בתשובה לחזי, 27/11/15 10:02
הבעיה היייתה ונשארה : "איכות" התלמידים 668760
וברצינות, זה נחמד שהמורה הוא רק מדריך והאחריות עוברת ללומד, אבל מישהו טרח לשאול את הלומד אם הוא בכלל *מעוניין* באחריות הזאת?
יש כמובן תלמידים שאוהבים ללמוד ומסתרים נפלא עם למידה עצמית (ולכן גם לא זקוקים למורה ש"ילעס" להם את החומר) אבל יש לא מעט תלמידים שלא אוהבים ללמוד לבד, ולא משנה אם זה מול הספר או מול המחשב. הם רוצים גורם אנושי מתווך שילמד אותם אקטיבית.

זה לא נאמר בהאשמה אלא כציון עובדה. גם אני לא תמיד נהנית מקריאת מאמרים מייגעים והרבה יותר נחמד לי לשבת מול מרצה שמציג לי את החומר (אותו חומר). כמו כן גם בשיטות לימוד כמו "האוניברסיטה הפתוחה" יש לא מעט דרכים לשלב לימודים פרונטליים (ולא רק הנחיה) כי מתברר שבני אדם רבים זקוקים לכך.

אפשר להחליף את הדפים בצגים, את הטלוויזיה החינוכית ביוטיוב, את המספריים בעכבר, את הבדידים במשחקי מחשב... אבל אי אפשר להחליף את הגורם האנושי, וזה נכון לא רק למורים אלא גם לתלמידים. בסופו של דבר טקסט הוא טקסט, דיבור הוא דיבור, וכדי שידע ייכנס למוח (ולא משנה אם הוא מגיע מספר, חוברת, מחשב וכיו"ב) הוא צריך לעבור דרך אחד חוש הראייה ו/או השמיעה (ניסיתי מנהור, לא עבד).

לפני שממהרים להפוך את הכיתה, אולי צריך לבדוק אם אפשר להפוך את התלמידים.

נ.ב.
אין ספק שיש מורים שמתקשים בשימוש במחשבים, אבל תופתעו לדעת כמה תלמידים כאלה יש (ויש להם מחשב וסמרטפון). בפרט, תלמידים רבים אלופים בסמרטפון, במשחקים, בווטסאפ וכו', אבל לא יודעים לגשת לאתר בלי גוגל, לא יודעים לבנות מסמך פשוט ב"וורד" או מסוגלים להתמודד עם האינטרנט רק כל עוד הוא בעברית. נתקלתי בתלמידים שיושבים ומשחקים במחשב כל היום אבל שם זה נגמר; אם הם צריכים להתקין תכנה פשוטה או להפעיל מיקרופון, שם הם נתקעים וזקוקים לעזרה. בקיצור, כשמכירים בעיקר גיקים נמצאים קצת ב"בועה", אבל כשנחשפים לתלמידים מכל רחבי הארץ ומקשת של גילים ושכבות, התמונה שונה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים