|
||||
|
||||
אשר שלום וברכה, אם היית קצין חינוך ראשי, מדוע נתת יד להחרמתי במערכת החינוך בצה"ל לאחר שפרסמתי דברי ביקורת על תפקודו של הפלמ"ח בכלל ועל תפקודו של יצחק רבין במלחמת העצמאות בפרט? מכאן שהיית חלק מאותה מערכת. אני מקווה שאתה מתחרט. ואשר לטיעונים שהעלת: המערכת הפוליטית הישראלית התאימה לתקופה שלפני הקמת המדינה, וגם אז היו לה ליקויים קשים, אבל את הסחורה היא ספקה: המדינה קמה. אין היא מתאימה לנהל את המדינה היום. כדי שהמערכת הפוליטית של ישראל תנהל את המדינה כהלכה יש לחולל בה שינויים יסודיים. מה שצריך לעשות עכשיו ובמהירות, זה לכונן בישראל רשות חמישית, הרשות החושבת, בנוסף לרשות המחוקקת, הרשות המבצעת, הרשות השיפוטית והרשות המבקרת הפועלות במדינות הדמוקרטיות. תפקיד אנשי הרשות הזאת הוא לחשוב, באופן בלתי תלוי בלחצים פוליטיים ואחרים, מה צריך לעשות כדי לסלק איומי-שרידות ולהבטיח את קיומה של המדינה. עד היום אנשי כל רשות, בכל מדינה, חשבו בעצמם על נושאים בוערים שנוגעים לאותה רשות ובעיקר לאנשי אותה רשות. לא היה מי שיחשוב על המדינה, על העם, על הכלל. היתה חשיבת מיקרו, לא חשיבת מאקרו! חשיבת המאקרו נעשתה על ידי 'אאוטסיידרים' כמו ירמיהו הנביא שאיש לא התחשב במחשבותיהם ועל כך בכה הנביא בהולכו לגולה. בינתיים המאקרו המדיני-אסטרטגי נעשה כה מסובך עד שללא התמקדות בו תקרוס כל המערכת והמדינה תיעלם. יש להקים בהקדם רשות חושבת ולהפעילה בשלושה תחומים: א. פיתוח תובנות חיוניות להמשך שרידותם של מדינת ישראל ושל עם ישראל, ב. הכשרת ממלאי תפקידים בכירים, ג. יעוץ לרשויות האחרות, ובייחוד לרשות המבצעת. הקמת הרשות החושבת תהיה ההתפתחות החשובה ביותר בתחום המדיני מאז ניסח הוגה הדעות הצרפתי שארל מוטסקייה במחצית המאה ה-18 את רעיון שלושת הרשויות העצמאיות של המדינה. הקמת רשות חמישית, חושבת, תחולל מהפיכה בדרך התנהלותה של המדינה ותאפשר לישראלים לסלק את האיומים ההולכים וגוברים על מדינתם. הקמת רשות חושבת צריכה להיות דרישה אולטימטיבית של ציבור באופן שלא תהיה ברירה למערכת הפוליטית אלא להקימה. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע מה איתך, אבל לדעתי, יצירת רשות נוספת תהיה פתח לעוד ביורוקרטיה, עוד ג'ובים, עוד מהדברים שהמערכת הנוכחית לוקה בהן. |
|
||||
|
||||
את הטיעון שלך ניתן לטעון לגבי כל מערכת חדשה שמקימים, כמו כתבי עת תיאטראות, הוצאות ספרים, וכו'. לפי ההגיון שלך יש לפרק את כל המוסדות במדינה ולחזור לציוויליזציה הקודמת שלפני עשרת אלפים שנה, כי הציווליזציה הנוכחית מבוססת בין היתר על ביורוקרטיה ומשרות וכו'. השאלה שיש להתמודד איתה היא האם אנחנו זקוקים למערכת כזאת או לא. |
|
||||
|
||||
היי, עמדתי לכתוב את מה שכתוב בכותרת, וגיליתי שזה כבר כתוב שם! מצויין, חסכת לי חזרה על קלישאה. כתבי עת, הוצאות ספרים וכו' הם מפעלים מסחריים (או התנדבותיים, או מה שזה לא יהיה) שאינם קשורים כלל בממשל. אי לכך, אם יש שם ביורוקרטיה מיותרת, זה צריך להפריע רק למשקיעים. הבעיה עם הקמת "רשות חושבת"1 היא שהמשקיעים זה אנחנו, וההפסד הוא בטוח. 1 רעיון מוזר בערך כמו רעיון "נציב הדורות הבאים" שהמציא טומי לפיד – עוד רעיון דבילי שהפך לחוק... |
|
||||
|
||||
רוב הרעיונות הפוריים בהיסטוריה נחשבו בשעה שנהגו לדביליים. ולענין זה קרא את "ההיסטוריה של המהפכות המדעיות" של תומס קון. דוגמא אחת קטנה: הרעיון הדבילי של קופרניקוס שהשמש אינה מסתובבת סביב כדור הארץ. כידוע לך גלילאו גליליי נשלח למעצר בית בשל תמיכתו ברעיון דבילי זה וג'ורדנו ברונו הועלה על המוקד. אני מניח שעמיתים כרוצחי ג'ורדנו ברונו יעשו לך את החג |
|
||||
|
||||
They laughed at Einstein.
Yeah, so? They also laughed at Bozo the Clown. |
|
||||
|
||||
אז מה? |
|
||||
|
||||
הטיעון שלך קלוקל. רק בגלל שלא כל רעיון דבילי הוא באמת דבילי בסופו של דבר, וגם אם נניח שכל רעיון חדשני נראה דבילי בזמנו, לא אומר שאתה יכול להשתמש בעובדה שהרעיון שלך דבילי כצידוק לנכונות שלו. |
|
||||
|
||||
לפיכך לא די לומר על רעיון שאינך מסכים לו שהוא דבילי, אלא עליך לבסס את דבריך אחרת הטיעון ''הרעיון שלך דבילי'', הוא דבילי בעצמו. מכאן שמוטב לא להשתמש בתואר ''דבילי'' שמקורו אינטואיטיבי, אלא להפעיל את המחשבה, אם היא בנמצא. תחזיק מעמד סתם. |
|
||||
|
||||
דבילי" הוא דבילי.. בכל מקרה, אני פשוט לא רואה טעם להשתמש במלים "שמאל" ו"ימין" למטרות שלחלוטין אינן אינטואיטיביות. איינשטיין השתמש ב"יחסות," כי אכן מדובר ברעיון של יחסיות של מערכות ייחוס. (יאחס) מה הטעם להשתמש במונחים הנ"ל כאן, כאשר הקונוטציות שלהם שונות לחלוטין? |
|
||||
|
||||
זה שאתה אינך רואה שיש טעם, עדיין איננו אומר שאין טעם, וזה שאתה סבור שהקונוטציות שונות אומר רק שהם שונות בתפיסה שלך. בטיעונים כאלה לא אמרת שום דבר ולהגיד בלא להגיד שום דבר זאת אמירה דבילית כמעט טהורה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אין טעם להמציא לעצמך טרמינולוגיה על ידי ניכוס מונחים נוכחיים מחוץ להקשר, אם אתה רוצה לתקשר עם אנשים אחרים. |
|
||||
|
||||
זה יפה, אבל מצד שני, רוב הרעיונות הדביליים בעולם נותרו רעיונות דביליים. במקומך, לא הייתי מנסה להסתמך על היות הרעיון דבילי כהוכחה לנכונותו. זה, איך לומר, רעיון דבילי. |
|
||||
|
||||
זה בסדר, הוא כבר המציא רשות חדשה - ''המבקרת''. מבקר המדינה אינו מהווה רשות נפרדת, אלא הוא חלק מהרשות המחוקקת, ומהווה כלי פיקוח בידיה (ולכן אינו יכול לבקר את הכנסת עצמה - הוא מחוייב בפניה, ולכן יהיה כאן משום ניגוד אינטרסים). בד''כ מדברים על התקשורת כרשות רביעית, אבל זה מפוקפק למדי. |
|
||||
|
||||
(כחכוח בגרוני...) לא הייתי קצין חינוך ראשי, עדיין. זה היה ציטוט של דברי גלינקא (: |
|
||||
|
||||
האם אין ה''רשות'' הזו היא מה שקיים באקדמיה, עתונות, ישיבות, תיאטראות-ספרות-מוסיקה-איצטדיון וכל מה ששיך למדיום הצבורי החופשי ובעל השקיפות הפוליטית (אם בכלל אפשר להציב דרישה כזו). |
|
||||
|
||||
האקדמיה וכו' אינן רשות. הם במקצת ארגונים וולונטריים ובמקצת כפופים לרשות המבצעת. בישראל הם כפופים במידה רבה לרשות המבצעת ולכן התפוקה המחשבתית שלהם מפוקפקת. הרשות החמישית שעליה אני מדבר תהיה עצמאית מכוח חוק של הכנסת ותקבל מימון מתקציב המדינה מבלי לרצות את אנשי הרשות המבצעת. |
|
||||
|
||||
וולונטרי זה טוב לחשיבה עצמאית. אולי צריך להקטין את הכפיפויות לרשות המבצעת (כי הרי אי אפשר לבטל לגמרי יחסי גומלין ישירים או עקיפים), כאפשרות יותר פרקטית. |
|
||||
|
||||
וולונטרי זה אכן טוב לחשיבה עצמאית, אך לוולונטרי אין אמצעים כספיים להקדיש את כל הזמן לחשיבה זאת, לממן עוזרים ולרכוש שירותיים החיוניים למחקר. וולונטרי זה טוב לסופרים ולמשוררים למען ייצרו, אם גם לא בהכרח למען פרנסתם ואכן לא מעט יוצרים ''וולונטריים'' מכוונים את הוולונטריות שלהם לאופנה ולדרישות הממסד. לעומת זאת חשיבה מבצעית זקוקה לימון ואת זה ניתן להשיג בעזרת הרשות החושבת שהיא תהיה שילוב של חירות וממסדיות |
|
||||
|
||||
ובפני מי הם כן יהיו מחויבים? בפני הציבור? אז תהיה לנו כנסת שניה (בית עליון?). ואולי זה מה שאתה מציע, בעצם? להקים כאן סנאט? |
|
||||
|
||||
לא, אינני מציע להקים סנט. אנשי הרשות החמישית מחויבים בפני אותו גורם שמחויבים השופטים ומחויב מבקר המדינה: בפני קוד ההתנהגות של האחריות והביקורתיות. |
|
||||
|
||||
מבקר המדינה מחוייב בפני הכנסת - לה הוא מוסר דין וחשבון, ובה הוא תלוי. הוא אינו רשות נפרדת. הרשות החושבת שלך מזכירה לי באופן חשוד את הרצון הכללי של רוסו, וזה כבר דבר שאני מתקשה לסמוך עליו. אתה מוכן להסביר למה אתה כן מתכוון? |
|
||||
|
||||
דובי, להלן חלק ממאמר שפרסמתי לפני שבוע באתר של יואב יצחק "מחלקה ראשונה" על נושא זה. ****************************************** המשברים המתרחשים בישראל בהשנים האחרונות מוכיחים שבמבנה הפוליטי הקיים היום בישראל (ולא רק בה), המערכת הפוליטית איננה מסוגלת להציע דרך אחרת והמשבר העמוק מצוי גם בשמאל וגם בימין ובכל מי שביניהם ולצדם. אנשי הממשל הישראלי לרבות שרים, חברי כנסת, פקידים בכירים וראשי מערכת הביטחון, עסוקים בעיקר בשרידותם האישית-פוליטית. בזמן שנותר להם למען המדינה הם מתפקדים רע. הם לא מבצעים כהלכה את מה שהם יודעים, הם בוודאי אינם מבצעים את מה שאינם יודעים. מה שצריך לעשות עכשיו ובמהירות, זה לכונן בישראל רשות חמישית, הרשות החושבת, בנוסף לרשות המחוקקת, הרשות המבצעת, הרשות השיפוטית והרשות המבקרת הפועלות במדינות הדמוקרטיות. תפקיד אנשי הרשות הזאת הוא לחשוב, באופן בלתי תלוי בלחצים פוליטיים ואחרים, מה צריך לעשות כדי לסלק איומי-שרידות ולהבטיח את קיומה של המדינה. עד היום אנשי כל רשות, בכל מדינה, חשבו בעצמם על נושאים בוערים שנוגעים לאותה רשות ובעיקר לאנשי אותה רשות. לא היה מי שיחשוב על המדינה, על העם, על הכלל. היתה חשיבת מיקרו, לא חשיבת מאקרו! חשיבת המאקרו נעשתה על ידי 'אאוטסיידרים' כמו ירמיהו הנביא שאיש לא התחשב במחשבותיהם ועל כך בכה הנביא בהולכו לגולה. בינתיים המאקרו המדיני-אסטרטגי נעשה כה מסובך עד שללא התמקדות בו תקרוס כל המערכת והמדינה תיעלם. יש להקים בהקדם רשות חושבת ולהפעילה בשלושה תחומים: א. פיתוח תובנות חיוניות להמשך שרידותם של מדינת ישראל ושל עם ישראל, ב. הכשרת ממלאי תפקידים בכירים, ג. יעוץ לרשויות האחרות, ובייחוד לרשות המבצעת. הקמת הרשות החושבת תהיה ההתפתחות החשובה ביותר בתחום המדיני מאז ניסח הוגה הדעות הצרפתי שארל מוטסקייה במחצית המאה ה-18 את רעיון שלושת הרשויות העצמאיות של המדינה. הקמת רשות חמישית, חושבת, תחולל מהפיכה בדרך התנהלותה של המדינה ותאפשר לישראלים לסלק את האיומים ההולכים וגוברים על מדינתם. הקמת רשות חושבת צריכה להיות דרישה אולטימטיבית של ציבור באופן שלא תהיה ברירה למערכת הפוליטית אלא להקימה. |
|
||||
|
||||
יש לי כמה שאלות באשר להצעתך: א. איזה סוג של הכשרה תידרש לאנשי הרשות החושבת? ב. אילו סמכויות יהיו לאנשי הרשות החושבת? האם יהיו לה סמכויות ביצועיות, או שהרשות המבצעת תוכל לדחות את המלצותיה? ג. מי יבחר באנשי הרשות החושבת? |
|
||||
|
||||
1. ברשות החושבת יהיו מספר אגפים לפי הנושאים העיקריים, החיוניים, להמשך קיומה של מדינת ישראל: ביטחון, יחסי חוץ, כלכלה, מערכת פוליטית, מנהל, חברה, חינוך, תרבות וכו'. ראשי האגפים וחברי האגפים יהיו אנשים הבכירים ביותר בתחומם בישראל. צריך שתהיה להם תפיסה מערכתית ויכולת עבודה בצוות. 2. הסמכות הביצועית העיקרית של אנשי הרשות החושבת תהיה הכשרת ממלאי התפקידים הבכירים במדינה לצד הפונקציות של פיתוח תיאוריות ותובנות ויעוץ לרשות המבצעת. תהיה זאת הכשרה מקבילה ללימודים מתקדמים שתקנה תארים אקדמיים שני ושלישי. רמת הלימודים תהיה הגבוהה ביותר שניתן ומשך הלימודים יהיה לא פחות מאשר באוניברסיטאות. 3. הרשות החושבת תקום על פי חוק של הכנסת שיקנה לה את מעמדה העצמאי. בחוק תקבע דרך בחירת אנשי הרשות ועל כך יהיה בוודאי שיח ציבורי אינטנסיבי אם בכלל נגיע לשלב הזה. |
