|
||||
|
||||
לחצי הראשון של תגובתך- מסכים. ובעצם ישנה כאן אותה משיכת חבל בין יהודית לדמוקרטית שקיימת מיומה הראשון של המדינה. מי שמתגדר בזהותו הדמוקרטית ומתכחש לזהותו היהודית אם אינו עושה שקר בנפשו יגיע בסופו של דיון פנימי לקרוא לעצמו קולוניאליסט. לעומתו מי שמתגדר בזהותו היהודית והשואה ופרעות חמלניצקי חיות בנפשו מוותר ביודעין על חלקים נרחבים בדמוקרטיה ואם אינו עושה שקר בנפשו יכול לקרוא לעצמו גזען. הכל מתכנס לזהות היהודית של כל אחד מאיתנו, ואף אחד מהמגיבים לא המציא את הגלגל. מהמאה ה 18 התחילו יהודים כמו איציק עם זהות אוניברסלית וערכים הומניים דמוקרטיים, ומסוף המאה ה 19 בקצה הקשת- קומוניסטיים. בדורות האחרונים קם זן חדש של יהודי כוחני ולוחמני שבתחילה התגלם בדמויות חילוניות כמו הגנרלים של צה"ל שהפכו להיות מושאי הערצה1 ואיכשהו עשה הסבה ממארת לשריפים הדתיים של יהודה ושומרון כמו לוינגר קוטל הילדים. בהליכתם המשותפת של בנט ולפיד מתגלמת תקווה לסינתזה בין ההומניזם והדמוקרטיה לבין היהדות הכוחנית החדשה. איני יודע אם סינתזה כזו אפשרית אך ודאי שפלחים נרחבים בציבור שותפים לתקווה להצלחתה. גם אם הסינתזה תשאר רק אפשרות תאורטית היא מגדירה היטב את המרכז והתקווה החדשה (בתשובה לאווה אילוז). השיח הפוסט קולוניאליסטי שכל כך מרתיח אותך (זה בסדר, לא רק אותך) הוא שוליים, מה שנקרא להכעיס (במלעיל). סגני השריף של פעולות תג מחיר הם השול הנגדי, וגם הם מרתיחים לא מעט אנשים שפויים בדעתם. אני לא יודע מי השול הרחב יותר, ומה זה משנה? 1 דיין עם הרטיה, שרון עם התחבושת על הראש, רפול עם הכומתה, רבין מחכה לנאצר איי אי אי, אסד תזהר-יאנוש ורפול מוכנים! והכמות הלא פרופורציונלית של לוחמי סיירת מטכ"ל בכנסת- לא רק ברק וביבי, גם פלסנר ובנט ועומר בר-לב. |
|
||||
|
||||
וקח את הגוון הפאשיסטי-דתי:http://www.haaretz.co.il/misc/1.781188 |
|
||||
|
||||
אכן בזמנו של איתם לשוליים הימניים היתה תמיכה רחבה יותר. מה הפואנטה שלך? זה שעל המשבצת הציונית דתית נמצא היום בנט לעומת אפי איתם לפני עשור ועם כפליים מנדטים הוא ארוע מעורר תקווה. אישית העדפתי את המפד"ל של זבולון המר אבל במסגרת הגרסה הקרבית של המפדל אין לי ספק שבנט הולך לכוונים הרבה יותר מעוררי תקווה מאשר איתם. |
|
||||
|
||||
בזמנו של איתם הייתה לשוליים הימניים תמיכה רחבה יותר? ממש לא. חלק מהשוליים שהיו מחוץ לליכוד הם היום בתוך הליכוד. |
|
||||
|
||||
כנראה מה שאני תופס כשוליים ומה שאתה תופס כשוליים הם לא אותו הדבר. אצלי השוליים אינם החזקה בדעה מסוימת, קיצונית ככל שתהיה. הרי הקונסנזוס בעצמו יכול להיות קיצוני בראיה היסטורית. עבורי השוליים הם להמצא במרחק של שתי סטיות תקן מדומיינות מהקונסנזוס. מהן אותן שתי סטיות תקן? זה כמובן ענין די סוביקטיבי, אבל בנסיון לכמת אני יכול להעריך שעבורי כל מה שעבר את רבע הדרך האלקטורלית למרכז מהשוליים נכנס לתמונה עצמה ולא למסגרת. לשם כך אני מגדיר תחום אלקטוראלי למרכז- נניח עבור שאלות של שלום ובטחון אני סופר כרגע כמרכז את יש עתיד, התנועה, קדימה, רבע העבודה ורבע הליכוד ביתנו (לא צריך לדייק). קיבלנו גוש שמימינו נמצאים בכנסת כ 36 מנדטים ומשמאלו כ 28 מנדטים. אם כך לפי הספירה שלי 7 המנדטים השמאליים ביותר הם שוליים וכך 9 המנדטים הימניים ביותר. יוצא מכך שלפי השקפתי מרץ ברובה אינה שוליים וישראל ביתנו ברובה אינה שוליים, ורק קצה קצהו של הליכוד. ואל תתפוס אותי על מנדט לפה או לשם, הכל מצויר בקוים גסים. מתקבל אצלי הרושם שעבורך שוליים אידאולוגיים הם דבר פחות נזיל, ומתבטאים יותר בהחזקת דעה מסוימת, ופחות במרחקה של אותה דעה מן הקונסנזוס. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |