|
אתה טועה. "השאלה היהודית" היה מונח נייטרלי, שלא התייחס ליהודים כאל "אשפה תת אנושית" אלא פשוט שאלה שעלתה עקב "אביב העמים" והעובדה שהעם היהודי נבדל משאר עמי אירופה בכך שלא שכן בטריטוריה מוגדרת שבה יוכל לממש את ריבונותו. כאמור הועלו תשובות רבות לשאלה זו. מבחינת ה"בונד" התשובה היתה השתלבות בעמים בינם שכן, מבחינת הציונות, התשובה היתה שיבת ציון ובניית בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל (או באוגנדה...), מבחינת הקומוניסטים, התשובה היתה הקמת חבל אוטונומי יהודי במסגרת ברית המועצות, וכו' וכו'. כל עוד הפתרונות הללו באו מתוך כוונה חיובית להיטיב את מצב היהודים הם היו לגיטימיים (גם אם - לדעתי - כולם היו מוטעים מלבד הציונות). לעומת זאת כמובן - "הפתרון הסופי" - היה בלתי לגיטימי, מסיבות מובנות.
לגבי המיעוטים בא"י - חלק מהקבוצות האתניות/לאומיות נמצאות כאן מסיבות לגיטימיות, כך למשל הדרוזים נרדפו במולדתם (חצי האי ערב) מסיבות דתיות וברחו ל"ארץ לא נושבת" - יש להם "זכות אבות" בדיוק כמונו (ואני שמח שממשלת ישראל הגיעה איתם להסדר בנוגע לנבי שועייב). באופן דומה הבאהיים נרדפו במולדתם (פרס) ונביאם הוגלה ל"ארץ לא נושבת" - גם "זכות האבות" שלהם בעכו ובחיפה לגיטימית, וגם הם קיבלו הכרה בכך. במקרה (או שלא במקרה) שתי הדתות האלו הן דתות של שלום ואני לא רואה אותם מתחילים מלחמת דת בנסיון לכפות את דתם עלינו או על הקבוצות האחרות. לבסוף - בדומה ליהודים לפני 48' - אין להם שטח אחר בו הם יכולים לממש את ריבונותם. בעת הזאת, לשתי הקבוצות הנ"ל אין שאיפות לאומיות ונוכל בקלות להגיע איתם להסכמה על אוטונומיה דתית ותרבותית. אני מניח שבמהלך השנים הם יוכלו גם לפתח תודעה לאומית ואז נוכל להגיע איתם להסדרים פדרטיביים כאלה ואחרים. לעומת זאת, הערבים המוסלמים הגיעו לכאן לראשונה מתוך אימפריאליזם צרוף ורצחני. "זכות האבות" שלהם אינה לגיטימית בהיותה מבוססת על אידיאולוגיה רצחנית בעלת שאיפות התפשטות. גם שאר גלי ההגירה הגיעו לכאן מתוך אימפריאליזם (מוסלמי או מערבי), ולא כבריחה מרדיפות דת. מכיוון שהשאיפות האימפריאליות טבועות באיסלאם בבסיסו - הם תמיד יהוו סיכון לגיס חמישי אימפריאליסטי (ע"ע דעאש). בסופו של דבר כל אדם הרואה עצמו כאדם מוסרי שמתנגד לאימפריאליזם, חייב להסכים לכך שמקומם מחוץ לכאן. לגבי קבוצות אחרות (כמו הבדואים והנוצרים) דעתי אינה מגובשת עדיין, ואני מניח שהתנהגותם כציבור או כפרטים תצטרך לקבוע את יחסנו אליהם.
|
|