|
||||
|
||||
מר מילשטיין הנכבד, התרשמתי רבות מהרעיון שהעלית אולם לדעתי יש להכניס בו שינוי קטן. דעתי היא שלאחר שתגובש אותה רשות חושבת, ויוסדרו אופני פעולתה, יש לחוקק חוק האוסר על שאר האזרחים במדינה לחשוב מחשבות פרטיות ולהגביל אותם למחשבות שיוספקו ע"י הרשות הממונה על הנושא. זה עשוי לחסוך הרבה מאוד זמן ומאמץ מרוב האנשים ואילו יתועלו לנושאים חשובים יותר כמו בניין הארץ והקמת תשתיות, והרי ברור שאנשי הרשות החושבת יוכלו לחשוב טוב יותר מרוב פשוטי העם ובחשיבת עבורינו הם יחסכו לנו מאמצים כבירים (אני משקיע כחמשים דקות מחשבה בשבוע בנושא מה אני אלבש. לו היו יכולים לחסוך ממני את החשיבה הזו הייתי יכול לנצל את הזמן בצורה טובה בהרבה). מיותר לציין את התועלת הסביבתית מהעניין. כיודוע כ 80% מהחום המשתחרר מהגוף יוצא דרך הראש ולא בלתי סביר להניח שמקורו הוא בפעולות מוח מיותרות. יוצא מזה שרשות שתרכז את החשיבה עשויה אף להאיט את ההתחממות הגלובלית. וחוץ מזה בלי מחשבות קיומיות ישאר לנו יותר זמן לפורנו. בברכת עלה והצלח, י. פופק. |
|
||||
|
||||
מכיוון שאתה מרוצה מהתנהלות הדברים במדינה כיום בעזרת התובנות הנפלאות שנסחת בתגובתך, אני מאחל לך כל טוב ושרק לא תקלע לאירוע התאבדות, וכמובן לא משיהו אחר מבני משפחתך. שתהיה בריא ומפיק חום מוחני אורי מילשטיין |
|
||||
|
||||
2. כלומר, לא יהיו לה סמכויות ביצוע, והממשלה תוכל להתעלם מהמלצות הרשות החושבת? לא נתת תשובה מתאימה לשאלתי השלישית. אני מוטרד מהסכנה שעוד סמכויות יעברו לגוף שלא נבחר בידי הציבור. זה עלול להיות אפילו שלא באופן ישיר מתוך הגדרתו, אלא במחטף (לדוגמה: בג"ץ עשוי להחליט שלא סביר כי הממשלה תפעל בניגוד להמלצה שקיבלה). |
|
||||
|
||||
כלומר, אדם נבחר לכנסת, ואז הוא צריך ללמוד 3-4 שנים לפני שיוכל להפוך לח"כ, כדי שיוכל לעבור הכשרה? או אולי כדי שאדם יוכל להיות מועמד עליו לעבור הכשרה? לא מי יודע מה דמוקרטי, אתה יודע. |
|
||||
|
||||
בנוסף לרשות החושבת, יש להקים גופים נוספים: "מיניסטריון האמת" - שישכתב היסטוריה. "מיניסטריון השלום" - שיעסוק במלחמות. "מיניסטריון האהבה" - שיפרק ת'צורה לכל אלו שלא יסכימו עם מסקנות הרשות החושבת. |
|
||||
|
||||
הלימודים מתחילים להשתלם, גרמת גם לי לחייך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |