|
יש נפש חיה א-להית לכל צומח חי ומדבר (ואפילו דומם), (צמחים למשל גם מרגישים מגע), אסביר שלב שלב: 1. בעולם הזה האדם הוא בחיר הנבראים ומטרת הבריאה היא שהאדם יביא את כולם להכרה במי שאמר והיה העולם 2. בעולמות העליונים סדר מדרגתם של 4 המינים דצחו"מ ( = דומם צומח חי ומדבר) הפוך מבעולם הזה, שורש החיות גבוה במדרגה משרשו של האדם (במרכבת יחזקאל החיות נושאות את הכסא שעליו יושב דמות כמראה אדם ומעלות אותו למדרגה גבוהה יותר). 3. בעולם הזה (שנוצר משבר בעולמות העליונים) הסדר הוא הפוך כנ"ל: מדבר חי צומח ודומם, מובא על כך משל מחומה גבוהה, כאשר היא נופלת, האבן הגבוהה ביותר נופלת רחוק ולמטה ביותר. כך בעולם הזה החיות והצמחים הם למטה במדרגה מהאדם 4. מכיוון ששרש נפש החי צומח ודומם גבוה משל האדם יכול וצריך הוא ליזון מהם כדי לחיות ולקיים את שליחותו 5. אם אדם בכח אותה אכילה מקיים את המטרה הא-להית שבבריאת העולם - על ידי לימוד תורה וקיום מצוות - בכך הוא מעלה את הדצ"ח בעולם הזה ממדרגתם שנפלו אליה, למדרגת אדם, ולמעלה יותר - נפשם מתכללת בא-להים בדרגת רצון השם המאירה במצוות שזו מדריגה גבוהה באין ערוך משורש נפשם של הדצ"ח. ועל ידי זה מתתקן מה שנשבר בעולמות העליונים. 6. אך אם האדם לא מקיים את המטרה הא-להית בכח האכילה אלא עוסק בההיפך, אז הוא מוריד את עצמו למדריגת הצומח והחי אותם אכל, וגם אותם הוא משפיל עוד יותר מכך, ובעצם החי והצומח באים אליו בטענה מדוע אתה אוכל אותי? אתה לא טוב יותר ממני! ואפילו "אבן מקיר תזעק" - הבלטה עליה דורכים (אחרי שמשיח יבוא) תזעק לאדם הדורך עליה מדוע אתה דורך עליי כשאינך חושב דברי תורה? במה אתה טוב יותר ממני?
|
|