|
||||
|
||||
כן, למרות מה שמקובל לצטט, צמחונות איננה מעמודי התווך של הבודהיזם, והדלאי עצמו אינו צמחוני אדוק, כמו שאתה מבין מהמאמר. ואגב, אל תאמין גם לציטוטים שמראים שאינשטיין האמין באלוהים. |
|
||||
|
||||
בשליפה מן הזיכרון, המצב מסובך יותר. הצמחונות היא ערך יסוד בבודהיזם והבודהה קבע אותה כחלק מדרך האמצע (שביל הזהב) שיש ללכת בה. בתקופה מאוחרת יותר בה הבודהיזם הפך לדת המונים בתת היבשת ההודית התחולל ויכוח ופיצול בין חסידיו. הפלג היותר "שמרן" דרש מכל בודהיסט להקפיד על הצמחונות ואף כלל חומרות חדשות של אי פגיעה בבע"ח וצמחים. לעומת זאת הפלג העממי יותר הגדיר את הצמחונות כמישור נעלה יותר של ההתנהגות האנושית הבודהיסטית. זוהי רמה שיש לשאוף אליה, אבל בפועל אדם יכול להיות בודהיסט גם מבלי להגיע אליה בגלגולו הנוכחי. בפועל התוצאה של הדומיננטיות של הפלג ה"מתירני" יותר היא שצמחונות היא הנורמה המצופה מנזירים ואנשי דת בודהיסטים אבל לא מחייבת את המאמין הבודהיסט מן השורה. בימה"ב של הודו (בערך המאה ה-10 לספ' אני חושב) התרחשה תחייה של הדת ההינדית והבודהיזם נדחק מתת היבשת ההודית אל שוליו והחוצה. לשני הזרמים שנזכרו למעלה היו שלוחות שהתפשטו במקומות שונים באסיה ולכן יש זרמים בודהיסטים המחייבים את כל המאמינים לצמחונות (למשל בסרילנקה) אבל רוב הזרמים רואים בצמחונות התנהגות המצופה מנזירים ואנשי דת בלבד. ערך יסוד בבודהיזם הוא ההתנגדות לדרישות ולרצונות של הגוף. מן הבחינה הזו מצפים מן הבודהיסט הדתי לסגפנות הסתפקות במועט ואכילה מינימלית לצרכי קיום הגוף בלבד. אכילת בשר ממילא אינה באה בחשבון באורח החיים הזה. מבחינה זו אולי אתה צודק באומרך ש"צמחונות איננה מעמודי התווך של הבודהיזם". |
|
||||
|
||||
הבודהה עצמו לא היה צמחוני (הוא כנראה מת מאכילת בשר מקולקל), לכן הטענה שהוא קבע צמחונות כחלק מהדרך היא שגויה. ראה למשל את התיאור של סטיבן פולדר1 כאן. גם הערך האנגלי בויקי על <קישור Buddhist_vegetarianism> [Wikipedia]; נותן סקירה די ממצה של הענין. שים לב לדגשים של הבודהיזם המוקדם - תראוואדה - שמתבסס על הטקסטים המקוריים. עם זאת, כמובן, חלק מהבודהיסטים מכניסים אי אכילת בשר כחלק מהתרגול הרוחני שלהם. גם חלק מהנוצרים, המוסלמים והיהודים עושים זאת, כידוע. ואגב, גם 'התנגדות לדרישות ולרצונות של הגוף' איננו ערך יסוד בבודהיזם. המושג 'דרך האמצע' שהזכרת בפתיח משמעותו בדיוק הימנעות מנהנתנות החושים מחד, ומסגפנות קיצונית מאידך. יותר מדויק לומר, ש(חלק) מהדרך הבודהיסטית לשחרור, היא על ידי הפסקת הדפוסים האוטומטיים של היענות וציות עיוור להשתוקקויות הבלתי פוסקות של התודעה והגוף. כשבדרך כלל הדגש הוא על התודעה דוקא. 1 מבכירי המורים לבודהיזם בישראל. |
|
||||
|
||||
עניין הצמחונות הוא אחד מנושאי הויכוח בין אסכולת התראוואדה לאסכולת המאהאיאנה (שזה בערך הסונה והשיעה של הבודהיזם). כצפוי כל אסכולה טוענת שהיא היותר קדומה ומהימנה ביחס למה שנמסר ע"י הבודהה לחסידיו וכל סיעה פוסלת את המסורות התומכות בעמדות של רעותה. המחלוקת על הצמחונות נובעת מצו האהימסה (הראשון בחמשת הצוים המחייבים את כלל הבודהיסטים (ולא רק את הנזירים) ואשר פחות או יותר מוסכמים על כל האסכולות של הבודהיזם). כלל האהימסה הוא: "אני לוקח על עצמי את הכלל להימנע מלקיחת חייהם של יצורים חיים" (בניסוח של התראוואדה, הסיעה שאינה מחייבת צמחונות). למעשה האהימסה קדמה לבודהיזם והיא משותפת לא רק לבודהיסטים אלא גם למסורות השונות של הדת ההינדית. בכל אופן התראוואדה מפרשת את הצו כאוסר על ההריגה עצמה ואינו אוסר על אכילת מה שהוא כבר מת. המאהאינה מפרשת את האהימסה כמחייבת צמחונות מוחלטת (לא רק שאסור לאכול בשר אלא שאסור גם לאכול את החלק הצמחוני של מנה עם בשר. כל ארוחה שיש בה בשר היא טמאה). המאהאינה כמובן מתיחסת למסורות על בודהה כאוכל בשר כלא מקוריות. עניין נוסף בו טעיתי הוא ביחוס צמחונות לבודהיסטים של סרילנקה. הללו הם דוקא תראוודה. פלגים מאהאינים המקפידים על צמחונות נפוצים דוקא בסין. Buddhist vegetarianism [Wikipedia] - הקישור שלך משובש אצלי לכן אני מביא אותו שוב. |
|
||||
|
||||
גם אצל המאהאינה זה לא עקרון מקודש, והמאהאיאנה בבירור מאוחרת יותר מהתראוודה בכארבע מאות שנים. אפילו המהאיאנים לא טוענים לקדימות היסטורית, אלא לפרשנות אחרת לדברי הבודהה ועם דגשים אחרים. ברמה מסוימת הבודהיזם הטיבטי, שהדלאי למה הוא נציגו הבכיר כיום, הוא ענף של מאהאינה ובנוי עליה, וכמו שכבר אמרנו, אין בו איסור אכילת בשר. בבודהיזם, אגב, לא קיים מושג של טומאה כמו שאנחנו מבינים אותו. |
|
||||
|
||||
ותודה על תיקון הקישור. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |