|
||||
|
||||
אני יודעת שאתה לא רוצה לפתח דיון אבל אם בכל זאת בא לך - מהם הגורמים שלדעתך אחראים לשינוי, ואילו מהם השפעתם עומדת לפוג? |
|
||||
|
||||
אני לא יודע לדרג את החשיבות של כל אחד מהגורמים ואת הקשרים הפנימיים של סיבה ומסובב ביניהם אבל הנה כמה: - היכולת המשופרת של חברות לתכנן את אורך החיים של המוצרים (בלשון טכנית- הקיטון המשמעותי באפיצות של ה MTBF) איפשרה להן להקטין מאוד את השוליים בהם מיוצרים המוצרים. כל כך התלהבו החברות מהיכולת החדשה הזו שהן הורידו את השוליים לרמות מגוחכות, ואז אם היית מכניסה בשוגג למכונת כביסה של 5 ק"ג שיוצרה לפני 10-15 שנים כביסה במשקל 6.5 ק"ג הציר היה מתעקם, כי הוא תוכנן לשאת מקסימום 6 ק"ג. זה עדיין לא קרה לפני עשרים שנה ומאידך כבר לא קורה היום- היצרנים למדו שלא משתלם להם ללכת כל כך על הקצה ושיפרו את השוליים איפה שצריך. - זול הפסיק להיות גרוע: לפני שלושים-ארבעים שנה רהיט זול להרכבה עצמית היה מאיכות ירודה- מפתחות האלן המסופקים היו ממתכת כל כך גרועה שהם היו מתעקמים לך ביד. ואז באה איקאה ולימדה את כולם איך מוכרים מוצרי DYI לא יקרים ולא מתפרקים. - במקביל הצרכנים למדו לדרוש איכות מסוימת גם ממוצרים זולים. התעשיה הסינית, בית החרושת של העולם, נענתה והעלתה את האיכות כמעט בלי להעלות את המחיר. - במקביל הכח של מותגים גדל. הצרכן קונה היום משמעותית פחות סחורה לא ממותגת מאשר לפני עשרים שנה. המותגים מתוך שהם מעוניינים לשמור על הצרכן הם מציעים לו איכות בסיסית טובה יותר. - הדפלציה העולמית במחירי מוצרים שנמשכת כבר עשרים שנה דחקה מחירים של מוצרים טובים לרמה שהיתה של מוצרים בינוניים ואת אלו של הבינוניים לרמת מחירים שהיתה שייכת למוצרים גרועים ממש, והללו פשוט נדחקו החוצה מהשוק. לדוגמה: אם תחפשי בחנויות בשקל את עדיין יכולה לקנות סוללות ממש גרועות, אבל המותגים הסיניים הטובים יותר כמו GP דחקו את מקומן של הסוללות הגרועות ברשתות. היום ברשתות את יכולה לקנות את מותגי הפרימיום דורסל ואנרגייזר או את המותגים הלא רעים GP ויונדאי, אבל לא תמצאי שם סוללות גרועות. בעניין הדפלציה במחירי מוצרים- זו הסתיימה או עומדת להסתיים לדעתי. התועלת השולית לצרכן מהפחתה נוספת במחירי מוצרים כבר פחתה והלכה. ממילא חלקם של השירותים בסל הקניות שלו (תחבורה, תקשורת, בריאות, חינוך/השכלה) הולך וגדל. כוחם הגדל של המותגים מושך מצד שני את מחירי המוצרים חזרה למעלה. |
|
||||
|
||||
לדעתי הנקודה העיקרית היא שקצב התקדמות הטכנולוגיה גורם לכך שאין טעם לבנות מוצר שיתפקד בעוד עשור או שניים, כי ממילא הוא לא יתאים למה שהמשתמש ירצה בזמן ההוא. מכונת כביסה שלא ממחזרת את המים? מדיח כלים שלא מתריע כשגילה שבאחד הכלים שהכנסת לתוכו יש מושבה של נגיפי אבולה? טלביזיה שלא מקליטה לך אוטומטית תכנית שלפי הרגלי הצפיה שלך בטח היית רוצה לראות (שלא לדבר על הרזולוציה ועל 3D)? מקרר שלא מזיז לבד את המזון הישן יותר לקרבת הדלת ומתריע על תאריך תפוגה מתקרב? תנור שלא יודע בעצמו מה לעשות עם המצרכים שהכנסת לתוכו (כמה פעמים אני צריך להסביר לו איך מבשלים עוף?) מי ירצה להיות תקוע עם הזבל הזה? אגב, בעניין היתירות המובנית, קראתי פעם שהנרי פורד היה מסתובב במגרשי גרוטאות, וחלקים שנראו במצב טוב היו זוכים להורדת האיכות שלהם במודל הבא. מכונית אידיאלית היא כזאת שהכל מתמוטט בה באותו רגע ממש (זה, כמובן, נכון עוד יותר עבור בני אדם, אבל זה שייך לבדיחה אחרת). |
|
||||
|
||||
השיקולים של הצרכן מורכבים. מעטים הצרכנים שחיכו עד שהמסך CRT שלהם יתקלקל בטרם החליפו למסך שטוח, ואף אחד לא רוצה שהמקרר שלו יהיה בעל תוחלת חיים של חמש שנים (חלקי הפלסטיק השבירים במקרר בן ה 7 שלי מרגיזים אותי מאוד) ולא משנה מה. היצרנים צריכים לקלוע לציפיות של הצרכן כדי שהמוניטין שלהם לא יפגע (אל תקנה מקרר LG- הפלסטיקים נשברים) להנרי פורד היו חושים עסקיים טובים. היום הכל מסודר ממושטר וממוספר. אני לא חושב שלמערכות קריטיות ברכב צריכה להיות אותה תוחלת חיים כמו לשאר המערכות. אם אחרי עשר שנים הרדיאטור נוזל או משאבת הדלק שובקת אוכל לגרור את הרכב אחר כבוד למוסך, אבל אם נשארתי בלי היגוי באמצע הנסיעה ברכב בן עשר אני מקווה שקרובי משפחתי יתבעו את יצרנית הרכב. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |