|
למיטב הבנתי, כותב המאמר עשה סלט שלם וסילף כל כך הרבה מימרות מתוך מסכת אבות. כתשובה לדבריך, הגמרא מחלקת בין רב שממנו לומדים תחום מסוים או פרק זמן מסוים, לבין "רבו מובהק". רב מובהק זה "רב הבית" שלך. זה שממנו האדם למד את רוב תורתו, או שאותו שואלים בכל עניין. חשוב ללמוד מתורתם ודעתם של רבנים נוספים על מנת להרחיב את היריעה, לעמוד על דקויות נוספות ושיטות לימוד אחרות. אבל כדי למנוע מצב שבו אדם מזגזג בין רבנים ובוחר לעצמו בכל נושא את הרב שנותן לו את המוצא הכי נוח, צריך להיות לאדם רב מובהק אחד שאותו שואלים לדעת תורה. הווה אומר - ללמוד מרבנים שונים, לפסוק ולקיים מרב אחד.
אם אני מבין נכון, עניין "עשה לך רב" שואב מדבריו של שלמה "ואל בינתך אל תישען". האדם יכול לחשוב כיובל רבינוביץ מתגובה 3327 ש: מטרתה של מועצת גדולי התורה, שהיא גוף דתי-פוליטי, להנחות בדרכי חשיבה את אותם אנשים שאבדה להם היכולת לחשוב בכוחות עצמם, ולכן הם זקוקים להלכה כתובה כלשהי. יש בכך התנשאות וגאווה, וגם חוסר מחשבה. האם זה שבטוח שהוא יכול להחליט בעצמו, חכם וצודק יותר מזה שמעדיף לא לסמוך על שיקול דעתו האישי, אלא להיתלות באילן גדול?
גם עניין חקירת העדים הוא סילוף מוחלט. איך קשור עניין חקירת העדים במשפט לעניין עשיית רב שקשור ללימוד תורה והנהגה יומיומית? "ושנא את הרבנות" וודאי שאין משמעו לשנוא רבנים או את ההולכים אחריהם, אלא שאדם לא יחפש להעשות רב כדי שכולם יכבדו אותו ויפרנסו אותו, אלא ינהג בצניעות ויפרנס את עצמו. מה גם שעיסוק בצרכי הרבים מביא אחריות גדולה, ועל זה ההמשך: חכמים הזהרו בדבריכם. חבל לאדם להכניס את עצמו למצב שבו כל פאשלה שלו גורמת נזקים כבדים.
|
|