|
||||
|
||||
מסתבר שהביצוע של ביונסה להמנון האמריקאי בהשבעה של אובמה השבוע היה גם כן רק "בכאילו". |
|
||||
|
||||
כן אני יודע שזמרי פופ מסוימים נוקטים בשיטה זו cהופעות חיות, וזה די בזוי בעיני. אתה לא מתאר לעצמך את ג'ימי הנדריקס או הגרייטפול דד למשל עושים את זה,do you? במקרה של השבעת נשיא, אירוע כל כך מתוקתק ואמריקאי ובעל חשיבות עצמית, ייתכן ויש איזו הצדקה זעומה להקטנת אפשרות הפספוס. ועדיין. |
|
||||
|
||||
אני מתאר לי שבהופעות פופ מתכוננים תמיד לאפשרות שהזמר לא יוכל לעמוד בדרישות הווקליות של ההופעה ולטכנאי הקול של ההופעה יש הקלטה מוכנה על כל מקרה. בהופעה בחוץ על אחת כמה וכמה כשרעשי רוח במיקרופון יכולים לחסל את ההופעה. במופעי רוק, שהדיוק אינו נחוץ לזמרתם והקהל יפגע מגריעה מהאותנטיות שלהם, זה לא נהוג. |
|
||||
|
||||
אני מוחה על הטענה שהדיוק במופעי רוק חשוב פחות מבמופעי פופ. לשמוע הקלטה אני יכול בבית, אם יצאתי ושילמתי במיטב כספי, יואיל האמן ויופיע. בשביל זה הוא אמן, ולא שפן. טוב, אולי חלק מכוכבי הפופ היום אינם אמנים אלא צעצועי פלסטיק ממוחזרים. אז זה בסדר. ובאמת, רעשי רוח במיקרופון יכולים לחסל הופעה? גם צעקות הקהל יכולות להפריע לשחקן כדורסל. זה נשמע כמו התירוצים להפסדים של נבחרת ישראל. |
|
||||
|
||||
לא יודע אם בזוי, אבל לכל הפחות מאכזב, וברור שהנדריקס ושות' לא היו נתפסים עושים את זה. בהקשר לפסקה השנייה שלך: בהשבעה הקודמת של אובמה, ארית'ה פרנקלין שרה יפה מאד "על אמת" (אם כי עכשיו אני קורא שהיא מגנה על הבחירה של ביונסה). וכדי לסגור מעגל עם שם אחר שעלה בדיון הזה, הנה ויטני יוסטון שרה את ההמנון בפתיחת הסופר בול של 1991, ולקינוח מופיעה רביעייה של מטוסי F-16 (זה היה בזמן מלחמת המפרץ הראשונה והרגשות הפטריוטיים געשו). ההרמוניה, אפעס, מפתיעה, אבל השירה שלה בעיניי מוצלחת יותר מזו של ביונסה. |
|
||||
|
||||
אני לא מתפלא שהשירה יותר מוצלחת. מאחר שאמן מופיע אינו טייפ שמשמיע את אותה הקלטה שוב ושוב, הוא מושפע ישירות מהקונטקסט, האוירה, ההתרגשות ומזג האויר ברגע המסוים בו הוא מופיע1. אני מאמין כי אמן מוכשר, דוקא באירוע מרגש וטעון שכזה, יעלה על הבמה והביצוע שלו יושפע עמוקות מכל המטען הזה. במיטבו הוא יתעלה על עצמו וייתן ביצוע מרגש במיוחד, ובמירעו הוא יתרגש מדי ויזייף. ייתכן וויטני הצליחה במשימה. ביונסה, לעומת זאת, מראש 'השתפנה', והקליטה גרסת אולפן, שהייתי מניח שהיא מראש יותר סטרילית ומנותקת מהאירוע. אז אולי מרחב הטעות שלה הצטמצם, אבל כך גם מרחב הביצועים שהיו אפשריים באותה סיטואציה. ככה זה כשמגדרים סיכונים, גם הסיכויים מתגדרים להם. ואני לא מתפלא גם בקשר לארית'ה הגדולה. ככה זה כשהאמנות שלך כבר לא בתחרות עם האגו שלך. 1 חלק ממה שאני אומר דווקא נובע מאמנות המשחק בתיאטרון, כאשר יש קשת של שיטות שבאות להתמודד עם המצב המאד משתנה של שחקן מופיע מערב לערב. אני לא מומחה בענין, אבל מהמעט שקראתי חלק מהשיטות מנסות 'למסך' את רגשותיו הרגעיים של השחקן על מנת שיוכל להעביר את הדמות שלו בצורה דומה מדי ערב, בעוד שיטות אחרות טוענות בעוז כי דווקא העצמת מצבו הרגשי של השחקן באותו רגע והבאתו אל הבמה יוצרים משחק הרבה יותר אותנטי ו'נכון'. |
|
||||
|
||||
גם בטכס ההשבעה הראשון של אובמה הושמעה הקלטה של יו יו מה ויצחק פרלמן, כדי להגן עליהם, על כלי הנגינה ואיכות המוזיקה מפני הכפור העז. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |