|
||||
|
||||
א. אני מתקשה להבין למה כשנשים אומרות שבאופן מעשי השימוש במונח "בעלי" מפריע להם, באים אחרים (לרוב גברים) ומסבירים לנו שזה לא צריך להפריע. אבל זה מפריע. מפריע ממש ולא כעניין תיאורטי-אקדמי. ב. "כושי" במקורו נועד לתאר את מי שהגיע מארץ כוש. השימוש ב"כושי" כלפי כל שחור עור, מוחק את הזהות האתנית/לאומית שלך לכדי, ובכן, צבע עורך. גם כאן אפשר להבין את מקור העלבון בלי להתחבא מאחורי "אבל זה כינוי ניטרלי". עובדה, באים אנשים שמכונים כך ואומרים שזה מפריע להם. מפריע ממש, ולא כעניין תיאורטי. כשמשתמשים במילה שספוגה במטען רגשי ומי שמכונה כך מבקש/ת שלא להשתמש בה כלפיו/ה, הדבר ההגון הוא לא להסביר למה הוא/היא לא צריכ/ה להעלב, אלא להשתמש במלה שלא עמוסה בהיסטוריה. יותר מזה, אם אנשים יעצרו לחפש מלה שאינה "כושי" כדי לתאר אדם שחור עור, אולי הם בדרך ימצאו דרך לתאר אותו שלא ביחס לצורתו החיצונית. קל להגחיך את הדיבור התקין פוליטית, אבל לפעמים יש בו תועלת ממש. |
|
||||
|
||||
אין לי שום כוונה להסביר למישהו למה משהו שמפריע לו (או לה במקרה זה) לא צריך להפריע. כל מה שאמרתי זה ששנוי הטרמינולוגיה אינו מועיל כאשר המהות לא משתנה, ולכן, משיקולים מעשיים, עדיף להתמקד בעיקר (שזאת המהות) ולא בטפל (שזאת הטרמינולוגיה). |
|
||||
|
||||
ראיתי ברחוב מישהו בעל צבע עור מסוים. איך אני אמור לקרוא לו? פעם יכולתי לקרוא לו אתיופי אם אני לא באזור דימונה. היום גם זה לא עובד. באותה מידה אני לא מסוגל להבדיל בין סיני ליפני ולקוראני. לכן מבחינתי מילה שתתאר את כולם תהיה מועילה, גם אם נראה לך שהיא גזענית. האם את הולכת לעלות על בריקדות בכל פעם שמוזכר "האדם הלבן"? (לבן? אירופי? קווקזי?) |
|
||||
|
||||
"לקרוא לו" לאיזה צורך? |
|
||||
|
||||
לעשות את שלו, כמובן |
|
||||
|
||||
במובן: להתייחס אליו, לתאר אותו. כרגע זה אחד הדברים שידועים לי עליו. |
|
||||
|
||||
Jack: The television audience doesn’t want your elitist, east coast, alternative, intellectual, left wing…
Liz: Just say Jewish Jack, this is taking forever. |
|
||||
|
||||
אלו הם סטראוטיפים. אבל לגיטימי באותה מידה לתאר מישהו עם כיפה קטנה או לבוש חרדי כיהודי (כנ''ל סיקים ודרוזים, עם הלבוש היחודי להם). |
|
||||
|
||||
רואן אטקינסון שומר על קו דק כחול. |
|
||||
|
||||
ועוד בעניין הזה: כמו שכבר כתבתי בתגובה 548831, ה־African Americans הם (לפי הגדרה, בערך) מי שמוצאם מילידי אפריקה שמעבר לסהרה1 ועברו לארצות הברית. כמו שהראיתי שם, אין שום דבר נוסף שמשותף להם, אבל בכל זאת הם רואים את עצמם כקבוצה אחת (למיטב הבנתי: לפי רמת ההזדהות עם אובמה, שהוא חצי לבן2 וגם החצי השני מגיע ממזרח אפריקה - מוצא שונה מאוד מזה של רוב האפרו־אמריקאים. 1 הצלחתי להתחמק מהמילה המפורשת. צריך להמנע מהכללת המוגרבים ולהימנע מהכללת אילון מאסק וסטנלי פישר. 2 מותר לכתוב "לבן"? |
|
||||
|
||||
למעשה, יש הרבה דברים שמשותפים להם. היסטוריה משותפת מאז שאבותיהם הובאו לארה"ב. היסטוריה שונה מזו שחוו לבנים שחיו בארה"ב1. ומהבחינה הזו, לא מאוד משנה מאיזה חלק של אפריקה הגיעו אבותיך. סביר להניח שאתה גם לא יודע את זה. יותר מזה. התפיסה של ה-one-drop rule שבסופו של דבר, עדיין נמצאת בתודעה האמריקאית2, תגרום לאובמה להתפס כ"משתייך לקבוצה שלנו" בעיני אפרו-אמריקאים, אף על פי שהסיפור שלו שונה לגמרי. היא גם תגרום ללבנים לראות אותו ככזה. אבל זה עניין ספציפי בארה"ב. אדם שחור-עור בארץ יכול להיות כושי-עברי, יכול להיות אתיופי, יכול להיות מבקש מקלט מאריתריאה, יכול להיות מבקש מקלט מסודן, יכול להיות מהגר-עבודה / עובד זר מגאנה... וכל אלה הן זהויות שונות לגמרי. 1 או לפחות - שונה מזו שחוו לבנים שחיו בארה"ב, אחרי שהפסיקו להביא עבדים לבנים לעבדות-קצובה מאירופה (משרתים חוזיים). 2 ולכן אנשים שבמקומות אחרים בעולם לא נחשבים לשחורים, נתפסים כשחורים בארה"ב. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |