|
||||
|
||||
כל האינתיפאדות פרצו באופן ספונטני כתוצאה מהתקוממות עממית שלאחר מכן הצטרפו אליה אירגונים לוחמים. הרקע תמיד היה התסכול והמצוקה שחווה העם הפלסטיני ואירוע מסוים שימש כנפץ שגרם לדליקה. התקשורת לא מתעלמת מהפיגועים אחרת גם אתה לא היית יודע עליהם. המניפולטיביות שלה היא בנתינת משקל גבוה לאירועים מסוימים כאשר כבר קיימת התלקחות ומשקל נמוך לאירועים שהביאו אליהם. כך מתקבעת בתודעה הישראלית, הנוחה לקליטת תפיסה זו ממילא, של"התפרעויות" הפלסטיניות אין סיבה ושורש וכל האשם נופל אך ורק עליהם. הארץ הוא הצדיק היחיד בסדום בתקשורת הישראלית המינסטרימית. מעריב בגילגולו הקודם נוהל בידי מקורב לנתניהו, ניר חפץ, ובכך היה עוד גירסה של הסמרטוטון החינמי. בגילגולו הנוכחי, כמו ידיעות אחרונות, הוא בעל קו אופוזיציוני לנתניהו 1 אבל מהווה שופר של תעמולת הhasbara. (יחד עם זה, בכל אחד מהם יש כתב ראוי לציון - רן אדליסט במעריב ויגאל סרנה בידיעות אחרונות). ב"קיצונים" של הצד השני התכוונתי להשוואה הצבועה והנואלת שעושים כאן כשמשווים את "קיצוני" השמאל לקיצוניים האמיתיים מהימין הנוקטים באלימות ובהפחדות (כפי שראינו במלחמה המיותרת האחרונה) כאילו אין הבדל בתפיסות, בערכים ובהתנהגות של שתי הקבוצות הללו. 1 למרות הבמה הנרחבת שניתנת בו למתנחלים ולרונן שובל הפאשיסט המהווה דובר לא רשמי של נתניהו. |
|
||||
|
||||
אני מתעב ונגעל מהחוליגנים מימין שמתנכלים לפלסטינים. דווקא הולכים לגור באמצע אוכלוסיה מוסלמית כמו חברון. והורסים עצי זית. מצד שני יפי הנפש משמאל יובילו אותנו למצב של רצח עם יהודי נוסף |
|
||||
|
||||
למה אסור ליהודים לגור בחברון? למה למוסלמים מותר לבוא לגור בתוך אוכלוסיה יהודית וליהודים אסור לבוא ולגור במקום שנחשב כ"אוכלוסיה מוסלמית"? אתה יודע שיהודים חיו בחברון במשך מאות ואלפי שנים. למה אסור להם? ולמה נראה לך שהם הורסים עצי זית (לא בחברון) או הופכים דוכנים? אולי זה בגלל שקודם לכן תקפו אחד מהם? שרפו לו את השדה? זרקו עליו אבנים? |
|
||||
|
||||
והיכן חוץ ממספר מועט של ערים מותר לערבים לבוא לגור בתוך אוכלוסייה יהודית? בנצרת עילית זה קורה כי נצרת עילית סגרה את נצרת. נדמה לי שגם בערד. איפה עוד? משפחה ערבית יכולה לקנות בית היכן שהיא רוצה? |
|
||||
|
||||
יש עיר בישראל שאסור למשפחה ערבית לקנות בה בית? |
|
||||
|
||||
וביתר פירוט. |
|
||||
|
||||
"המהומות בסילואן, עיסאוויה ושכונות אחרות במזרח ירושלים תפסו את הישראלים, כמו תמיד, בהפתעה. התקשורת והפרשנים מתחרים ביניהם מי סופר יותר בקבוקי תבערה ואבנים, נקודת מבט מצומצמת ושטחית להחריד, שמעידה על אמנזיה קשה (אך רצונית ונשלטת). ההשכחה וההדחקה עמוקות במיוחד במקרה של סילואן, מורסה מרוכזת של עוולות תכנוניות ומוניציפליות מזה 30 שנה. אי אפשר להבין שום דבר מן האירועים הנוכחיים מבלי להבין את מציאות חייהם של תושבי סילואן בעשורים האחרונים. אבל אי אפשר להבין את המציאות הזאת מכלי התקשורת, ששוב מתפקדים – כפי שקורה יותר ויותר בזמן האחרון – כשופרות תעמולה; מנגנוני מיסוך וטישטוש שמשאירים את תודעת הציבור במצב של בורות יסודית כל כך שכל דבר שטות יכול להיקלט בה בנוחיות ולהכות שורש. גם כשפותחים מיקרופון לתושבים הערבים, מלעיטים אותנו ב"תחושות", "חרדות" ו"איומים", כאילו מדובר כאן במערבולת רגשית בסדרת טלוויזיה לבני נוער, שאין מאחוריה נתונים קשים על פשעים מתמשכים של המדינה נגד תושביה." עוד בלוגר מצוין מתייחס למצב. |
|
||||
|
||||
אחת הבעיות בירושלים היא שתושבי מזרח העיר מחרימים את הבחירות המוניציפליות ואחר כך מתלוננים ששום דבר כמעט לא נעשה בשבילם. דווקא ראש העיר הנוכחי הבין שאם הוא רוצה לפחות מראית עין של עיר מאוחדת הוא חייב להשקיע גם במזרח העיר, והוא משקיע בה יותר מקודמיו. |
|
||||
|
||||
האם, יש איזה פן דומה בין "תושבי מזרח העיר מחרימים את הבחירות המוניציפליות" לחרם של נטורי קרתא שמחרימים על מוסדות של מדינת ישראל? |
|
||||
|
||||
נטורי קרתא לא מתלוננים שהעיריה לא דואגת להם, לא שורפים תחנות דלק ולא מיידים אבנים על הרכבת הקלה. |
|
||||
|
||||
אבל שורפים פחי אשפה, מיידים אבנים במכוניות, שוטרים וחרד''קים... |
|
||||
|
||||
לא מדובר כאן (רק) על נטורי קרתא אלא על בעיקר על העדה החרדית [ויקיפדיה] (ובמקרים רבים הם סוחפים איתם גם חרדים יותר "מתונים"). והם בדרך כלל מצביעים בבחירות לכנסת. |
|
||||
|
||||
אני מודע להבדל שבין נטורי קרתא לעדה החרדית. אבל כל עוד אנחנו מודעים לכך שנטורי קרתא ששים להשתתף בהפגנות הללו, והפרועים שבהם מבעירים פחים וסוקלים באבנים, יש מקום להשוואה. |
|
||||
|
||||
אני מדבר על הצד הרעיוני. זה מה שיותר מעניין כי הוא המניע לפעולות. אגב, לטעמי עדיף לדבר על אי-השתתפות הפלסטינים בבחירות בי-ם ולא על החרמה, שכן ההגדרות מצינות הלכי רוח שונים. ובנוסף, אי-ההשתתפות/החרמה של הבחירות נעשית ללא קשר לזריקת האבנים. הם אף פעם - מאז שנכפתה/הוקנתה להם אזרחות [ב'] ישראלית. |
|
||||
|
||||
הם לא קיבלו אזרחות אלא מעמד תושבי קבע. נראה לי שנכון לדבר בהקשר שלהם על החרמה, כיוון שאין מדובר באדישות אלא בהמנעות אידאולוגית מהשתתפות. |
|
||||
|
||||
באופן פורמלי - הגשת בקשה להתאזרחות בלשכת רשות האוכלוסין הקרובה למקום מגוריך ותשלום אגרה (175 ש"ח, אם אני זוכרת נכון, ובכל מקרה לא סכום משמעותי), הצגת מסמכים שמעידים על מרכז חיים בישראל, השתקעות בישראל, "ידיעת מה" של השפה העברית וויתור על אזרחות קודמת או הוכחה "שיחדל מהיות אזרח-חוץ לכשיהיה לאזרח ישראלי". ממה שאני מכירה, אישור הבקשה לוקח *בפועל* לפחות שנתיים, וגם זה במידה ולא עושים בעיות, התיק לא "נעלם", הבקשה לא נופלת בין הכיסאות, לא יגידו לך שהבקשה בטיפול במשך שלוש שנים ותפסיק לנדנד ואז אומרים לך שצריך להגיש בקשה חדשה כי עברו שלוש שנים ואיפה היית, וכו' וכו' וכו'. המצב הזה, אגב, הוא לא ייחודי רק ללשכה (האיומה) במזרח ירושלים. לגבי שיעור הסירוב, אין לי מושג. אולי נכון יותר יהיה לבדוק את שיעור הבקשות שלא מגיעות בכלל לכדי החלטה (כי מי שהגיש/ה אותה התייאש/ה בדרך. אחרי הכל, בניגוד למעבר מתושב ארעי לתושב קבע, ההבדל בין תושב קבע לאזרח הרבה יותר צר). |
|
||||
|
||||
יש לך הכרות גם עם מקרים של תושבים ערבים שמבקשים להתאזרח? יש לי תחושה שבמקרים כאלה יש מדיניות לא רשמית של הקשיית התהליך עוד יותר. ההבדל בין תושב קבע לאזרח הוא לא צר כל כך; תושבות אפשר לשלול בקלות יחסית (למשל, תושב מזרח י-ם שעבר להתגורר מעבר לגדר עלול למצוא את תושבותו נשללת), אזרחות כמעט בלתי אפשרי לשלול. |
|
||||
|
||||
מי בכלל מבקש/יכול חוקית להתאזרח בארץ מלבד בני זוג לא יהודים של אזרחי ישראל? (ותושבי מזרח ירושלים ורמת הגולן.) |
|
||||
|
||||
אכן, בעיקר בני זוג של ישראלים, אם כי יש גם מקרים של עובדים זרים שמקבלים מעמד. לא הצלחתי למצוא נתונים על מספר המתאזרחים בהליך הזה. מצאתי כתבה אחת שהתפרסמה במוסף הארץ לפני שנתיים, ובה נאמר שבמשך עשור 3,374 תושבי מזרח ירושלים התאזרחו. |
|
||||
|
||||
יש לי הכרות *בעיקר* עם מקרים של תושבי קבע ערבים שמבקשים להתאזרח. מנסיוני יש שלושה הבדלים בין תושבות קבע לאזרחות: (א) הצבעה בבחירות לכנסת (ב) קיצור תהליכי הקניית מעמד לבן זוג זר (ג) שלילת התושבות. נדמה לי שרוב מי שמבקשים להתאזרח לא עוברים להתגורר מעבר לגדר, אבל זה לא מבוסס על כלום מעבר למקרים האישיים שאני מכירה. עיקר המקרים שאני מכירה הם של מי שעוברים לחו"ל לצורך לימודים וכו' ומקשים עליהם לחזור. |
|
||||
|
||||
(נקטעה לי התגובה באמצע) כלומר, יש הבדל בין תושבות קבע לאזרחות, אבל ההבדל בין תושבות ארעית לתושבות קבע הוא הבדל הרבה יותר משמעותי ומשפיע הרבה יותר על חיי היום היום של המשפחה. שלילת התושבות לתחושתי היא עניין שעולה רק בדיעבד, אנשים לא מתייחסים לכך כשיקול מראש. אם הם כבר מודעים לכך, זו לא בעיה גדולה לעשות מה שצריך כדי לשמור על התושבות תקפה - ביקורים בארץ אחת לכמה זמן וכו'.1 1אני לא מדברת על מקרים של מעבר מעבר לגדר. |
|
||||
|
||||
מה זה "עוד" בלוגר מצוין? זה אותו בלוגר עם אג'נדה מובהקת שאנחנו פוגשים שוב ושוב בחודשים האחרונים. דוקא קיוויתי שהפעם תביא מקורות אחרים. |
|
||||
|
||||
עוד בלוגר - בתגובה 644771 הובא בלוגר אחד, ובתגובה 645037 הובא בלוגר אחר. זה לא אותו בלוגר, מדובר בשני בני אדם שונים לחלוטין1, ולכן "עוד" בלוגר. אם קייות שהוא יביא מקורות אחרים, והוא אכן הביא מקורות אחרים, אפשר להגיד שתקוותך התגשמה (אבל האמת, לא באמת קיוות שהוא יביא מקורות אחרים, קיוות שהוא יביא מקורות שאומרים דברים אחרים). 1 במקרה שאתה מתקשה בזהוי סגנון הכתיבה השונה, החתימה השונה, הסגנון הויזואלי השונה או האתר השונה... הפרצוץ של הבלוגר הראשון והפרצוץ של העוד בלוגר. אפילו אני, שלא רואה את עצמי כ"טוב למדי בזיהוי פרצופים" לא מתקשה לראות שמדובר בשני בני אדם שונים לחלוטין. |
|
||||
|
||||
אתה צודק. לא שהחברים של ג'ורג' הם אורחים חדשים כאן, אבל ניחא. |
|
||||
|
||||
1 טושה! אני צחקתי. :-) |
|
||||
|
||||
רוצה מקור אחר? בבקשה. |
|
||||
|
||||
והפעם אני מצטרף לריספקט לנשיא ריבלין. ולא בציניות. |
|
||||
|
||||
משפט הפתיחה הוא שקר גמור, כמובן. רוב הישראלים לא מופתעים כשאורקים משתוללים. זו שגרת חייהם. חלק נכבד מהישראלים לא מופתע ולו מחמת העובדה שהמהומות לא התחילו אתמול וגם לא לפני ארבעה חודשים. שופרות התעמולה ומנגנוני המיסוך והטשטוש מנסים למכור לנו שיש פה משהו חדש ומפתיע. |
|
||||
|
||||
אתה חושב שלנפגעי הטרור איכפת אם פגעו בהם "עממיים" או "אירגונים לוחמים"? אתה רואה הבדל בין הנרצחים בפרעות תרפ"ט לבין הנרצחים בפיגוע בדולפינריום? איזה תסכול ומצוקה יצרו את פרעות תרפ"ט, תרצ"ח ותרצ"ט? איזה תסכול ומצוקה יצרו את הפידאיון? אני חוזר ושואל אותך: הטרור היה לפני התסכול והמצוקה שאתה מדבר עליהם. למה אתה לא מקבל את זה שיש מניע אחד שהוא השורש לכל היסטוריית הטרור הערבי בארץ? איזה הסבר הגיוני יש לך כדי לטעון שפתאום שנה לאחר שקמה מדינת ישראל, אותם אנשים שעוסקים באותה פעילות טרור, פתאום עוסקים בטרור בגלל סיבה שונה לגמרי? רוב גופי התקשורת מתעלמים מפיגועים "קלים". כשכתבתי שהאינתיפאדה השלישית כבר כאן, אנשים לא האמינו. לא בגלל שהם בוחרים להתכחש למציאות, אלא כי יהונתן בר פשוט לא ידע שכל יום יש כמה וכמה אירועים של ידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. למה הוא לא ידע? כי בשביל לדעת את זה צריך להכנס לאתרי חדשות ימניים, ואם אני לא עושה את זה על בסיס קבוע, למה שהוא יעשה את זה? אתה שוב טוען שהתקשורת מתעלמת מאירועים שלטענתך גורמים להתלקחות. למשל - דיכוי, הפליה, תג מחיר וכו'. אבל התקשורת שמתעלמת בהצלחה כל כך מרובה מטרור יומיומי של המדוכאים המסכנים, נותן במה רבה לבכיינות שלהם, לתלונות שלהם, מנסה תמיד להצדיק אותם. אתה טוען שהקיצונים מהימין נוקטים באלימות ובהפחדה ואילו הקיצוניים מהשמאל צחים ותמימים. אז נניח שלטענתך שמאלנים שמסיתים את העולם נגדנו ואז מאיימים עלינו שכל העולם וכל המוסלמים יקפצו עלינו אם לא נהיה שמאלנים - זו לא הפחדה. אבל אנרכיסטים שמיידים אבנים ותוקפים חיילי צה"ל, זו לא הפחדה? כשמאיימים על פעילי ימין שאם ימשיכו מעשיהם יתפרו להם תיקים, זה לא הפחדה? אכן, יש הבדל בתפיסות ובערכים בין שתי הקבוצות הללו. אבל יש לי השגות לגבי הטענה על הבדלים בהתנהגות. |
|
||||
|
||||
הסיבה למה שנקרא ''פרעות תרפ''ט'' ולאינתיפאדות היא אותה סיבה - התנגדותו של עם לפלישה קולוניליסטית לאדמותיו. ההבדל הוא שההתישבות הציונית היתה צורך חיוני להקמת מדינה וזכתה להכרה מדינית בינלאומית ואילו מדיניות ההתנחלויות היא מדיניות פושעת של סיפוח זוחל שלא היתה הכרח המציאות וגוררת התנגדות בינלאומית מוצדקת. אם המאבק בין היהודים לערבים בימי המנדט היה בלתי נמנע הרי שהאינתיפאדות היו יכולות להימנע. מפגיני שמאל לא תוקפים חיילים ושוטרים אלא מותקפים בידיהם. ההפגנות שלהם כנגד כל גילויי הכיבוש לגיטימים וראויים. הם לא אנשים אלימים מטבעם כמו לא מעט מתנחלים שהאלימות היא לחם חוקם והם בודאי לא ''קיצוניים''. המציאות הקפקאית של הכיבוש שממנה מעדיפים ה''מתונים'' להתעלם ביום יום היא היא הקיצונית. |
|
||||
|
||||
איך התקפה על השכנים החרדים בחברון יכולה להיות תגובה להתפשטות הקולוניאליסטית של הציונים? |
|
||||
|
||||
אתה מדבר על מאורעות תרפ"ט? תושבי חברון, כמו כל הישוב היהודי ה"ישן" היה קורבן לסכסוך הציוני-פלסטיני. מומלץ מאוד לקרוא את ספרו של הלל כהן בנושא המראה כיצד מאז מאורעות אלה התחבר הישוב הזה עם הישוב הציוני, דבר שלא היה מובן מאליו לפני כן. |
|
||||
|
||||
אני שמח שאנחנו מתקדמים. עכשיו אתה מודה שכל הרציחות של הערבי נובעות מאותה סיבה שלא השתנתה. אז אתה יודע שגם בלי כיבוש וכל הנלווה, הטרור לא יפסק. אז למה אתה תולה את הטרור בכיבוש? אתה הרי מודה שהטרור היה בלעדיו וימשיך בלעדיו. היות והערבים טוענים שארץ ישראל היא אדמתם והיהודים פלשו לשם, הדבר היחיד שיפסיק את הטרור הוא - פירוק מדינת ישראל ואולי אפילו הגירה המונית של יהודים החוצה. מפגיני שמאל אף פעם לא תוקפים? פעילי שמאל תקפו שוטר בבילעין. נראה שלא רק מתנחלים מחבלים בכרמים... שמאלנים תוקפים שוטרים בכיסופים שמאלנים תוקפים פעילי ימין שמאלנים תוקפים פעילי ימין במאהל ברוטשילד עוד אלימות ווונדליזם של שמאלנים במשך המחאה החברתית אני מסכים איתך שמבחינה מספרית הימין מפגין יותר אלימות מאשר השמאל. אבל השמאל לשמאל יש הרבה פחות "צורך" להשתמש באלימות. הערבים עושים בשבילם את העבודה השחורה. לטעון שהמתנחלים הם אנשים אלימים מטבעם זו הגזמה פרועה. אלה אנשים שנלחמים על החיים שלהם ועל הבית שלהם, כשהמדינה מפקירה אותם וכמה טיפוסים שלכאורה מבני עמם נלחמים נגדם. |
|
||||
|
||||
הלינק הראשון הוא מאוגוסט 2007 (לפני שבע שנים!) ומבוסס על ידיעות קצרות באתר ערוץ 7 ו-ynet. באתר המבוסס יותר (ynet) לא כתוב דבר על תקיפת שוטרים אלא רק על ידוי אבנים. צריך לזכור שההפגנות בבילעין משותפות לפעילי שמאל ולפלסטינים, ולעתים קרובות עוצרים שם פעילי שמאלה בשל ידוי אבנים של פלסטיניםמ (ובמקרים אחרים - בשל ידוי אבנים מומצא) הלינק השני הוא לינק מתוך 'ערוץ 7' (לא בדיוק כלי תקשורת חסר פניות). מה שמעניין הוא שבכתבה עצמה אין שום אזכור למה שמופיע בכותרת, והדבר היחיד שקשור הוא "במהלך ההפגנה התעמתו המפגינים עם המשטרה ו-16 שוטרים נפצעו קל. שניים מהם הועברו לטיפול בבית החולים סורוקה." יש הרבה דרכים שבהם מתרחש 'עימות עם המשטרה', וברוב ההפגנות שבהם הייתי זה מתחיל מזה שהשוטרים מנסים לעצור את ההפגנה ואת המפגינים. במפתיע, אין בכתבה שום תיאור של תקיפת שוטרים ע"י המפגינים או של כל פעולה חוץ מצעידה עם שלטים ודגלים. הלינק השלישי גם הוא לא ממקור אובייקטיבי, אלא מציטוטים ישירים של אנשי להב"ה מהימין הקיצוני, באתר קיקיוני. הלינק הרביעי - שוב ערוץ 7 - מדבר על קריעת שלטים וצעקות, ממש לא באותה רמת אלימות של הימין. כמו השלישי, זה גם לא קשור לטענה של ארז, שהתייחסה ל'תוקפים חיילים ושוטרים'. הלינק החמישי בכלל לא נוגע באנשי שמאל או בהפגנות נגד הכיבוש אלא באנרכיסטים בתקופת המחאה החברתית. |
|
||||
|
||||
אין מקור אובייקטיבי. אלא אם כן אתה מנסה בצורה סובייקטיבית לגמרי לטעון ש"הארץ" הוא מקור אובייקטיבי. באותה מידה שאתה מפקפק באתר ערוץ 7, אני יכול לפקפק באתר עיתון הארץ, או ב-YNET שסובלים מנטיה ברורה שמאלה, כל אחד ברמתו. כך למשל נחשפתי אתמול לכתבה שמנסה להוכיח מתחת לאדמה שאיראן לא כזו גרועה ושישראל חשוכה ופנאטית יותר מאיראן. באחד הטוקבקים נאמר כי כותבת הכתבה טוענת בבלוג שלה שאיראן בכלל לא אויבת של ישראל. וזה ה"חדשות" האמינות שהם מנסים להאכיל אותי. השמאלנים מפגינים פעמים רבות עם הערבים. ולמרות שברוב המקרים הם יכולים לוותר על האלימות - פשוט בגלל שהערבים עושים בשבילם את העבודה השחורה, בחלק מהמקרים הם מצטרפים. עדיין צריך לשאול את השאלה הבאה: אילו השמאלנים היו מגנים את האלימות באמת ובתמים, הם לא היו משתתפים בהפגנות שמהוות מוקד קבוע להתפרעויות חריפות וטרור. אבל זה בערך כמו סיפורי ההטרדה והאונס של שמאלניות. המטרה - קידום הרעיון השמאלני, מקדשת את האמצעים. ואותם שמאלנים ירחצו בנקיון כפיהם ויזדעקו לאמור: לא אנסתי, לא הרבצתי, לא זרקתי אבנים... אני רק פועל למען השלום! ...אבל לא לחינם הלך הזרזיר אצל העורב... כשאומרים שהיו "עימותים" שהחלו בכך שהשוטרים ניסו לעצור את המפגינים, צריך לשאול למה שהשוטרים ינסו לעצור את המפגינים, אם הם כל כך זכים ותמימים. הרי נתקלתי בסרטונים רבים שבהם רואים שמאלנים וערבים מתגרים בחריפות בשוטרים וחיילים, והם לא מגיבים. מכאן אני עובר למסקנה שאם הם כן פעלו כדי לעצור מישהו, כנראה שקרו שם דברים אחרים לפני הויכוחים על המעצר. האנרכיסטים הם לא שמאלנים? אולי תגיד שהם בכלל ימנים? |
|
||||
|
||||
לא, ''יהונתן בר'' התרעם על הניסוח המטעה, בו כותבים ''הפשיעה של הערבים בארץ'' ומתכוונים ל''הפרות הסדר של הפלסטינים''. |
|
||||
|
||||
אין לי מושג על מה אתה מדבר. התכוונתי לתגובה 638287 שבה טענתי שהאינתיפאדה השלישית כבר כאן מזמן, ואתה ביקשת נתונים, כדי לדעת שאירועי טרור של אינתיפאדה, אכן מתרחשים באופן יומיומי. בתגובה לבקשתך נתתי לך קישורים לסטטיסטיקה ומידע שמספרים לנו שהאינתיפאדה השלישית חוגגת כבר כמעט שנתיים וכולם שותקים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |