|
בעוד זמן מה אכתוב הודעה מפורטת יותר לעניין ההתקדמות בפיתוח כור ECAT של רוסי.
בעיקרו של דבר פרוייקט ECAT מתקדם _מצויין_. ההשמצות והליגלוגים אודות הפרוייקט לא שווים הרבה. גם אילו בפורום שליגלגו על ECAT בחופזה לא שווים הרבה, על פי התנהגותם. מדובר באפשרות למהפכה במקורות אנרגיה (שלא תתרחש מהיום למחר כי לוקח זמן לטכנולוגיה לא מוכרת להבשיל).
כור ECAT בהספק 1 מגאוואט הותקן במפעל תעשייתי למשך שנה (בתור נסוי הכור בתנאי שדה), במשך כשנה הכור פעל מסביב לשעון פרט אולי להפסקות קצרות לצורכי תחזוקה, לא היה צורך בחידוש הדלק שכמותו זעומה (אני מעריך פחות מקילוגרם). הניסוי השנתי הסתיים בערך ב- 15 פברואר.
הכור בניסוי היה במעקב רצוף של קבוצת מומחים (נקראת ERV) כדי לבדוק את הביצועים שלו. מידיעות שדלפו - הביצועים של הכור מוצלחים מאוד. בערך תוך 20 יום יפורסם דו"ח מסכם על הניסוי השנתי, יתכן שתמצית מהדו"ח תפורסם לציבור. (רוב הדו"ח מיועד לצרכים הפנימיים של המשקיעים, שהשקיעו בפרוייקט יותר מ 62 מיליון דולר, ועשויים להמנע מפרסום מפורט מטעמי סודיות תעשייתית.) לפני פרסום רשמי של תמצית הדו"ח רצוי להזהר מהערכות נוספות.
כאמור, הודעה מפורטת אפרסם מאוחר יותר. אפשר שתפורסם רק אחרי פרסום תמצית הדו"ח של ERV. אם יהיהי צורך, בהודעה הנוספת אתקן ניסוח דברים שנאמרו כאן אם יהיה צורך.
לגבי שאלת "ההצלחה". ישנן שני סוגי הצלחה: "הצלחה מדעית" והצלחה מסחרית". השאלה של "הצלחה מסחרית" מורכבת יותר מהשאלה של "הצלחה מדעית": שכן מוצר שנימכר צריך להיות פרקטי מבחינות רבות מעבר לנכונות מדעית של פעולתו וההשלכות שלו על חקר הגרעין. מוצר מסחרי חייב לעמוד בתחרות ומכשולים שונים (עלויות כוללות טובות, קבלת רישוי ותקינה). למשל: התחזוקה של כור מסחרי חייבת להיות זולה מאוד יחסית לחסכון שלו באנרגיה. לדעת רוסי הכור שנוסה יוכל להיות משווק בשיווק המוני תוך שנה מהיום, אבל שותפיו של רוסי עשויים לחשוב אחרת.
ההערכה שלי היא שהכור יתחיל להיות משווק תוך 10 שנים במקרה הגרוע ביותר (לאחר הוזלת התחזוקה שלו, השגת רישוים מסוגים שונים, רישום עשרות פטנטים לצורכי הגנה).
במקביל לפיתוח הדגם התעשייתי (=מוכן לשיווק). רוסי פרסם שהוא מפתח דור חדש של ECAT לו הוא קורא ECATX. הוא מתכוון לבדוק את הביצועים של ECATX ואם הם יהיו טובים הוא שוקל הצגה שלו לציבור אב-טיפוס של ECATX בשנת 2016.
|
|