|
||||
|
||||
למה שנרצה את החרדים בצבא? נכון, זאת מחויבות של כל אזרחי מדינת ישראל (שחלקם אפילו לא רואים את עצמם כאזרחים של המדינה הזאת) אבל לדעתי, גיוס החרדים יגרום לצבא שלנו להיות "שלומפר" , מסורבל בעברית. לדעתי, מוטב להם ב"חיידר" ובישיבות, שם הם עושים את הדבר שהם טובים בו (הגנה על א"י ע"י קיום התורה, תפילה ועשיית מצוות). תחשבו על זה כמו חיל מיוחד: יש חיל הים, שמגייסים לשם אנשים שמתאימים ללחימה בים, יש את חיל הקשר אלקטרוניה ומחשבים, ששם יש חיילים שמתאימים לתפקיד "טכני", וכך גם יש את חיל החרדים, ששם יש אנשים שטובים בלימוד ובתפילה (אני לא מומחה, אבל לא נראה לי שחרדי, בלי להעליב, יהיה מי יודע מה "פייטר" בצבא). אני כן תומך בגישה שהם צריכים לעשות משהו למען המדינה, כמו שירות לאומי, או משהו דומה, שאינו נוגד את אמונתם, ושהם יכולים לעשות בלי לבטל תורה לגמרי. |
|
||||
|
||||
ראשית תרשה לי לומר שגם אני דתי ולא חרדי, מפתיע מישהו ? אם כן, זה מדגיש את השימוש הלא נכון של כולנו בהגדרות מיותרות שגוררות סטיגמות לא נכונות. ולעניין תגובתך. כתבת על שני דברים. האחד - הצבא יהיה "שלומפר" עם החרדים, ולא נראה לך שהם יהיו לוחמים טובים. יכול מאוד להיות שאתה צודק, ולכן כתבתי במאמרי שאם כך, הפטור צריך להינתן ע"י הצבא עצמו שיגיד לכל חרדי שהוא לא זקוק לו, ולא ע"פ תורתם אומנותם, דבר שגורם לאפליה של קבוצה בעם ולחוסר שוויון - שעוד מוכר עכשיו ע"י החוק. בקשר לרעיון של "חיל חרדים" ה"חיל" כבר קיים מאז תקופת בן גוריון, וכל הדיון הוא על הצורך או אי הצורך בו. הוא אומנם לא חיל צבאי, אבל אכן חיל שמוכר בחוק. |
|
||||
|
||||
א. מי שעושה 30 יום מילואים בשנה בשמירות מאוד צריך איזה 25000 חיילים ועוד מי יודע כמה אנשי מילואים שיחלקו איתו את הנטל. ב. אם תשאל את אנשי דעת אמת שניסו לחלק עלונים בבני ברק ונבעטו משם ע"י אברכים זועמים הם יוכלו לספר לך שהחרדים יכולים להיות מאוד מאוד פייטרים. ג. לשיטתי, בעודם יושבים בחדר, עוסקים בתורה ועושים מצוות הם פשוט מבזבזים זמן ולא תורמים בכלום לביטחון המדינה. ד. אני ביטלתי אוניברסיטה במשך שלוש שנים. אני ממשיך גם היום (וכפי הנראה עד גיל 45) לבטל אוניברסיטה ועבודה במשך 25 עד 30 יום בשנה. למה שהם לא יבטלו גם כן קצת? |
|
||||
|
||||
אתה מבטל אוניברסיטה.... מסכן שלי. בשביל מי אתה לומד באוניברסיטה? בשביל כלל עם ישראל? אתה רוצה ללמוד כדי לרכוש מקצוע ולהסתדר בחיים מבחינה כלכלית. חרדי שלומד תורה ע"פ אמונתו, וגם ע"פ אמונתי בתור דתי-לאומי, עושה זאת למען כלל העם, כדי לא לסכן את גחלת התורה שרוחשת במשך אלפי שנים. אני מתנגד מאוד למתן פטור כולל לחרדים מהצבא אבל אל תשווה את עצמך לחרדים. |
|
||||
|
||||
למען כלל העם, הא? שמע, אני וחברי כאן מעוניינים לפתוח מוסד אקדמי למדעי ה-Moose, מתוך אמונה שלמה כי אנחנו מגינים בכך על כלל העם, ועל מנת שלא לסכן את גחלת האייל הרוחשת כבר שנים רבות במקומותינו ואשר אין לעמנו שום תוקף מוסרי בלעדיה. למטרה זו אנו מעוניינים בפטור כולל מצבא ועבודה, המעוגן בחוק למען לא יציקו לנו אזרחי המדינה שעדיין לא ראו את האור. מגיע לנו, לא? אם כבר, יקירי, הרי שאותו אדם הלומד באוניברסיטה ולומד מקצוע מועיל בכך לחברה (בשבילך: לכלל עם ישראל) הרבה יותר. מדוע? ובכן, הוא רוכש מקצוע - הווה אומר, הוא לא חי כטפיל מכספי המדינה, וכאדם עובד יתכן מאד כי הוא יתרום באופן זה או אחר, גם אם עקיף, לכלכלת המדינה. ומה עושה בחור הישיבה? ובכן, ככל שהדברים נוגעים לי ולרבים ממכרי, יכול התלמיד החכם לקחת את תורתו ואת "אמנותו", ולשים אותם במקום בו השמש אינה זורחת. ונאמר אמן. |
|
||||
|
||||
יקירתי מצידי תפתח פקולטה למדעי חיפושית הזבל אני לא שופט פה אותך או את החרדי שמאמינים שזוהי תרומה אפילו אם היא עקיפה. אישית אני אתגייס לצבא, ימצא עבודה ומקווה מאוד גם ללמוד תורה מעת לעת. אולם תרומה למדינה לא באה רק בשירות בצבא או בתשלום מיסים עד כמה שאני יודע, אמנים מקבלים מלגות ותקציבים וכדורגלנים לדוגמא עושים שירות סימלי מאוד, בדומה למה שעושים רוב החרדים שלא נחשבים כמתגייסים. החרדי לא חי כטפיל, חשוב מאוד לציין, הוא פשוט לא רואה את הכסף בתור ערך מקודש, המדינה מקציבה לו כסף. הוא מצידו היה לומד גם בלי כסף וחי על פת לחם ומים, מה שאגב קורה בפועל, שום חרדי לא התעשר מהכסף מביטוח לאומי... אגב לאיזה חשבון אני יכול לתרום לאגודה למדעי ה Moose? |
|
||||
|
||||
חביבי, א. אני מאחל לך הצלחה בשירותך הצבאי ובהמשך חייך. כמו כן אני מקווה שתלמד בחייך יותר מאשר תורה אלא גם מקצוע מכובד ומכניס כדי שתוכל לקיים אותך ואת משפחתך ברווחה ולהבטיח את עתידם של צאצאיך. ב. אומנים וספורטאים מקבלים לעיתים כסף מהמדינה. בשביל לקבל את הכסף הזה שחיין צריך להוכיח הישגים גבוהים בשחייה. לא מספיק שיש לו מנוי לבריכה. ופסנתרן צריך להיות ממש מעולה בנגינה. במקרה של תלמידי הישיבה, כל מי שרשום כתלמיד ישיבה, אוטומאטית זכאי לפטור משירות צבאי, קצבה חודשית וכיוצא בזה. אין מקום להשוואה בין הדברים. למה אדם בריא שאינו בעל כשרון יוצא מן הכלל צריך לטפח את עצמו על חשבון אחרים? א. זה יפה מאוד מצד אותו חרדי שכסף זה לא הכל בשבילו (דרך אגב ניתן לראות את זה בהתנהגות של חברי הכנסת החרדיים בצורה מאוד בולטת) אבל למה דווקא הכסף שלי? שירוויח את הכסף בעצמו ואז הוא יוכל לזלזל בו כאוות נפשו. |
|
||||
|
||||
עם רוב דבריך אני באמת מסכים, אבל שלא תחשוב לרגע שחברי הכנסת מהמפלגות החרדיות הם דוגמא לחרדים מן השורה כמו שלא זורקי האבנים ומשמרות הצניעות מייצגים את הרוב החרדי הדומם והשקט, תתפלא. אם היית יודע מהי רמת החיים של חרדי ממוצע, ספק אם היית מדבר עליהם בתור תאבי בצע. וגם אני בעד שהם ילכו לעבוד, תתפלא. |
|
||||
|
||||
ומתי לאחרונה שמעת על הצעת חוק הבאה לפטור אמנים וספורטאים מן השרות הצבאי? ספורטאי המתגייס לצבא יהנה, אולי, מתנאים נוחים בהתאם לכישוריו. מאד אשמח אם מערכת כזו תיושם גם לגבי תלמידי הישיבות. יהיה בידור. באשר לאגודתנו הטרייה - שלח לי צ'ק ב-Email... |
|
||||
|
||||
אני תומך בתנועתו הטריה של ניר יניב, ומוסיף עליה. אנחנו מאמינים בריבוע המקודש - האייל, הסוסיתא, רוק אנד רול ושמן זית. לפרטים ועלונים נא לפנות באימייל. חישוב קל: בוא נגיד שאקדמאי מרוויח X שקלים בשנה. מאחר והוא חלק מהאליטות העשירות, בוא נצא מנקודת הנחה שהוא משלם למדינה X/2 ש"ח בשנה במיסים, מאחר והוא נמצא במדרגת מס גבוהה. בנוסף, את מה שנשאר לו, הוא מבזבז בארץ (מלבד חסכונות זניחים יחסית), כך שבעצם הוא מספק למדינה קרוב ל-X שקלים בשנה. לעומתו, החרדי הממוצע, לא מגיע למדרגת מס כלשהי, ובנוסף לכך שהוא לא משלם - הוא מקבל תמיכה כלכלית מהמדינה. החרדי לוקח כסף מהמדינה, בעוד שהאקדמאי תורם כסף למדינה. ופה מדובר על תרומה ממשית, שכולם מסכימים על העובדה שהיא קיימת, והיא עוזרת לטווח קצר וגם לארוך. זה רק אני, או שהאקדמאי הנ"ל יוצא קצת פראייר? |
|
||||
|
||||
מי יתן ובמהרה יבנה בית האייל, ותצא הבשורה לתפוצות, וגשם תקליטי רוק וסוסיתא בעמק איילון, ושמן זית משובח לכל דורש! תרומות לתנועתנו החדשה יתקבלו בברכה - נא לפנות בדואר אלקטרוני. בקרוב - אתר האינטרנט. בינתיים - מסמך דוקומנטרי מאלף בנושא ה-Moose וחשיבותו: |
|
||||
|
||||
עם כל הכבוד אף חרדי לא חושב עלי כשהוא לומד בישיבה. הוא לומד כדי שיוכל לקבל שידוך טוב ובשביל לאסוף זכויות לעולם הבא (מעניין איך הוא ירגיש כשהוא יעלה לשמיים וישו ישאל אותו מה יש לו לומר להגנתו). אני תורם הרבה מאוד למדינה בצורה ישירה ע"י מסים וגם בצורה עקיפה ע"י ביצוע עבודה שיש לה ערך טכנולוגי וכלכלי. אין אפילו דבר טוב אחד שיצא למדינה הזו כתוצאה מתפילות ולימוד תורה. אני לא משוה את עצמי לחרדים. אני אדם שעובד לפרנסתי, מנסה להעשיר את השכלתי בתחומים שונים ועושה מילואים. ההשקעה שלי היא בעצמי במשפחה שלי ובמדינה באפיקים שנותנים תשואה תוך זמן סופי. החרדים משקיעים רק בעצמם בערוץ ספקולנטי שנותן תשואה רק אחרי המוות (שרק אלוהים יודע מה יש שם ולאלוהים,יש אחלה חוש הומור. See you in the next world and don't be late.
|
|
||||
|
||||
תתפלא אבל ''אף חרדי'' כן חושב עליך כשהוא לומד בישיבה. זה נכון שהעילויים זוכים בשידוכים הכי טובים ושלימוד תורה מוסיף זכויות לעולם הבא, אולם לפי האמונה היהודית, כל ישראל ערבים ולכן הלימוד הוא כן למען כלל ישראל. אני בטוח שאותו פלוני אלמוני ירגיש מצויין בשמיים ועוד יותר טוב כשהוא יראה את ישו. מי שלומד תורה לומד כדי שיהיה מי שלומד תורה בעם ולא רק לעצמו. אני בעצמי בדעה שכל אדם צריך לעבוד במשהו כמאמר חכמנו ''אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות''. אני לא בטוח כמה שאתה אוהב את העבודה שלך, למען האמת אתה נשמע לי קצת ממורמר, אבל ברוך השם את החלק השני של הציטטה נראה לי שאתה מקיים באדיקות. |
|
||||
|
||||
אני כן מבטל אוניברסיטה, והרבה. ואני באוניברסיטה לא כדי להרוויח כסף, אלא כדי לתרום משהו. אתה יודע, קוראים לזה "מחקר", וזה מרבה זכויות כלכליות למדינה - ולא כל כך לחוקר. עד כמה שאני רואה, תלמיד מחקר באוניברסיטה במצב הרבה פחות קל מתלמיד ישיבה ממוצע. למשל, הוא לא משלם שכר לימוד, אני כן. לו יש מלגות הרבה יותר גדולות משאני יכול לקוות לקבל אי פעם, והוא לא מבאל לימודים ואני כן. (ותאמין לי שמילואים כבר דפקו לי ממש קשה את התואר הראשון). יש לנו יתרון אחד בלבד על פניהם: מותר לנו לעבוד. אבל גם הם עובדים (אחרת הם לא היו מצליחים להחזיק משפחות של שישה ושבעה ילדים). אז אני כן משווה את עצמי לחרדים. אני יותר דפוק, משקיע יותר, תורם יותר (ולא ממש לטובת חשבון הבנק שלי), וקשה לי יותר. נכון, אם הייתי מחליט לגדל משפחה בת שמונה נפשות היה לי הרבה הרבה יותר קשה. אבל זו גם היתה בעיה שלי. |
|
||||
|
||||
אין לך מושג עד כמה חרדים יכולים להיות פייטרים. למסקנה הזו אני מגיע אחר שעות תצפית רבות על ילדי השכנים החרדים שלי שיודעים להסדיר את ענייניהם עם ילדי השכנים הערבים בשפה מאוד פשוטה ויעילה, בניגוד גמור ל''ילדים הטובים'' הדתיים והחילונים שמגלים מורך לב לא קטן, כאשר נניח, הם מאבדים את הכדור רגל לטובת אותם ילדים ערבים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |