודיים שהיא מוותרת עליהם). נדמה לך שישנם ערכים שהוכנסו להכרזת העצמאות כמס שפתיים, אם לאומות העולם, או לקידמה ולדמוקרטיה. אני מניח שהגעת למסקנה הזו מתוך מחשבת שווא שאלו (הערכים האוניברסליים של דמוקרטיה מודרנית) לא היו באמת ערכי הליבה של אבות הציונות והם בסך הכל חשבו שכך ידאגו הכי טוב לעם היהודי. ובכן- לא. בן גוריון וויצמן (שלא לומר הרצל) לא היו חולמים להקים מדינת הלכה גם אם זה היה הפתרון הטוב ביותר לשאלה היהודית. מדינת הלכה עומדת בניגוד גמור לערכי הליבה שלהם. המדינה שהם הקימו, וערכיה, משקפים בדיוק את הערכים שלהם, והם טובים ונחמדים בעיני ובעיני מוסדות המדינה גם היום. בהעדר חוקה הכרזת העצמאות היא הטקסט העליון של מדינת ישראל ורוחה שורה על כל חוקיה ומוסדותיה. בא בנצי גופשטיין ואומר- יש לי סט ערכים שונה, שכולל את חזונם של נביאי ישראל במלואו, גם היכן שהוא מתנגש עם הערכים האוניברסליים של אבות הציונות, ואני חושב שראוי להחיל דווקא את סט הערכים שלי על המדינה הזו. בן גוריון ווייצמן היו צוחקים ואומרים- לך תחפש אותי בסיבוב. לא בשביל זה עבדנו. ואני אומר- אם רוצה גופשטיין לשנות את ערכי הליבה של המדינה יש לזה הליך ידוע שנקרא מלחמת אזרחים. כמו שבצרפת החליטו לעשות הפיכה ולאמץ ערכים סוציאליסטיים של חירות שוויון ואחווה כך בישראל אפשר לעשות הפיכה ולאמץ ערכים דתיים של ביעור עכו"ם. אבל שיהיה ברור- בנצי גופשטיין חותר תחת ערכי היסוד של המדינה שהקימו הציונים. סט הערכים שלו הוא לא ציוני- הוא סט ערכים אלטרנטיבי לציונות, ואסביר מדוע: עבורך הציונות היא אותה שאיפה לציון שביטא ריה"ל, וכל הלבוש המדיני שהלבישו אותה אבות הציונות מהרצל עד בן גוריון הוא רק אמצעי לשיבת ציון הדתית. טעות בידך. הציונות לא היתה ואיננה תנועה דתית (בניגוד למסעות הצלב, נניח). היא תנועה לאומית והאופי המדיני שלה הוא לא כסות אלא מהות. הדואליות של העם היהודי כעם ודת היא אמיתית, לא מדומה. והציונות הביאה לידי ביטוי את הלאום של היהודים. לעתים על חשבון הדת, לעתים בשיתוף פעולה עם הדת, לעתים אפילו בהרכנת ראש בפני הדת. אבל הציונות והדת היהודית האורתודוקסית מחזיקות בכמה ערכי ליבה שונים לחלוטין. |
|
||||
|
||||
שום טעות. כשם שתורת ישראל, הנביאים והמסורת עומדים ברקע התרבות והמורשת של הציונים, כך מגילת העצמאות עומדת ברקע הווייתה של מדינת ישראל. עשה ואל תעשה של המדינה הציונית לא נקבעים על פי מגילת העצמאות אלא על ידי המחוקקים הנבחרים על ידי העם. לא אמרתי שיש ערכים שנכנסו למגילת העצמאות כמס שפתים. אמרתי שאין הכרח כי הערכים האלה משמעותם ציונות, רק בגלל שהם מופיעים במגילת העצמאות או בגלל שאבות הציונות דגלו בהם. כשם שאני לא יכול לקחת כל דעה אישית או סט של ערכים שאייזיק ניוטון החזיק בו, ולשייך את זה לפיזיקה - כי אחד מגדולי הפיזיקאים אמר/חשב כך, באותה מידה אני לא יכול לקחת כל דעה או סט ערכים שהרצל או בן-גוריון החזיקו בהם, ולשייך את זה לציונות. לכן אני חוזר: הציונות - משמעה לבנות מדינה יהודית בארץ ישראל. אבות הציונות נחשבים ככאלה בגלל פועלם לקידום הרעיון, איש איש על פי הדרכים אותן חשב לטובות ביותר עבור קיום הרעיון. אבקשך להתייחס לעניין זה כשאתה עונה לי. אז בא בנצי גופשטיין ואומר כל מיני דברים, הנובעים מהשקפת עולמו ומן הצורה בה הוא חושב כי ניתן לשפר את התנהלותה של המדינה. גופשטיין מצפה כי הממשלה והמחוקקים ישנו את הדברים, ולא ראיתי אותו מתארגן בצבאותיו על מנת לשנות את פני המדינה באמצעות הפיכה צבאית. היות וכך, הפאניקה שלך מיותרת. כל עוד שהמחוקקים לא החליטו לשנות את צביונה של המדינה בהתאם להשקפתו של גופשטיין, אין בעיה. בשעה בה יהיו מספיק מחוקקים המעוניינים לשנות את צביונה של המדינה בהתאם להשקפתו של גופשטיין, אתה תהיה בבעיה. אם הם מחוקקים ומשנים, נוצרת פגיעה בדמוקרטיה. אם אתה יוצא למלחמת אזרחים כדי למנוע חקיקה שכזו, נוצרת פגיעה בדמוקרטיה. אנו חוזרים כאן לדיון ישן שקיימנו בעבר, ובו טענתי כי שיבת ציון של ריה"ל איננה דתית בלבד, כי אם לאומית ומדינית. וכל זה נובע מן הדואליות של העם היהודי כעם ודת. לפיכך, אין כאן אלטרנטיבה לציונות, יש כאן אלטרנטיבה לדרך בה מחילים/מנהלים את הציונות. |
|
||||
|
||||
ניסוח מצוין. לפעמים שוכחים שהציונות היתה, בבסיסה ובמהותה, אידיאולוגיה חילונית. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |