|
||||
|
||||
השלישי היה ארכי טרוריסט בדרג בינוני, לא? |
|
||||
|
||||
זכור לי ששמעתי שאשתו ובנו הצעיר נהרגו ביחד עם עוד נער צעיר, אין לי שמץ אם האחרון היה טרוריסט. עכשיו תורך לענות על השאלה שלי |
|
||||
|
||||
כמובן שהשאלה אם זה מוסרי לא יכולה להיות מנותקת מהקונטקסט, התועלת והמחירים שמסביב1. זה קצת כמו לשאול אם אלף דולר זה יקר. זה יקר אם אתה מקבל המבורגר, וזול אם אתה מקבל למבורגיני. כנ"ל לגבי השאלה שלך - אם אתה יורה סתם והורג אישה וילד, או רק אחד מהם, זה נורא ואיום ולא צריך פה מספרים גדולים. אבל אם אתה משיג בירי מטרה חשובה שתגרום, למשל, לקיצור הלחימה ולמניעת אלפי הרוגים משני הצדדים, אז כנראה שגם עשרה הרוגים זה מחיר שיכול להיות שניתן לשקול אותו, בסיטואציה מסוימת. צריך גם לזכור שלא תמיד אתה יודע מראש בדיוק כמה חפים מפשע יהרגו, ובנוסף, חשוב כאן גם הענין שהצד השני לא משאיר לך הרבה ברירות ומעודד אותך ככל יכולתו להרוג חפים מפשע. כדוגמה נגדית - במלחמת יום כיפורים הסכנה למדינה היתה גדולה הרבה יותר, למשל בגולן מול הסורים, אבל זה לא הצדיק ירי על אזרחים סורים בלתי מעורבים כלל וכלל, מאחר ושם נלחמו שני צבאות ואף אחד מהם לא הסתתר מאחורי אזרחים. 1 וכבר כתבתי פה יותר מפעם אחת שמוסר הוא תמיד יחסי, אף פעם לא אבסולוטי. |
|
||||
|
||||
למען האמת, די שכנעת אותי. שאפו. |
|
||||
|
||||
אז אתה סובל מעשים לא מוסרים של קבוצת אנשים אחרת כמו למשל טרוריסטים? הרי מוסר הוא יחסי ואין טוב ורע? |
|
||||
|
||||
אני חושב שיש לך טעות בהבנת הנקרא. אני לא חושב שהפונז הציג עמדה רלטיביסטית. לא הבנת את המשמעות של ״מוסר יחסי״ בהקשר הזה. הכוונה היא לא שאין טוב ורע או שהכל תלוי נקודת השקפה. הכוונה היא שבשאלות מסריות שאינן מן הסוג הטריביאלי, הברירה היא לא בין טוב ורע כמו שהיא בין תמהיל של טוב/רע במידה א׳ לבין תמהיל טוב/רע במידה ב׳. היחסיות היא בין כמות הרע שבין שתי ברירות באותו סט של ערכים ולא יחסיות בין סטי ערכים שונים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |