בתשובה לצפריר כהן, 22/02/13 1:03
תענוג 612876
אני לא חושבת שהוא טען שהשיטה המדעית לא יכולה לטפל באדם.
מה שהוא אמר הוא שתמונת האדם של מדעי הטבע היא בעייתית.
תענוג 612887
"התמונה המדעית הנטורליסטית הפיזיקליסטית של העולם היא תמונה שרואה את מערכת קבלת ההחלטות שלנו במונחים נוירו־פיזיולוגיים. העולם הנוירו-פיזיולוגי הוא עולם שמכיר רק דחף. ... זו תמונה שאין בה מקום למחויבות ערכית. ... המסגרת להם אינה מכירה אלא בזרמים חשמליים וראקציות כימיות. ... הניסיון למדל את התבוניות, את הקוגניציה, את השיפוט האנושי, על דגמים של מחשבים ... זה מסובך וזה מורכב וזה מדעי וזה מהלך קסם. אבל זה לא שהוא מסיק מכך שהחיים הנורמטיביים שלנו, שמרכיבי הזהות הנורמטיביים שלנו הם אשליה, הדבר הזה הוחלט מראש והוחלט מראש משום שהשפה היא שפה כימית פיזיקלית".

אם אני מבין נכון, הוא טוען את הטענה ההפוכה: חייב להיות משהו לא "פיזיקלי" במוח. שימי לב שהוא מעוות את הטענה שהוא יוצא כנגדה: המילה "אשליה" היא תאור חזק למדי לכל מה שאינו פיזיקליסטי. באותה מידה אני יכול לטעון שגם במוח שאינו פיזיקליסטי כל המחשבות הן אשליות.

ישנה גם אפשרות שיש משהו לא פיזיקליסטי במוח. אבל צריך להיות די ברור לכל בר דעת שהמוח הוא איבר מורכב שממלא תפקיד חשוב בתפקוד הגוף. היציאה שלו נגד החקירה של המוח בדרכים המקובלות מוזרה למדי. מעבר לכך יש לציין שחוקרים את המוח לא רק על ידי "פיזיקלים" (בעיקר ביוכימאים) ויצירת מודלים ממוחשבים. חוקרים את המוח גם על ידי בדיקת ההתנהגות של אנשים. בדרך הזו למדנו לא מעט בעשרות השנים האחרונות על התנהגותו של המוח - הרגשות, החושים, ועוד. כלומר: "המדע" (ואפילו: "מדעי הטבע", אם מכלילים מספיק) בפירוש לא מתעניינים רק ב"דחפים".

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים