|
||||
|
||||
אפילו ארה"ב? מצב היהודים בארה"ב מעולם לא היה טוב יותר, והביטחון האישי של יהודי בארה"ב גבוה בהרבה מזה של יהודי בישראל כיום. |
|
||||
|
||||
טוב, ''כיום'' אין הרבה ארצות בעולם שבהן הבטחון האישי של היהודים נמוך מאשר בישראל. מרוב דיונים נפוחים על מוסריות וערכים יהודיים מזוייפים, הרעיון הציוני נכשל כשלון חרוץ. |
|
||||
|
||||
הרעיון הציוני נכשל כשלון חרוץ? איך הגעת למסקנה הזו? |
|
||||
|
||||
אם הרעיון הציוני נועד להלחם באנטישמיות או לתת ליהודים מדינה משלהם שהיא תהיה להם למפלט מן האנטישמיות, במבט חטוף ניתן לראות ששתי המגמות נכשלו. גם האנטישמיות חוגגת בכל העולם, ואפילו במדינת היהודים אין להם מפלט מפני האנטישמיות. |
|
||||
|
||||
במדינת היהודים יש בעיות. מנגד, לא ברור למה זה מעיד על "כשלון הרעיון הציוני". במשך הרבה מאוד שנים גרמניה היתה מקום לא-בטוח-למדי לגרמנים, וספרד - לספרדים. ישראל בטוחה בהרבה ממה שהמדינות הללו היו ליושביהן, בשעתו. ובאשר לאנטישמיות העולמית - בארצות בהן יש יהודים, יתכבדו ויעלו לארץ, ובארצות שבהן אין - ובכן, זה לא צריך להזיז לנו יותר מדי. ____________________ ובהשאלה לתקופה המיתולוגית החביבה עליך: האם כשעם ישראל ישב בארצו, הם אכן ישבו איש תחת גפנו ותחת תאנתו, או שהתרחשו עליהם - גם אז, פלישתים מפה, מדיינים משם, מואבים מכאן וארמים ואשורים ובבלים? שמא זה אומר שכדאי לחזור מצריימה? |
|
||||
|
||||
כל ההשוואות שהצבת לא נכונות. ראשית, גרמניה לא הוקמה על מנת להוות מקלט ובטחון לגרמנים שנרדפו בכל העולם, כנ"ל ספרד. שנית, גם אם גרמניה היתה מקום לא-בטוח-למדי לגרמנים, היא היתה מקום לגמרי-לא-בטוח-למדי ליהודים. אז אם סתם נזרוק מספרים ונאמר שאם יצא גרמני מביתו אל הרחוב, היה סיכוי של אחד לחמישים שיקרה לו משהו - מתקיפה קלה ועד רצח, במקרה בו יצא יהודי מביתו אל הרחוב, הסיכוי היה אחד לחמישה. שלישית, עם ישראל לא בא לארץ ישראל בשביל תחושת הבטחון גרידא. כבר במדבר הם היו מגובשים לעם חזק (וה' עמו) ולפיכך להלחם בקמים עליהם ולהנקם מצריהם. ארץ ישראל היתה להם לנחלה, למקום בו יתרכזו מבחינה תרבותית ודתית סביב בית המקדש. והרי בזמן שהתגבש הרעיון הציוני, לא דובר על עצם לקיחת נחלה - שהרי היהודים גרו והחזיקו ברכושם ברוב ארצות גלותם. ולא דובר על מלחמות לאומיות וסכסוכי גבולות שמתרחשים בין מדינות, כי זה עניין שגרתי ונורמלי. ולא ביקשו להם לרכז את תרבותם ודתם סביב בית המקדש, כי את תרבות העמים הם ביקשו ואת עול דתם הם פרקו. רק שהתברר להם - מהרצל ועד נורדאו, מז'בוטינסקי ועד בן גוריון, שהמגורים בארצות גלותם, ההתבוללות בקהילה המקומית והניסיון להחזיק נחלה כאחד מיושבי הארץ לא יצליחו להשכיח את השנאה המיוחדת ליהודי. כך שהיהודי חשוף - מעבר לסכנות הרגילות המאיימות על כל אזרח רגיל, לסכנות נוספות ומיוחדות מעצם היותו יהודי. ואת זאת ביקש הרעיון הציוני למנוע. הבעיות שיש לנו במדינת היהודים כמדינה, כל שאר הבעיות השגרתיות שכל מדינה מתמודדת איתם - כמו בעיות של כלכלה, פשיעה, חינוך וממשל, אלה לכשעצמם לא יעידו, כי זה עניין שגרתי איתו מתמודדים אזרחים ברחבי כל העולם. אבן הבוחן היא עניין האנטישמיות והבעיות הבטחוניות המיוחדות המתעוררות מכך, בעיות שעל מנת לפתור אותן הקימו את המדינה, ומתברר לאחר 70 שנה שהבעיות לא נפתרו. מי שביצע פעולה או הניע תהליך על מנת להשיג מטרה והמטרה לא הושגה, הרעיון נכשל. |
|
||||
|
||||
אני לא חושבת שזו תכלית הרעיון הציוני. עם כל הכבוד למשמעות שהיא נטענה בשנות ה-40, הרעיון הציוני הושפע עמוקות מאביב העמים. כשאני אומרת "הרבה מאוד שנים", הכוונה אינה לשנים 1939-1945 או 1933-1945. מה דעתך, למשל, על <קישור Thirty_Years%27_War [Wikipedia] מלחמת 30 השנים>? ועמישראל במיתולוגיה, אתה יודע שבין ההתנחלות לבין הקמת בית המקדש (לא כל שכן להפיכתו למרכזי) יש אי-אילו כמה מאות שנים? באמת רק התרכזות דתית יש כאן? ואם כן, למה מבטיחים להם ארץ זבת חלב ודבש? הבעיות שיש לנו עם הפלסטינים נובעות לא מאנטישמיות. פינים, או צ'כים, או סינים במצב זהה היו נענים ונהנים מאותם הסימפטומים בדיוק. ___________________ אני לא יודעת איפה היית בחו"ל, חוץ מליבריה. אבל בעבר, בהיותי דתית בהרבה מהיום, נהגתי לפקוד בתי-כנסת בהיותי בחו"ל. קצת הרבה משום שרבים מטיולי בחו"ל היו בחגי תשרי. וזה היה בכלמיני תקופות. לפני שה-BDSM תפס תאוצה, ובתקופות של נסיגות ושל הסכמים, ובתקופות של מבצעים. אתה יודע מה היה בכל מקום שביקרתי בו בבית-כנסת1, ללא יוצא מן הכלל, וללא שום תלות במעמד ישראל בעולם באותה התקופה? כביש חסום, שומרים חמושים, ודרישה להצגת תעודה מזהה בכניסה. 1 לימה, לה-פס, לונדון, ברוקלין, רומא. ובברלין לא ביקרתי בבית כנסת, אבל ראיתי שומר חמוש בכניסה למבנה. 'האם זה בנק מרכזי?' תהיתי, וכשהתקרבתי ראיתי כי לא. זה המוזיאון היהודי. |
|
||||
|
||||
מתי ה-BDSM תפס תאוצה? ועוד בבתי כנסת? לצערי בפעמים הספורות שהייתי בבית כנסת החויה היתה משעממת מאוד ולא היה כל זכר לכך אם לא מחשיבים את הסוכריות שנזרקו עלי בבר מצוה |
|
||||
|
||||
בשנים האחרונות. לא שה-BDSM תפס בבתי הכנסת. אבל הוא יכול להשפיע על מפגעים שונים, או מפריעים שונים, להגיע לאזור. ולא בשביל להתפלל. |
|
||||
|
||||
אני לא מבין - מפגעים הם חובבי BDSM? חשבתי שבעניין 72 הבתולות מדובר על מין סטנדרטי |
|
||||
|
||||
אני חושש שהנ"ל פלטה טעות פרוידיאנית - אבל אכן תומכי תנועת ה BSDM נהנים הנאה פרברטית להשפיל את ישראל. |
|
||||
|
||||
שתי הערות: 1. אני לא מצליח כרגע למצוא את ההודעה המקורית של נועה, אבל הצירוף של Movment כחלק מראשי התיבות BDS ליצירת BDSM מכוון אצלה. 2. BDS ולא BSD. לעניין BSD: אני כמובן מתנגד לכפירה הזו שנוצרה במעוז השמאל הידוע ברקלי וסמלה הוא שטני (להבדיל מהאמונה האמיתית שסמלה הוא ציפור תמימה ונעימה). אבל בתור חבר נאמן באחד הפלגים של דת האמת, יצא לי להיות בהרצאה שבין השאר מסבירה שראשי התיבות של BDSM הם בעצם BDDSSM. (ולא. דעתו של אנריקו אינה מייצגת באופן כללי את דעת הפלג שלנו. לפחות לא ברוב תחומי הרצאתו) |
|
||||
|
||||
1. אמת. |
|
||||
|
||||
אני לא מדבר על המשמעות בשנות ה-40, אלא למשמעות המשתקפת מכתביהם ודבריהם של אלה הנחשבים "גדולי הציונות". לאחר שהאמנציפציה וההשכלה, ההתבוללות וההשתלבות לא הועילו לפתור את בעיית האנטישמיות, ניסו לחשוב מה כן יפתור את הבעיה, ומתי יהודים יוכלו לחיות את חייהם מבלי שירדפו על בסיס יהדותם. כשאת אומרת "הרבה מאוד שנים", את מתכוונת באופן כללי לזמני מלחמות, מהומות והפיכות. בזמנים שכאלה לצד א' נשקפה סכנה מאנשי צד ב' ולהיפך, וליהודים נשקפה סכנה משני הצדדים. אפילו אם יהודים ניסו להשתלב בין אנשי צד א', עדיין נשקפה להם סכנה משני הצדדים. ובזמני שלום? אותו דבר. אני יודע שבין ההתנחלות לבין הקמת בית המקדש, המשכן שימש כמקדש זמני. כך שהוא שימש כמרכז דתי ולשם עלו לרגל - כמשתקף בסיפור חנה ושמואל. ארץ זבת חלב ודבש זה אומר שגם מהפן הגשמי יהיה טוב שם - אבל לא זו הסיבה המרכזית. וכי החלוצים עלו לארץ ישראל, ארץ חול וביצות כמובן, בגלל שהיתה ארץ זבת חלב ודבש? הבעיות שיש לנו עם הערבים נובעות מאנטישמיות, אחרת כל העניין היה נסגר כבר לפני שנים. ובגלל האנטישמיות גורמים רבים בוחשים בקדרה ושופכים שמן למדורה. אין לי ספק שתרבות האורקים מסייעת לשימור הסכסוך, אבל זה לא הכל. ____________ בבתי הכנסת בהם התפללתי בלונדון לא ראיתי שמירה. כנ"ל באיטליה. במוזיאונים יש שמירה גם אם אינם מוזיאונים יהודיים. כביש חסום? יש מקום שבו הכביש חסום כל הזמן על מנת לשמור על בטחון המתפללים בבית הכנסת? |
|
||||
|
||||
אלה חייו של מיעוט. עכשיו, תחליט אם אתה רוצה להיות מיעוט בחו"ל על הצרות של מיעוט בחו"ל, או רוב בארץ, על הצרות של רוב בארץ1 היתה הרבה מאוד עבודת פולחן בבמות מקומיות, כפי שמעיד גם התנ"ך2. והמשכן המדובר בימי חנה ועלי - היה בשילה. הלוואי שהייתי יכולה לראות את הארץ, לא דרך עיניהם האירופאיות של החלוצים, שעבורם הכל נראה חול וביצות, אלא דרך מי שחי בארץ ורגיל בה. על כל פנים, היה סמוך ובטוח שהחלוצים בועלי השפנים ואוכלי הנידות3 לא עלו לארץ בשביל עבודת ה' בקדושה וטהרה. השתדל, כשאתה מדבר איתי, לא לכנות בני-אדם בשמות השמורים לדמויי-אדם. לא אם אתה רוצה שדיוננו ימשיך. הבעיות שיש לנו עם הערבים נובעות בראש ובראשונה מסכסוך של 2 עמים שונים למדי על שטח אחד. אתה יכול להוסיף לזה את זה שממש קשה להם עם זה שד'ימים בזויים הביסו אותם, והתפיסה המשונה שכל שטח שהיה מוסלמי אי-פעם צריך להשמר כזה. אבל ביסודו של דבר? הבעיה אינה דתית. אילו באנטישמיות בלבד היתה הבעיה, ובכן - כמה מאומות אירופה שאיתן יש לנו יחסים לא-רעים היו ידועות באנטישמיות שלהן בעבר. וגם ידידתנו הגדולה, לא נבדלה באפליית יהודים בעבר ממדינות מסויימות (אי-קבלת יהודים למועדוני ספורט, נומרוס קלאוזיסים באוניברסיטאות וכיו"ב). 1 כמובן, במידה ומנהיגינו היקרים לא יקלקלו לנו את היותינו רוב. 2 וקריאה מבקרת בתנ"ך תגלה שהתביעה לריכוז בירושלים היא עניין מאוחר למדי. 3 עליה שניה ואילך. רוב/כל העולים בעליה הראשונה היו דתיים. ______________ אני ראיתי. בכל המקומות בהם ציינתי. חוסמים את כביש הגישה לבית הכנסת, במרחק מה מבית הכנסת. לא כל הזמן. בזמן התפילה. כמדומני, היה מדובר בתפילות-חג. אני משערת שלא עושים את המאמץ הזה 3 פעמים ביום כל יום. מוזיאונים אחרים לא היו מצויידים בשומר חמוש בכניסה. |
|
||||
|
||||
אלה לא חייו של מיעוט. ארהיב עוז בנפשי לומר שאפילו האנגלים שחיו בצרפת והצרפתים שבאנגליה לא נרדפו כמו היהודים. האם נראה לך שפיגועים והפחד מטרור או מערבים באופן כללי זה צרות של רוב בארץ? כן. היתה עבודת פולחן בבמות1 אבל אלקנה לא בנה במה ברגל והוא לא היה היחיד, לפי דברי הכתוב במעשה פילגש בגבעה: הנה חג לה' בשילה מימים ימימה. כמו כן מעשיהם של חפני ופנחס מלמדים שרוב העם נהג לעלות לרגל לשילה שהיתה מרכז רוחני ותרבותי בשל הימצאות המשכן. אבל ארץ זבת חלב ודבש זה דבר שכל אחד יכול להבחין בו. גם אלה שזוכרים את האבטיחים וסיר הבשר ממצרים. והרי לא טענתי שהחלוצים עלו לארץ בשביל עבודת ה'. טענתי שהמטרה היתה להקים מדינה יהודית בה יהודים לא ירדפו בגלל יהדותם. סכסוך בין שני עמים יכול להפתר ברגע שיש מדינה שמציעה תנאים נוחים יחסית ואפשרויות להתקדם ולשגשג. לא אמרתי שמדובר באנטישמיות בלבד, אבל בלעדיה היה ניתן לפתור את הבעיה. "ידידתנו הגדולה" לא כזו גדולה בידידות באופן אובייקטיבי, אלא באופן יחסי. כנ"ל מדינות אירופאיות כמו גרמניה שעדיין חוששת מצל השואה, או בריטניה שמתנדנדת בין גרמניה לבין צרפת. צרפת מ-א-וד אנטישמית, שבדיה עוינת, וגם אם אין זה הקו הכללי והרשמי המנהיג את האיחוד האירופי, יש מספיק מזה כדי שאלה שכן מובילים את הקו הזה יתסיסו ויאיימו ויפגעו - ברמה המקומית, ויבחשו בקדרה המבעבעת במזרח התיכון. ______________ 1 מה זה "קריאה מבקרת"? ספר מלכים עצמו מבקר את עניין הבמות החל מבניין בית המקדש. |
|
||||
|
||||
אלה חייו של מיעוט. מיעוט שמביאים סיבות דתיות לרדוף אותו, נרדף יותר. ומיעוט שבכל הארצות סביבו מחזיקים באותה הדת עם הסיבות לרדוף אותו, נרדף פה ופה ופה ופה. אבל בסופו של דבר, מיעוטים נרדפים12. לא יודעת מה אתך, אישית אני לא כל כך מפחדת. סטטיסטיקה וזה. וכן. פיגועים וטרור אלה צרות של רוב בארץ, שמיעוט מפגע בו. אתה יודע, האנגלים סבלו את זה מצד האירים. ברור שאלקנה לא בנה. הוא בא לחוג, לא לבנות במה. חפני ופנחס, מן הסתם, היו כהנים מקומיים. שמת לב להבדל בין שמות לבין דברים, שבדברים הלוי נכלל יחד עם הגר, היתום והאלמנה במניין החלכאים והנדכאים? זה משום שהחברה שמדובר בה בשמות - יש בה במות ותעסוקה ללווים בכל מקום ואתר, ובדברים, כשמדובר ב"מקום שבו יבחר ה' אלוהיך" - כבר יש אבטלת לוויים עצומה? 1 אלא אם יש מיעוטים בלתי-נסבלים יותר מהם. האירופאים שלא סבלו את היהודים לפני 60 שנה, עכשיו מתגעגעים ליהודים. אם מחר בבוקר נקום ויפוסו ערבים ומבקשי-מקלט מן הארץ, יהיה מי שימצא פסול בדרוזים ובפיליפינים. 2 והואיל ואתה בקיא בכתבי הוגי הציונות, אתה מוזמן לעיין בז'בוטינסקי, שמתאר איך הפולנים, שבעצמם נדפקים עד העצם בידי הגרמנים3, דופקים את האוקראינים עד העצם ופנימה. ואיך האמריקאים הלבנים רודפים את השחורים, אף על פי שהשחורים לא מאיימים עליהם כלל. 3 לפני מלח"ע 2. _ הו. ומה קרא פתאום שהבמות זוכות לביקורת, בעוד שקודם הן היו בסדר גמור? |
|
||||
|
||||
הסיבות הדתיות לא רלוונטיות, היות והמשכילים שמו אל לבם שגם עם ההתפרקות מן הדת - שלהם ושל האירופאים, האנטישמיות נותרה בעינה. ההיסטוריה מוכיחה שמוסלמים ונוצרים וכופרים-חסרי-דת1 שונאים יהודים באופן שווה, ואחת היא להם אם היהודים אדוקים בדתם העתיקה, או משתדלים נואשות להיות ככל העמים. מקוממת אותי ההשוואה בין שנאת המיעוט היהודי באירופה לשנאת המיעוט הערבי והכושי בארץ. הרי את הערבים והכושים לא רודפים באופן כללי, וודאי שלא בגלל שהם מיעוט. את היהודים באירופה רדפו למרות שאחוזי הפשיעה והאלימות שלהם היו אפסיים שבאפסיים, לגמרי לא במקום בו ניתן להשוות עם אחוזי הפשיעה והאלימות של הערבים והכושים בארץ. אם כן, מדובר בשנאה לשם השנאה. שנאה שאינה תלויה בדת או בהתנהגות. אנטישמיות. אולי את לא מפחדת כי את גרה בתל-אביב, שבה הטרור מכה קלות. אבל כשאנחנו מדברים על יהודים שמפחדים מערבים, אנחנו לא מדברים עלייך או עלי, כי מדובר במקרים פרטניים שאינם מעידים על הכלל. מה שמעיד על הכלל אלה הרחובות הריקים בירושלים. העסקים המידרדרים מחוסר קונים. המהירות שבה אנשים מזהים ומגיבים אל מול מחבלים. כשאמרתי שאלקנה לא בנה במה, התכוונתי לכך שלא בנה במה בהר אפרים ליד ביתו. חפני ופנחס היו בני עלי הכהן הגדול, ולכאורה אחד מהם היה אמור לרשת את מקומו, ולכן מעמדם היה נכבד מכל הכהנים. אלא שמפני רוע מעשיהם הכהונה הגדולה עברה לשושלת אחרת. יש חור גדול בתאוריה שלך. לכאורה מי שעובד בהקרבת הקרבנות אלה הכהנים ולא הלויים. והם עובדים במשכן ובמקדש. בבמות, כל בכור יכול להקריב, ככה שאין קשר לתעסוקה ללויים. ומה קרה שהבמות זוכות לביקורת בעוד שקודם הן היו בסדר גמור? זה קשור למזבח והארון. כשהארון עם המזבח, המזבח נחשב "במה גדולה" ואסור להקריב בבמות אחרות. כשהארון אינו עם המזבח, מותר. כך בכל נדודי ישראל במדבר, בכל חניה הקימו את המשכן והארון בתוכו, ושם באמת נאמר שכל זבח צריך להביא אל פתח אהל מועד. בזמן מלחמות יהושע וחלוקת הארץ, עם כל הנדודים האלה הותרו הבמות ולא היה משכן מסודר. לאחר מכן נקבע המשכן בשילה ושם שכן הארון במשך יותר משלוש מאות שנה, עד שבמלחמה מול פלישתים נשבה הארון ונלקח. אז הותרו הבמות פעם נוספת, כי בלא הארון המזבח לא נחשב במה גדולה. לאחר שנבנה בית מקדש של קבע, נאסרו הבמות לצמיתות. כך שלמה מתפלל וקובע שלאחר שהקים בית מקדש וקבע בו את המזבח, כל מי שיש לו "צרכי מזבח" יבוא אל המזבח שבבית המקדש - ולא יעשה לעצמו במה בחצר. 1 מקווה שההגדרה הזו מתאימה יותר לפונז. |
|
||||
|
||||
הסיבות הדתיות לא רלוונטיות. כמובן שהן רלוונטיות. ראשית כל, משום שהדת לא התפרקה, ויאמרו הפילוסופים מה שיאמרו. איך התפרקה, אם אחוזים לא זניחים מהאוכלוסיה הולכים לכנסיה מדי שבוע, ובבתי הספר יש שיעור דת1? ושנית, משום שגם במקום שבו היא התפרקה, אם האנטישמיות כבר טבועה עמוק, היא תשגשג. גם אם זה לא בגלל שהיהודים רצחו את ישו אלא בגלל שהיהודים גנבו את המים בברז או השתינו בהם2. וכבר אמרתי: מיעוטים מובחנים - שונאים. את היהודים באירופה רדפו למרות שאחוזי הפשיעה והאלימות שלהם היו אפסיים שבאפסיים. טעות. רצינית. לא חסרו יהודים בעולם התחתון במזרח אירופה. וגם במערבה. לגמרי לא במקום בו ניתן להשוות עם אחוזי הפשיעה והאלימות של הערבים והכושים בארץ כמדומני פספסת את הטיעון שלי. אני לא גרה בתל-אביב. הבמות לא צריכות תחזוקה? ניקוי? מישהו שיזמר? מישהו שימכור חוטים אדומים? ולסיום, שיר יפה ביידיש על עבריין. 1 וזה בלי להזכיר מדינות שהדת שיחקה בהן תפקיד מובהק. פולין, למשל. 2 פתגם רוסי, כך שמעתי. |
|
||||
|
||||
זאת אומרת שזה לא משנה אם אנשים הולכים לכנסיה או לא, האנטישמיות טבועה עמוק. אם כן, מסתבר שישו או המים בברז או הבארות המושתנות זה רק תירוץ. ככה האנטישמיות לא מתה, רק התירוצים מתחלפים. ישו, הרעילו את הבארות, השתינו בבארות, עלילות דם, השתלטו על הפוליטיקה, עוד קצת עלילות דם, מרגלים, עלילות דם, דוסים פרזיטים סחטנים, עלילות דם, הפרוטוקולים של זקני ציון, הכיבוש, הוצאה להורג של אחמדים חמדמדים והשתלטות על מסגד אל שיקצע. הגדירי מה זה "לא חסרו יהודים בעולם התחתון". כמה זה "לא חסרו"? כמה היו אחוזי הפשיעה הכלליים? זה שהיהודים שכבר השתרבבו לעולם התחתון הצליחו שם כי היהודים המעצבנים האלה מצליחים בכל מקום בו הם דוחפים את האף הארוך והמעוקל שלהם, זה לא אומר שהיו שם הרבה יהודים. ודאי לא יותר מחלקם באוכלוסיה. ודאי הרבה פחות מחלקם באוכלוסיה. לא פספסתי את הטיעון, רק שההשוואה מקוממת. את היהודים שנאו למרות שהיו אזרחים מועילים. אחרים שונאים כי הם אזרחים גרועים. להכליל את כולם יחד ולספר ש"תמיד מיעוטים סובלים" זה מקומם. במות לא צריכות תחזוקה. זה לא דבר קבוע או מוסדר. אדם שרוצה להקריב מסדר ערימה של אבנים או שולחן או משהו, מתיז קצת דם, שורף את מה שצריך ושלום. מחר לוקחים את האבנים כדי לזרוק על מתנחלים בכביש חוצה שומרון. הא! בדיוק השיר שחשבתי. אני הכרתי אותו בתרגומו של יורם טהרלב מתוך האוסף של הגבעטרון. |
|
||||
|
||||
אז מה ההסבר שלך לכך ששונאים את היהודים לא משנה אם הם עשירים או עניים, דתיים או חילונים וכו'? |
|
||||
|
||||
אין לי הסבר שתקבל. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |