|
||||
|
||||
ההתנגדות למדינה ''פלסטינית'' אינה זהה לתמיכה בארץ ישראל השלמה. אני למשל מתנגד למדינה ''פלסטינית'' מתוך התנגדות עקרונית לאימפריאליזם מכל סוג שהוא (כולל האימפריאליזם הערבי, שה''פלסטינאיות'' אינה אלא מסווה מתוחכם למימושו), ולא מתוך תמיכה ברעיון ארץ ישראל השלמה (וכבר כתבתי שאתמוך במימוש שאיפות לאומיות של דרוזים, שומרונים וכו', כשברור שזה יהיה גם על חשבון ארץ ישראל השלמה) |
|
||||
|
||||
אשמח אם תסביר את העניין של התנגדות עקרונית לאימפריאליזם מכל סוג שהוא. האם אתה שואף למדינות לאום אתניות בכל רחבי העולם? מה עם האינדיאנים והאבוריג'ינים? |
|
||||
|
||||
הסברתי פעמים רבות: המזרח התיכון הוא ערש התרבות כפי שאנו מכירים אותה היום, מכמה סיבות, שהעיקרית שבהן היא היותו אזור המפגש בין 3 היבשות של העולם הישן על תרבויותיהן המגוונות. כל זה נפסק עם הכיבוש הערבי, שהחריב את התרבויות שהיו פה - בין אם פיזית או רוחנית, השליט פה תרבות אחת מונוליתית של מוות ואלימות, והפך את האזור כולו למדבר אחד גדול - בכל המובנים. כדי שהמזרח התיכון יחזור להיות מרכז תרבותי, עלינו להיפטר מהכיבוש הערבי, כפי שמזרח אסיה נפטרה מהכיבוש האירופאי, והחלה לפרוח מאז. לגבי עמים מרוחקים כמו האינדיאנים והאבוריג'ינים - עניי עירך קודמים. |
|
||||
|
||||
מוות ואלימות? לא מזמן הזכרנו כאן את הקריאה הנואשת מימי התנ"ך: נלנצח תאכל חרב? ספרי יהושע, שופטים, שמואל ומלכים מתארים מלחמות בלתי־פוסקות (וגם הממצאים הארכאולוגיים תומכים בכך). תרבויותיהם המגוונות? גאוני בבל (בחלקם), תור הזהב בספרד, ועוד חיו תחת השלטון המוסלמי. כמוכן פעלו שם אל חווריזמי, עומר כיאם, אבל חלדון, ועוד. הישגי התרבות היוונית הגיעו לאירופה במידה רבה דרך הערבים. מעבר לכך, בניגוד לאירופה, שבה היתה דת אחת שלטת (לפחות במרכזה ומערבה), במרחב המוסלמי הצליחו להשמר כל מיני דתות שונות וכתות שונות (גם אם במאה השנים האחרונות זה כבר לא נכון ורסיסי דתות כאלו הולכים ונעלמים) הרבה יותר מאשר באירופה. לדוגמה: כל מיני כתות נוצריות. |
|
||||
|
||||
כדאי שתנגב את החומר החום הנוטף מלשונך. |
|
||||
|
||||
רבי יהודה בר עילאי היה גאה בך. |
|
||||
|
||||
מה כבר עשו למעננו הרומאים, תגיד לי. |
|
||||
|
||||
במקור שחביב עלי עד מאוד מסתתרות מעבר לאדי האלכוהול שליוו את כתיבת יצירת המופת כמה נקודות טובות: הרומאים עשו בעיקר למען עצמם. אם משווים את השקעת האימפריה הערבית, העותמאנית והבריטית בקהילות עוינות נראה שהאימפריה הציונית הנדיבה ביותר כלפי מתנגדיה. |
|
||||
|
||||
אפשר לכנות את תקופת השלטון הערבי כאור לגויים ועד עלטה מוחלטת כי באמת מדובר בתקופה ארוכה וממשל שהתפרס על שטח עצום וכלל עשרות קבוצות אתניות דוברי שפות ואמונות שונות ומנהגים ייחודיים ומה לא. אף אנקדוטה לא תשנה את העובדה שמדובר בכיבוש אימפריאליסטי שדחק, רדף והכביד על אוכלוסיות וקהילות אנדמיות עד שלבסוף תפס את מקומם. האימפריאליזם הערבי מימש את שאיפותיו הלוחמניות של מוחמד ובכך הביא לצמצום מגוון קהילות צבעים ואמונות. על כך, אני מאמין שאפילו לך אין ספק. לכן, עם כל הכבוד למשחק הגוונים ולאירועים יוצאי הדופן שבוודאי התרחשו אנחנו עוסקים באימפריאליזם ולמרות שערבי הוא עדיין אימפריאליזם. קצת מפתיע שנאורים לא פעם מגלים שבליבם פינות חמות השמורות לזמני האימפריאליזם הערבי ומצד שני לא מוצאים תועלת או סימן שאלה לגבי סיפוח יהודה ושומרון. אולי כשתקום אימפריה יהודית שתכבוש בחזרה את חאלב מידי חיות האדם ותחזיר לרחובותיה את היהודים זה יקרה, מי יודע. |
|
||||
|
||||
כלומר להפתר מכל הפנאטיזם האיסלאמי באזור ולהשאיר רק שלווה אתנית ושכנות טובה? אני איתך. מאיפה מתחילים בוס? |
|
||||
|
||||
מזרח אסיה היתה תחת כיבוש אירופי ? חוץ מוויטנם אני לא זוכר כיבוש כזה. |
|
||||
|
||||
וויאטנם הצרפתית כללה גם את קמבודיה ולאוס. חוץ מזה יש לך את הונג קונג, סינגפור, אינדונזיה ומלזיה (אחרות ששכחתי?). במידה מסוימת היתה שליטה מערבית גם בסין (מרד הבוקסרים), גם אם לא קולוניאליזם מלא. |
|
||||
|
||||
בהתיחס לכך שהשבטים המונגליים הם בעצם צפון אירופאים ברובם אז יותר מפעם אחת. אגב, נראה שהתנועה האנושית מהכיוון הזה אל אזורנו (האימפריה שסביבנו) היתה רחבה למדי. גם הממלוכים היו משם ורק אלוהים יודע כמה זרע הם פיזרו, אם תסלח לי שאני מציין זאת כאן למרות ההקשר הרופף, אני מזכיר זאת רק למקרה שימצא שימוש להערכה של מכלול המקורות הגנטיים הסובבים אותנו במאמץ למיגור הפנאטיות. |
|
||||
|
||||
שטויות. קרא את זה "במשך 500 שנה היתה השפה הערבית מלה נרדפת ללימוד ולמדע, תור הזהב הזה יכול לזקוף לזכותו, בין השאר, את הנחת היסודות לאוניברסיטאות המודרניות, לתורת האלגברה, לשמות הכוכבים ואפילו לתפישת המדע כמחקר אמפירי. לדברי היסטוריונים, הטמעת הידע הזה במערב אירופה הזינה את הרנסאנס ואת המהפכה המדעית." "יהודים, נוצרים ומוסלמים השתתפו בפריחה זו של המדע, האמנויות, הרפואה והפילוסופיה, שארכה לפחות 500 שנה" קרא את הערך אבן אל-היית'ם [ויקיפדיה] זה הגלילאו והניוטון המוסלמי, שש מאות שנה לפני גלילאו, שבע מאות שנה לפני ניוטון. |
|
||||
|
||||
הערת צד: בעיני העמדה של מאור בעניין ״התנגדות עקרונית לאימפריאליזם״ דומה לדת של מפלצת הספגטי המעופפת - דת שהחלה בתור פרודיה. יש מאמינים שלוקחים את הפרודיה ברצינות ומתעקשים על זכותם ללבוש מסננת פסטה ככיסוי ראש, ולפעמים קשה לדעת אם הם עושים בצחוק או באמת מפלצת הספגטי ״נגעה בהם״ והפכה לחלק מחייהם (ויכול להיות שגם להם קשה כבר לדעת). הנמשל הוא שהעמדה של מאור היא פרודיה על העמדה ה״שמאלנית״ שהכיבוש הוא סוג של אימפריאליזם. לא יודע אם מאור רציני או רק עושה את עצמו. אין משהו פסול בלהחזיק בדעה פרודית (בצחוק או ברצינות) ואין פסול בלהתווכח איתה. אישית, אני מעדיף לשמור מרחק בטחון. לכן התעלקתי על ההודעה שלך ולא הגבתי ישירות למאור. סליחה, תודה ושוב סליחה. |
|
||||
|
||||
זה משנה? |
|
||||
|
||||
התכוונתי - זה משנה אם מאור, לדוגמא, עושה את עצמו או לא? |
|
||||
|
||||
לי כן |
|
||||
|
||||
כן, גם לי. אבל בסופו של דבר כשלא ניתן להכריע בוודעות אם דמות היא סובלימציה, בדיה, הטעיה, או הדבר האמיתי מה שנשאר זה הטקסט שנכתב..לא? מה דעתך? |
|
||||
|
||||
חצי מסכים.. זה מורכב. מה שנשאר זה הטקסט אבל לטקסט יש כמה רבדים. יש את רובד התוכן שהוא בעיני פרודיה (ולא חייבים להסכים איתי זה קצת עניין של טעם). ויש את הרובד הצורני שנובע מהמבנה של האייל הקורא - דו שיח ורב שיח. בדו שיח (בניגוד למאמר) מי שמגיב לוקח תפקיד פעיל. אם הצד הראשון נוקט בגישה פרודית - ובכן זה מרגיש כמו להשתתף במשאל רחוב של דודו ארז (איש מצחיק, דמיין לינק ליוטיוב). אישית אני אמנע להשתתף במשאל כזה אפילו אם אני חושב שהנושא חשוב - פשוט לא מתאים לי באופן אישי. מצד שני מי שכן משתתף - אני מסיר בפניו את הכובע הוירטואלי שלי. |
|
||||
|
||||
מכיר, אני תופס את התוכנית שלו בגל"צ לפעמים. אני רואה את זה קצת אחרת: אם מישהו בוחר לכתוב דברים נחרצים כל כך, גם אם כפארודיה במשך זמן תוך קיום של, אפילו, מראית עין של תהליכים נפשיים אז הוא הדבר עצמו. ואם בפארודיה לא מודעת1 מדובר, על אחת כמה וכמה שזה הדבר האמיתי. 1 חייב להיות לזה שם. 2 אני לא בטוח שאני מבין את התחושה. 3 לא שאני מתחייב להמשיך בפארסה הזאת. |
|
||||
|
||||
נראה לי שאתה מפחד שדיון בלתי אמצעי איתי יגרום לך להתמודד עם הדעות שלך עצמך ביושר וייאלץ אותך לצאת מאזור הנוחות שלך. |
|
||||
|
||||
אתה טועה. מי שמאמין (במפלצת ספגטי מעופפת) לא מפחד ;-) |
|
||||
|
||||
שכחת לציין שהם תקנו שווקים, תקנו גשרים, ותקנו מרחצאות. |
|
||||
|
||||
אף אחד לא מצפה לאינקוויזיציה הספרדית! |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |