|
||||
|
||||
ברור שיש חילוקי דעות על הפיתרון אבל לא על זה הויכוח. הויכוח הוא על הגדרת המצב עצמו ומי שמתכחש לכך שזה מצב אפרטהייד (גם אם הוא חושב שהוא מוצדק או שאין לו פיתרון) הוא פשוט נוכל שמשלה את עצמו ו/או משקר לאחרים. |
|
||||
|
||||
כמו שכבר אמרתי, לאורך הדיון יש כמה וכמה טענות שמסבירות למה זה לא אפרטהייד, ולא אחזור עליהן. אבל שים לב: זה שמשהו הוא לא "אפרטהייד"1 לא מונע ממנו להיות אכזרי, מרבה סבל, לא מוסרי, מזיק, מגונה, מכוער, מסוכן, וכו'. אני אטען יותר מזה - דוקא מי שקורא לתופעה כלשהיא בשם שגוי, שטחי ופופוליסטי (שלא לומר דמגוגי1) - הוא זה שמתעלם מהמציאות, וגם גורם לדיון על המציאות להתעלם ממנה, להשטיח אותה, ולעקר את השיח מאמירות (ואולי גם פעולות) שמתבססות על המציאות ועל ראייה נכוחה שלה. אם נביא אנלוגיה לשיח אחר מדיון מקביל: לקרוא להטרדה אונס, לא רק שהוא מזיק למלחמה באונס, הוא גם מזיק (או לא מועיל) למלחמה בהטרדה. 1 או "רצח עם" - כמקובל לנסח באתרים בעלי חפיפה גבוהה לניסוח הנ"ל. ______ גילוי נאות: כותב התגובה חושב שהכיבוש משחית. גם ירי טילים על גני ילדים משחית. גם שחיטת אזרחים חפים מפשע ברחובות1 משחיתה. גם מלחמה משחיתה. גם איום קיומי זה משחית. גם פוגרומים זה משחית. גם אנטישמיות זה משחית. גם פונדמנטליזם איסלאמי זה משחית. גם דיקטטורה פשיסטית זה משחית. גם דיקטטורה איסלאמית זה משחית. גם הפחד משחית. לפעמים גם התגובה לפחד משחיתה. בקיצור, הכיבוש יכול להתייצב בתור, יש הרבה ביקוש להשחתה. מי שחושב שהבחירה היא בין מה שמשחית למה שמעצים, מכיל, מבריא ומטפח, הוא זה שמשלה את עצמו ומשקר לו או לאחרים. הבחירה היא בין מה שמשחית יותר למה שמשחית פחות. |
|
||||
|
||||
יפה מה שכתבת מתחת לקו. |
|
||||
|
||||
תודה. עכשיו אני רואה שיש שם 1 מיותר. |
|
||||
|
||||
הכיבוש מיוחד ברשימתך, כי הוא שלנו. |
|
||||
|
||||
הכיבוש הוא אולי היחיד שהוא רק שלנו, אבל רוב המשחיתים ברשימה הם גם שלנו: ירי טילים על גני ילדים, מלחמה, איום קיומי, פוגרומים, [איום של] דיקטטורה פשיסטית, פחד, תגובה לפחד. אני לא טוען לסימטריה באף אחד מהסעיפים, אבל בכולם, הביטוי שלהם בצד שלנו משחית. |
|
||||
|
||||
את הגוף או את הנפש? |
|
||||
|
||||
למקרה ששאלת ברצינות - ברור שאת הנפש, על זה מדובר בפתיל, לא? |
|
||||
|
||||
כן, רציתי להיות בטוח. נכון שעשויה להיות השפעה גם לאירועים חיצוניים, אבל נראה לי שההשחתה ממעשים שעשית תהיה בדרך כלל עמוקה מאשר ממה שחווית. |
|
||||
|
||||
כמה מוזר, אם כך, שהמושג 'טראומה' שמור לחוויות שעברת ולא לכאלה שהעברת אחרים. |
|
||||
|
||||
כן, הרשימה בתגובתי התייחסה לדברים שאנחנו עושים. (ואדגיש שוב, איני טוען לסימטריה.) |
|
||||
|
||||
אה, אבל נראה לי שהפונז לא התכוון לזה (מתי ירינו טיל על גן ילדים?) |
|
||||
|
||||
במבצעים השונים בלבנון ובעזה אנחנו יורים דברים ממשפחת הטילים לכיוון מקורות ירי ופוגעים בטעות בדברים ממשפחת גני הילדים. לכך התכוונתי. |
|
||||
|
||||
האם אתה טוען ש1ההשחתה של נפשו של האנס עמוקה מזו של הנאנסת, או שההשחתה של נפשו של הדוקר עמוקה מזו של הנדקר? תמהני. בריבוע. 1 דיסכליימר מראש: אין כאן שום טענה שהדוגמאות שעומדות לבוא דומות ולו מעט למצב בענין הכיבוש. |
|
||||
|
||||
זו פגיעה מסוג אחר. נראה לי שלא כל כך מקובל להשתמש במינוח ''השחתה'' ביחס לקורבן, אלא אם הפגיעה גרמה לו לעשות מעשים רעים לאחרים. |
|
||||
|
||||
מקובל גם מקובל. מן הידועות, למשל, שמי שהתעללו בו מינית נוטה להעביר זאת הלאה. ולא מעט רוצחים סידרתיים סבלו מילדות קשה. בקיצור, גם מקובל, וגם גורם לפגיעה באחרים. מה שמפתיע זה עצם זה שזה מפתיע אותך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |