|
||||
|
||||
הערת אגב: את הנדריקס אנחנו מכירים בתור מבצע. את מוצרט: בתור מלחין (לדוגמה: נדמה לי שהוא נחשב גם למבצע מוכשר, אבל אין לנו שום דרך לשפוט את זה). על מלחינים מוכשרים ידוע לנו בערך רק מתקופת הבארוק (נכון?) כי לפניכן לא השתמרו תווים לכלי מוזיקה תקניים (נכון?). בדורות האחרונים יש לנו אפשרות לחזור ולשמוע את נגינתם של מבצעים מוכשרים, שמוקלטת ברמה משתפרת והולכת של אמינות. אז בעיקרון כבר יכול להיות שגם להנדריקס יאזינו עוד הרבה אחרינו (ואני לא נכנס כרגע לסוגיית האיכות. קטונתי). |
|
||||
|
||||
ודייק: הנדריקס הוא כותב (מילים), מלחין (לחנים) ומבצע. יתירה מזו, אם תנסה למדוד איזה מהתחומים הנ"ל הביא לו את תהילתו, כנראה שזה יהיה השני - הוא עצמו הגה ויצר את המוסיקה והסולואים שכל כך מזוהים איתו. כיום הרבה גיטריסטים יהיו מסוגלים לבצע את אותן מנגינות1, אבל אף אחד מהם כנראה לא יהיה מסוגל להלחין חדשות כאלה ברמה דומה. 1 ראה כל תלמיד גיטרה שני שלומד לנגן 'Little wing', ואפילו עבדך הנאמן שכאן יודע לנגן אותו. אז כמובן שלא כולם בדיוק כמו הנדריקס, אבל גיטריסטים מקצועיים בהחלט יגיעו קרוב ככל הניתן. |
|
||||
|
||||
> על מלחינים מוכשרים ידוע לנו בערך רק מתקופת הבארוק (נכון?) כי לפניכן לא השתמרו תווים לכלי מוזיקה תקניים (נכון?). יכול להיות אבל המלחינים והמבצעים הם לא העניין ואין כוונה לדרג ולקטלג אמנים אלא בערך היצירות. לחנים ומנגינות הועברו בע"פ מדור לדור כמו אגדות עם והוראות דרך (לפני הופעת המפה לכל טייל וה- waze.) הרישום והתיעוד נכנסו לפעולה עם החלשות הזכרון. > אז בעיקרון יכול להיות שגם להנדריקס יאזינו עוד הרבה אחרינו כבר שנים שהנוער משמיע רוק ששמעתי עמוק באלף הקודם. אחלה וחברה באמת מגניבים. מנגנים במספר כלים (ברמה בלתי ניתנת להשוואה לעומת גיבורי הגיטרה והתופים בני תקופתי) לבושים ברישול, הולכים יחפים כדי לא להרוג זכוכיות תועות ומכירים את השירים והאמנים הנכונים שרובנו מכיר מילדות. להתרשמותי והיכרותי עם חבורת המלאכים הכשרונית והמופנמת הנדריקס תופס חלק זעיר מעולם המוסיקה המפותח של מיעוט זניח כך שהסיכוי שילדיהם ישמיעו להם את 'מנשמע יוסי' 1 בפול ווליום במנוחת הצהריים עקרונית קיים, אבל אפסי. > ואני לא נכנס כרגע לסוגיית האיכות. קטונתי זאת בדיוק הבעיה. לא משנה כמה "חינוך ופרשנות אומנותית" ספגת ומה טעמך- תאמין או לא יש לך את כל הנדרש לעמוד בפני ציור או פסל ולהאזין לסוג הרשמים והתחושות שהוא מקרין. אני מבטיח שתגלה דברים מעניינים. היצירה האחרונה שבחנתי במודע היתה פסל 2 בכיכר דניה בירושלים. אני בטוח שתוכל לציין מספר איכויות שהדבר מקרין על סביבתו מבלי להעזר באחרים ואפילו רק מהתבוננות בתמונות מבלי לבקר בעיר הקדושה (הנוכחות מאפשרת הרבה יותר). |
|
||||
|
||||
אולי כדאי להזכיר שכמות הילדים (או המבוגרים) ששומעים היום את מוצרט או שופן, בפול ווליום או לא, הוא זעום הרבה יותר. אז אם זה הקריטריון שלך, נראה לי שהוא דוקא עובד לרעת הטיעון שלך. |
|
||||
|
||||
לעניות דעתי מוצארט ושופן מושמעים לילדים במערכת החינוך, חוגים והורים הרבה יותר מהנדריקס. ההנדריקס הזה מבצבץ לתקופה והיקף מוגבלים בהרבה. |
|
||||
|
||||
אני עברתי שתיים עשרה שנים לפחות במערכת החינוך, ולא שמעתי תו אחד של מוצרט או שופן. ביטלס דוקא שמעתי אצל המורה לאנגלית, ובהנאה. |
|
||||
|
||||
הילדים שלי ספגו מוסיקה קלאסית מהגן עד התיכון והם לא מיעוט מיוחס. לא השמיעו לכם חאצ'טוריאן 1 ביסודי כדי לזרז אתכם לחזור מההפסקה? |
|
||||
|
||||
אז הגענו לעדות אנקדוטלית אחת מול עדות אנקדוטלית שנייה. לא ממש רחוק. אולי אחרים יביעו דעתם. |
|
||||
|
||||
נראה לי שבתחילת הדיון דיברת על הנדריקס, ועכשיו עברת לביטלס. אני לא בטוח שהם נופלים לאותה קטגוריה... |
|
||||
|
||||
בוא נאמר ששניהם יותר קרובים מאשר כל אחד מהם ומוצרט. |
|
||||
|
||||
כשמוצארט פגש את הביטלס. |
|
||||
|
||||
אנקדוטלי ולא רלבנטי לטיעון. |
|
||||
|
||||
זה באמת היה מכוון לאתנחתא מוזיקלית. מצד שני, אפשר אולי לומר בנימה בורחאסית שללא ELO לא היה בטהובן. |
|
||||
|
||||
באותה מידה שללא ג'טרו טול לא היה באך. |
|
||||
|
||||
אכן. יש הרבה דוגמאות שמראות בצורה חותכת שהרוק-נ-רול הוא זה שהקדים ואיפשר בכלל שתהיה לנו מוזיקה קלאסית, ואפילו קלאסית מודרנית, כמו שלאונרד בנרנשטיין קיים בגלל הנחמדים הללו. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ואפילו הנדריקס |
|
||||
|
||||
נראה שמישהו (טוב, לפחות שניים כאלה) גילו עשרים שנה מאוחר מדי שבעצם הם למדו לנגן על הכלי הלא נכון. פעם הבאה שיעשו מה שהם רוצים ולא מה שאמא אמרה ;-) |
|
||||
|
||||
מבחינה מוזיקלית אבל אני חושב שלא מבחינת ההכרות הצפויה של תוצר ממוצע של מערכת החינוך. נראה לי שתלמידי בית הספר נתקלים גם בביטלס וגם במוצארט ולא נתקלים (או נתקלים הרבה פחות) בהנדריקס או בשופן. |
|
||||
|
||||
אבל הדיון הרי לא היה, למיטב הבנתי, על הנדריקס (ספציפית) מול מוצרט, אלאעל מוסיקת רוק פופולרית של שנות השישים-שבעים מול מוסיקה קלאסית. קיויתי שלא אצטרך לטחון את זה למחית ולהאכיל בכפית, אבל נראה שטעיתי. לי אין שום ספק שאם תשמיע לאדם מהרחוב את 'לאורך מגדל השמירה' של הנדריקס או את Yesterday או My guitar gently weeps של הביטלס, מספר האנשים שיזהה אותם גלוד בסדר גודל מאלה שיזהו יצירה של שופן או מוצרט. אז אם מישהו חושב ההיפך, אשמח לשמוע כי זה נראה לי מאד מאד מוזר. |
|
||||
|
||||
אבל 'לאורך מגדל השמירה' היא יצירה של דילן במקור. |
|
||||
|
||||
אני יודע, אני יודע, התכוונתי לביצוע של הנדריקס. |
|
||||
|
||||
1 וגם לנו יש יוסי מה נשמע משלנו. |
|
||||
|
||||
כמה יוסי. כוורת לטעמי תפלה וחיוורת. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |