|
מעניין מי קובע מה מטאפורי ומה לא מטאפורי בתורה, ומעניין גם אם הפירוש המטאפורי היה מקובל לפני התגליות המדעיות בדבר גיל כדור הארץ. אם ה"מימדים" (אותה "מגיסטריה" גולדיאנית?) אינם נושקים, כטענתך, מן הסתם אין ביניהם שום השפעות הדדיות.
זה מעניין, בין השאר, בגלל שהרשכ"ג (הידוע גם בכינויו מרן הגדול) ברפורמה המקיפה שלו, מציע פירושים מטאפוריים לעוד הרבה חלקים בתנ"ך. המשמעותי ביותר, אולי, הוא הפירוש המטאפורי למושג "אלוהים". לאלה ממאזיננו שנרדמו בדרשה שנשא, הנה התקציר: כידוע דתיים אמיתיים משתמשים במילה "אלוקים", ומי כמותם קרוב אצל כתבי הקודש ורוח השכינה? ועתה, הבט במילה זו "אלוקים" בכתיב מלא וקיבלת "אילו קיים", ואידך זיל: כמו איוב, גם אלוהים הוא משל. אם אינכם סומכים עלי בעניין זה, הרשו לי לצטט מחליפת מכתבים שהיתה לי, בשעתה, עם הלובביצ'ר, במסגרתה שאלתי מפורשות אם אלוהים משל בעולם כבר מרגע הבריאה עצמו. "משל, משל, בטח שאלוהים משל" השיב לי הרב בזעף ופנה להניח את התפילין המטאפוריות1 שלו. _____________ 1- מסתבר ש"תפילין" היא צורת רבים2 של נקבה. בדקתי. 2- בנוסף להיותה צרת רבים3 3- מה שאומר ששתי תפילין הן נחמה אחת. הנדל או דואק, אני לא בטוח.
|
|