|
||||
|
||||
אזכיר ואומר שאני לא כופר בקיום עם יהודי. ישנה תודעה של עם יהודי ולפיכך יש גם עם יהודי. ואני לא מבין מה ניסית להוכיח עם האנטישמיים - קיימת תודעה יהודית שהיא פנימים וחיצונית, כלומר יש בעולם קבוצת אנשים שנחשבת בעיני עצמה ליהודית, וגם אנשים מבחוץ רואים אותם כיהודים. זה ממש לא משהו שיחודי רק לאנטישמים. אבל אין שום קריטריון אחד שתקף לרוב מוחץ של אלה המוחזקים יהודים - כפי שהראיתי בדיון עם הפונז. |
|
||||
|
||||
יש הגדרה, די פשוטה, של הדת היהודית מיהו יהודי. העם היהודי יוצא דופן כי לאורך ההיסטוריה לא יכולת להשתייך לעם היהודי בלי להשתייך לדת היהודית. בדורות האחרונים ישנה התפזרות מסוימת שיצר חוק השבות ויש דיונים מיהו יהודי שלא היו קיימים לפני כן, וכל זה בשוליים. הגוף המרכזי של העם נשאר עם ההגדרה הדתית. אם אתה שואל מה הביטוי החיצוני של יהדותם של חברי הקבוצה הזו, התשובה היא טקסים. יותר מ 80% מהיהודים בישראל חוגגים את ליל הסדר. יותר מ 90% מלים את בנם. אני לא מכיר את המספרים בגולה אבל משער שלשני הטקסים האלה עדיין יש רוב שמקיים אותם. אבל אפילו אם תחבר 80% מהיהודים בישראל ו 40% מהיהודים בגולה תקבל רוב מוחלט. |
|
||||
|
||||
המשפט האחרון נכון גם לדוברי השפה העברית, בקרוב כלשהוא. אבל זה כבר עלה כאן וזה לא ממש מטריד את נדב. |
|
||||
|
||||
נראה לי שיש בגולה הרבה יותר חוגגי חגים מאשר דוברי עברית. בית הספר של בתי הקטנה נמצא בקשר עם בי"ס יהודי אמריקאי ועשינו השבוע מפגש סקייפ הורים וילדים לקראת חנוכה. רק אחד מתוך כתריסר הורים שם דיבר עברית (בינונית) אבל כולם סיפרו על מפגשים משפחתיים בחג, ורובם הזכירו הדלקת חנוכיות אכילת לטקעס ומשחק בסביבון. אז המדגם מוטה לכוון כאלה ששומרים על קשר עם המסורת (כי שלחו את הילדים לבית ספר יהודי) אבל אם אלה לא דוברים עברית אז מי כן? רק היורדים, נראה לי. |
|
||||
|
||||
אההה... לא ממש. לדעתי אחוזים בודדים בלבד מיהדות התפוצות הם דוברי עברית, ורוב רובם של אלה שכן הם ישראלים לשעבר או דור שני |
|
||||
|
||||
אז העם היהודי מוגדר בברית מילה ובחגיגה של ליל הסדר. יודע מה, קיבלתי. התחלנו את הדיון ב ''לעם היהודי יש את כל המאפיינים שמנית (שפה, טריטוריה, דת, תרבות וכו')'' ונשארנו עם ליל הסדר וברית מילה. אני מקבל את הפשרה |
|
||||
|
||||
מה פתאום. העם היהודי מוגדר בפשטות ובאופן משפטי (כראוי) כמי שנולד לאם יהודיה או גויר כהלכה, לחלופין יש את ההגדרה הקצת פחות פשוטה בחוק השבות. ליל הסדר וברית מילה זה מה שאתה ביקשת- לא הגדרה אלא מאפיינים חיצוניים שמשותפים לקבוצה הזו. אתה יכול למול את בניך גם בלי להיות יהודי. |
|
||||
|
||||
יש הרבה מאד הגדרות. אני דיברתי על קריטריונים אובייקטיביים |
|
||||
|
||||
ואתה יכול להיות יהודי גם בלי למול את בניך. |
|
||||
|
||||
גם הנישואין בין יהודים (אפילו בגלות) היו דתיים ברובם. יחד עם זה אינני חושב שהייתה קנאות דתית אז כפי שיש היום בישראל (אין לי הוכחות אבל זו הרגשתי) - מי שבחר להצטרף לעם היהודי בדרך של גיור כלשהו לא דיקדקו איתו יותר מדי. קהילות שמדקדקות יותר מדי בנוגע להצטרפות זרים אליהן הן קהילות מצטמקות עד שנעלמות. המוביליות בין קהילות בני אדם די גדולה, ברגע שחוסמים את המוביליות הקהילה מצטמצמת. נראה לי שיהודים במזרח אירופה קלטו הרבה מתגיירים, לכן קהילת היהודים הלכה וגדלה. בעיני אין משמעות לטוהר אתני. מי שבוחר להצטרף לעם היהודי (מבחינת השקפת עולם וקבלת נורמות חברתיות) מבורך. |
|
||||
|
||||
אתה מזכיר לי מקרה מפורסם שהמצאתי הרגע-שני זואולוגים התווכחו,אחד טוען שאיו דבר כזה כלב עם 6 רגליים השני טוען שיש. חיפשו חיפשו,לא מצאו. הלך השני והתחיל בתהליך ניתוחי ארוך יקר ומסובך להרכיב לכלב עוד זוג רגליים-עכשיו יש כלב עם 6 רגלים-מי צודק לדעתך? כלומר, מצד אחד-יש כלב עם 6 רגליים. מצד שני- ברור שלא לזה התכוונו,זאת לא הגדרה של כלב,ואפשר להתעלל באמת האינלקטואלית בצורה הזאת בלי גבול.(כלומר תוכל להגיד שיש אדם עם פטיפון בברך וזה גם יהיה נכון.) |
|
||||
|
||||
הפסקתי לנסות להבין את המשלים שלך - איפה התעללתי באמת אינטלקטואלית? |
|
||||
|
||||
לא ידידי,הייתה שם שאלה. האם לדעתך,במקרה המתואר,המשפט הנכון יותר הוא שיש כלב בעל שש רגליים או לא? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |