|
||||
|
||||
על פי מחקר חדש של הלמ"ס, העליה בציוני הבגרות אינה מלווה בעליה אמיתית בכישורי התלמידים, ולפיכך אינה מהווה אלא אינפלציית ציונים. (מחר יפרסם הלמ"ס עוד מחקר, לפיו צפייה באנשים אוכלים חסה בטלוויזיה לא באמת מהווה דיאטה). יש כמה דברים מוזרים במתודולוגיה של המחקר הזה - שהרי הפסיכומטרי, שמשמש כאן כמדד חיצוני אובייקטיבי, הוא מבחן מתוקנן. הממוצע שלו *לא יכול לעלות* לא משנה מה. אז מה הביג דיל בכך שעליה בממוצע ציוני הבגרות לא לוותה בעליה בציוני הפסיכומטרי? והנה המצגת המקורית: http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fsfile.f... |
|
||||
|
||||
כנראה ש''חוקרי'' הלמ''ס לא היו מקבלים דוקטורט באוניברסיטה ראויה. |
|
||||
|
||||
אם האוניברסיטה העברית איננה אוניברסיטה ראויה, ייתכן שאתה צודק. |
|
||||
|
||||
אז כנראה שאני טועה. |
|
||||
|
||||
השערה שלי לאחר מבט במצגת: הפסיכומטרי לא משמש אותם להשוואת ממוצע אלא התפלגות. היינו, אם אתה מוציא X בבגרות, מה הסיכויים שלך להוציא Y בפסיכומטרי.* גם במקרה כזה ההשוואה בעייתית: הרי בפסיכומטרי, כאמור, התוצאות מתוקננות. אבל *ייתכן* שהכוונה שלהם היא לבדוק האם, לצורך העניין, אם יש לך שיפור בבגרות, האם ההתפלגות שלך בפסיכומטרי משתנה או לא: אם אנשים שמקבלים 90 היום נמצאים באותו אזור פסיכומטרי של אנשים שקיבלו 80 לפני עשר שנים, ואנשים שמקבלים היום 80 נמצאים נמוך יותר, אזי אפשר איכשהו להסיק שה-80 של היום שווה פחות. אבל שוב, גם זו נראית לי השוואה בעייתית, כי גם אם כולם ישפרו באמת את כישוריהם באחוז אבסולוטי דומה, ההתפלגות הפסיכומטרית תישאר בעינה. *אגב, נראה כביכול מהגרף ב'הארץ' שממוצע הפסיכומטרי איננו 500, בניגוד למקובל: אם הגרף של היהודים הוא קצת מעל 550, והגרף של הערבים הוא קצת מתחת 450 בממוצע, אזי בהכרח הממוצע גבוה יותר מ-500, אלא אם במקרה יש 50% ערבים בנבחנים, וזה לא נראה לי סביר. |
|
||||
|
||||
חשבתי שהממוצע הוא 535. |
|
||||
|
||||
חשבת או חישבת? (אני לא טרחתי). |
|
||||
|
||||
לא חישבתי, זה זיכרון ישן. |
|
||||
|
||||
אני זוכר 520, אבל זה לא משנה. הפסיכומטרי לא מתוקנן ל-500 כממוצע. ויקיפדיה אומר: התפלגות הציונים היא התפלגות נורמלית, בעלת ממוצע 530, וסטיית תקן 110 (כך ב-2009). |
|
||||
|
||||
הממוצע משתנה ונע באזור של 540-530 |
|
||||
|
||||
זו באמת היתה המוזרות הכי בוטה במתודולוגיה, עד כמה שאפשר היה להבין את המתודולוגיה מהידיעה, ומכיוון שהיא כל כך בוטה כנראה שיש לה הסבר הגיוני, כמו שניסו לשער מעלי בפתיל. בעייתיות אחרת גם היא די בוטה, ואני לא רואה איך הסבר מעמיק יותר של הסטטיסטיקה פותר אותה. ההנחה בנוגע לבגרויות לעומת הפסיכו' - או לפחות הנחת החסד - היא שהן מראות כישורים שונים: פחות אינטליגנציה, ויותר יכולת למידה. האם החוקרים שללו את האפשרות שהשיפור בציוני הבגרות מעיד על שיפור ביכולת הלמידה? (כמעט מיותר לציין, אני מאמין בהחלט שיש אינפלציית ציונים ואין שיפור ביכולת הלמידה, אבל ממחקר של הלמ"ס אנחנו מצפים ליותר מאשר החשוד מהמארינס.) |
|
||||
|
||||
"הנחת המבוקש"? |
|
||||
|
||||
אותו אחד מתגובה 515510 |
|
||||
|
||||
כמו שברקת אמרה '' בטח הייתי חולה ביום ההוא''. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |