|
||||
|
||||
אם אתה מוכן להגן על פרמנידס, בוא והסבר לי תחילה למה "ידיעה אמתית של הממשות נתפסת באמצעות השכל בלבד, ללא שימוש בחושים." על שפינוזה אני מהסס לומר שהוא טעה, רק בגלל שכשלמדתי אותו הצטייר לי שבמבט מהיום הוא not even wrong; הוא דורש הרבה פרשנות כדי להבין, במונחים שאנחנו חושבים בהם היום, מה הוא בכלל אומר (דיסקליימר: היה לי מרצה גרוע בקורס ההוא, ולא היתה לי ועדיין אין לי מוטיבציה להשלים את הפער בעצמי.) אבל אני אגייס חוצפה ואנחש שאם וכאשר אבין טענה משמעותית שלו אז אומר שהיא מוטעית. אם יש טענה שלו שאתה רוצה להגן גם עליה מפני יבחושים כמוני, הבא. |
|
||||
|
||||
>> אם אתה מוכן להגן על פרמנידס, בוא והסבר לי תחילה למה "ידיעה אמתית של הממשות נתפסת באמצעות השכל בלבד, ללא שימוש בחושים." כי ידוע לנו שאת החושים שלנו ניתן להטעות ולהשלות. אלו מכשירי מדידה שמותאמים לשרידה מתוך תהליכים אבולוציוניים, ולא לצפייה אובייקטיבית. בכל הגישות הפילוסופיות להבנת המציאות חייבים לוותר על משהו כבד. פרמנידס מוותר לדעתי על פחות מהמטריאליסטים והדואליסטים תגובה 554197 |
|
||||
|
||||
גם את השכל ניתן להטעות, זה קורה כל הזמן. הפרדוקסים של זנון, למשל, הטעו את השכל הקולקטיבי האנושי הרבה זמן. אבל אפילו אם השכל לא טועה, בלי החושים הוא יגיע למעט מאוד ידע. מעט מדי לטעמי. אני לא חושב שראוי לוותר לא על החושים ולא על השכל, אלא להשתמש בשניהם באופן מושכל וביקורתי. לא רבותא גדולה, אני לא חושב שאיזשהו אדם בעל תבונה מינימלית פעל אחרת אי פעם1; רק פילוסופים יכולים להגיע לפינות קיצוניות, וזה כי... השכל שלהם טעה. רוצה לתמצת לי (שוב?) או להפנות אותי לתגובה מסודרת, על מה לדעתך מוותרים המטריאליסטים? 1 עם שונות גדולה במידת המושכלות והביקורתיות, כמובן. |
|
||||
|
||||
תגובה 315534 סעיף 5. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |