|
||||
|
||||
על זה אני מדבר. הפכו את מדינת היהודים למדינת כל אזרחיה. עוד אפשר לעצור את התהליך, רק אם אנשים ירצו צביון יותר יהודי. אבל אנשים לא ממש רוצים צביון יהודי, ולכן התהליך ימשך. |
|
||||
|
||||
אתה מציע קריטריון שבאמצעותו אפשר לקבוע אם המפעל הציוני הצליח. אם נקבל את הקריטריון שלך כנכון, סביר להניח שנגיע למסקנה שהמפעל הציוני נכשל או בדרך אל הכישלון. אתה בעצמך טוען שאנשים לא ממש רוצים לקיים צביון יהודי כפי שאתה מבין אותו1. אתה גם בעצמך מתאר תהליך דמוגרפי שאיננו איזה צפי עתידי, אלא כזה שכבר התרחש בעבר (טענתך שכבר קשה לדעת מי זה מי). אם האדם הסביר2 ישתכנע מממשהו מהטיעונים שלך, הוא ישתכנע שצריך או להודות שהמפעל הציוני נכשל או שיש להשתמש בקריטריון אחר מזה שאתה מציע. אם עפ״י ההגדרות ההלכתיות יהודים עוברים תהליך של התבוללות אפילו במדינת ישראל, איפה שהם הרוב, אז משהו רקוב בהגדרה הזאת ולא בהתנהגותם של היהודים. הגיע הזמן להכריז שהיהדות לא מגדירה בצורה כל כך מוצלחת את התשובה לשאלה ״מיהו יהודי״. ההגדרות השרירותיות הללו מנותקות מהטבע האנושי, מהאופן שבו אוכלוסיות מתנהגות במדינה מודרנית, מהאופן שבו אנשים בחברה פתוחה מתאהבים זה בזה ומתעלמות מתופעות של חילון ופלורליזם שהן תופעה כלל עולמית ואיננה מיוחדת למדינת ישראל. אם צריך, עדכנו את ההגדרות של ההלכה. אם אי אפשר לשנות את ההגדרות של ההלכה (הרי מן המפורסמות שבעולם הדת היהודית הולך ופוחת הדור - היהדות הדתית היא צל חיוור של התרבות החיה, החושבת והתוססת שהיא היתה פעם), אז הגיע הזמן להכריז עליהן כלא רלבנטיות למדינת ישראל ולא רלבנטיות למאה ה-21. ____________ 1 וזה בדיוק שורש העניין. אנשים שונים ממך לא לא רוצים צביון יהודי, אלא רוצים כזה שבסה״כ לא עונה על הקריטריונים שאתה מציע או על קריטריונים דתיים. יהודים בלי אלוהים, יהודים עם אלוהים אבל שלא מקבלים את התכתיבים של הממסד הדתי - יש יהודים כאלה. 2 למשל כזה שלא ירצה לחוקק במדינת ישראל חוקי דת שיחייבו אנשים שגרים איתנו, התחתנו איתנו וחיים איתנו בו כישראלים לכל דבר, פתאום להתגייר או לאבד זכויות אזרח מסוימות. |
|
||||
|
||||
אני לא צריך לקבוע את הקריטריון. הציונים שיצרו את המפעל הציוני פעלו למען מטרות מסויימות. הם השיגו את המטרות הללו, אבל עכשיו הקצוות נפרמים. לעניין הדיון, אני טוען שרוב האנשים רוצים לקיים צביון יהודי בערך כפי שרצו הציונים ומקימי המדינה. אני טוען שיש מיעוט שלא רוצה, ואותו מיעוט פועל בחשאי ובדרכי רמיה על מנת להפוך לרוב. ההיסק הלוגי שלך לפיו אם יהודים מתבוללים איפה שהם הרוב, סימן שמשהו רקוב בהגדרה של התבוללות, זה בערך כמו לטעון שאם תותים מתקלקלים מהר, יש משהו רקוב בהגדרה של ריקבון... ושוב אנחנו חוזרים לאותה נקודה. כשאתה מכריז שהיהדות לא מגדירה בצורה כל כך מוצלחת את התשובה לשאלה מיהו יהודי, אתה רוצה לשנות את המצב שקבעו הציונים ומקימי המדינה. לא אמרתי לך: אתה צריך לחיות כך או אחרת. רק ביקשתי תמונת מצב ברורה. אם אתה לא רוצה להיות תלוי ביהדות כי הדת לא רלוונטית במאה ה-211, אז אנחנו הופכים למדינת כל אזרחיה. אם אתה רוצה לשמור על מדינה יהודית לפי חזון הציונות ומקימי המדינה, אז למדינה יהודית יש צביון יהודי מסוים. הבעיה מתחילה כשלוקחים מדינת כל אזרחיה ושמים עליה תווית של מדינה יהודית. 1לשיטתך, היא הייתה רלוונטית בזמן כלשהו? אם כן, מה נשתנה? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |