|
||||
|
||||
חוץ מעניין האימפריאליזם המוסלמי (אולי אני צריך ללמוד על כך עוד) אנחנו מסכימים. אבל אף אחד לא קורא למה שאתה מציג כאן - זהות אתנית, או לאומית - "זהות יהודית". נהוג להשתמש ב"זהות יהודית" נטו כשמשוחחים על דת ותרבות. האידאולוגיה הציונית גם שאפה ליצוק הרבה תכנים חדשים לזהות היהודית, לא לקבל אותה בדיוק כפי שהיא- גלותית, נכנעת ומנוונת, לשיטתה. הזהות היהודית הייתה אמורה ללבוש צורה חדשה - על זה כולם הסכימו, ובמידה, כולם מסכימים. זה טיב הזהות החדשה, שהם נחלקו עליו. אם אני מבין אותך נכון, אתה חושב על זהות יהודית שהיא על טהרת הלאומיות- שהיא היסטוריה, מורשת, מוצא וכיוצ"ב. זה לא מה ששקד, כשהיא קוראת "לחנך את עם ישראל לזהות יהודית", חותרת אליו. היא יכולה לטעון שהיא גם מחזירה אותנו לערכים הלאומיים, אבל לא רק - היא מבקשת להטעים: לא ציונות, לא צדקת-דרכנו, יהדות. אתה מבין את הכוונות האמיתיות ברגע שאתה שואל - אז איפה כן הזהות היהודית? אז אתה נוכח שלדידה, רק לגינוניה של הדת יפה השם "יהדות". |
|
||||
|
||||
הזהות היהודית היא לא ''על טהרת'' הלאומיות. היא זהות לאומית שיש לה כמובן מאפיינים דתיים לא מעטים. |
|
||||
|
||||
כן ולא. עליך מוטל להחליט מהם "מאפיינים דתיים", מאיזו סיבה הם חשובים לך וכמה רחוק אתה מוכן לקחת אותם. תשובה אחת היא שהם מתחילים ונגמרים בהיסטוריה שלנו, שחשובה בגלל מי שאנחנו כיום. תשובה אחרת - שיש להם ערך מוסף כלשהו. ובכן, איזה ערך מוסף? |
|
||||
|
||||
סתם דוגמה קטנה": החשמונאים הרי יצאו למרד לא בגלל מסים אלא בגלל חופש הפולחן. |
|
||||
|
||||
היינו, כדי לשמר את האוטונומיה ואת אורח החיים שהנחילו להם אבותיהם. מה לזה ולשולחן ערוך אלוהים יודע... |
|
||||
|
||||
חופש הפולחן=שולחן ערוך (לא כמובן הספר,שהוא מאוחר יותר ומסכם בקיצור סוגיות ארוכות) אלא תוכנו *אני לא באמת אלהים, אישקש |
|
||||
|
||||
*מה אתה אומר? במחשבה שנייה, אלהים הוא איש קש מז'ורי בדיונים, טיעונים ותפיסות רבים מספור, אז אולי זה דוקא לא כל כך מופרך. |
|
||||
|
||||
האימפריאליזם האיסלאמי בין השנים 622 ל1800 לערך לספירה. ואידך זיל גמור. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |