|
||||
|
||||
===>"מדוע אתה לא מתיחס עניינית למה שכן כתבתי?" לא אתה כתבת "בסופו של דבר ניטשה הוא קולקטיביסט"? לזה התייחסתי. הוא לא קולקטיביסט. ===>"ניטשה הוא אליטיסט. הוא מהלל ומקלס את האידיבידואליזם של אותו "על-אדם" אידאלי שלו. " זה נכון. לכן הוא אינדיבידואליסט. (אולי רצית להגיד שהוא לא ליברל - זה היה נכון: לליברל יש חובות כלפי אחרים. לעל-אדם אין). ===>"...לכן קשה לי לראות בניטשה אידיבידואליסט." אני מבין את הקושי. אבל זה לא משנה את העובדה (בחלק מבדבריך גם אתה תומך בה) שלפי ניטשה אדם ראוי - קרי: שרואה בעצמו אדון, לא עבד - לא צריך להקריב את חייו לשום קולקטיב. ===>"איו לניטשה מערכת מוסרית אחת לכל בני האדם. לעל-אדם יש זכויות ואוטונומיה בלתי מוגבלת והוא קובע מה טוב ומה רע" זה נכון. חוץ מהמלה "זכויות" - שהיא מתוך מוסר העבדים. אלו שמתבכיינים על זכויותיהם הם העבדים. ===>"והשאר חייבים בהקרבה וציות." זה לא נכון. "חייבים" זה מוסר של עבדים. אלו שחושבים שהם חייבים משהו ואלו שחושבים שמישהו חייב להם - הם עבדים. ===>"ניטשה דורש מרוב החברה - גם אלה ששפר גורלם להשתייך לגזע האדונים - להקריב את עצמם למען טובת הגזע." זה לא נכון. לדרוש משהו מהחברה זה התבכיינות של עבדים. ניטשה רואה בעצמו אדון. אדון לא דורש - אדון לוקח. מהטקסטים שאתה מצביע עליהם נראה ששורש הבילבול הוא במחשבה שיש גזע של אדונים. ולפי ניטשה אין! לא גרמנים, לא יהודים, לא אחרים. יחידים מכל הקבוצות יכולים להיות אדונים. מי שנשען על הקבוצה (הגזע / הלאום / המאמינים ...) ו/או פועל למענה הוא לא אדון - הוא עבד. לפי ניטשה אדם לא נולד לגזע אדונים. הוא חי כאדון או כעבד. הרוב, מכל הגזעים, חיים כעבדים - בייחוד אלו שרוצים להיות אדונים מכוחה של הקבוצה/המעמד/הגזע/הלאום/הדמוקרטיה. בעיניו אלו העבדים הבזויים ביותר. ===>"אתה יודע מה היה קורה אם ניטשה היה נפגש עם Darth Bane?" את זה אני לא יודע. אבל נראה לי שניטשה היה דוקר את Bane עם שערה מהשפם שלו והופך אותו לעבד נרצע. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |