|
||||
|
||||
קראת את כל המבוא שלו? אם לא, כדאי. זה לא ארוך, ובעיני מרתק ואינטליגנטי. ספציפית לטענה שלך, מהם השירים שאת תוויהם ואקורדיהם מוכרים במיליונים? אני מעז לנחש שהביטלס, לד זפלין, נירוונה, וכו'. קהל היעד מכיר כבר את השירים בביצוע המקורי. ורובם של רבבות הקונים האלו, אני ממשיך לנחש, שואפים להישמע כמה שאפשר כמו המקור, או לפחות שומעים את המקור באוזני רוחם כשהם מנגנים. בק מציע לקהלו היכרות בתולית עם השירים באמצעות התווים (כמו שהיה עם בינג קרוסבי), מכריח אותם למצוא בעצמם פרשנות, אולי לדמיין איך הוא היה שר אותם. אני חושב שזה הבדל של שמיים וארץ. |
|
||||
|
||||
בגללך קראתי. לי נשמע שהצוציק בעל הפרטנציות חי בתוך גולם ולא שמע בחייו הקצרים כמעט שום מוסיקה קלה ובכלל, ופתאום גילה שיש דבר כזה שנקרא מלודיה, ויש ושירים שאפשר לשיר, ושהעיבוד הוא קריטי במוסיקה, ושתווים זה הכי רטרו מגניב. הבחור לא קורא תווים, אומר שאף אחד לא קורא תווים, ולכן זה רעיון נהדר למכור תווים כי מי לא יקנה. אם אתה וברקת נהנים מהגימיק ומההסברים אז זה יופי, אבל כואב לי הלב שעבדו עליכם ;), זה כמו שחקן אנלאפבית בסרטי בוליבווד שמגלה משהו רטרו שנקרא אותיות, ואם אנשים רק היו יודעים לקרוא הם היו יכולים להציג את הסרט, והוא מוכר להם דפים... ככה זה בעיניי. (לא כמו בינג קרוסבי, השיר של קרוסבי היה להיט רדיו ותקליטים ענק ועקב כך נמכרו המון גליונות שלו, בטוח שבפרוטות, כמו שנמכרו גליונות של שירים אחרים, ומן הסתם ה-50 מיליון עותקים זו הגזמה אורבנית.) נכון שבמוסיקה קלה לא צריך לדעת תווים ולא היה צריך גם בעבר, ובכל זאת תווים היו קיימים כל הזמן וגם היום, כדי להעביר את הוראות לנגנים במופע או בהקלטות, וכדי למכור לקהל הרחב. הביטלס למשל לא קראו תווים, ומוסיקאי מקצועי עשה קומפליציה של השירים שלהם כולל ההרמוניה בדיוק כפי שהם ניגנו. יש אנשים מוכשרים שלא צריכים את זה והם מנגנים מושלם את המנגינה והעיבוד משמיעה, אני כן צריכה את זה. ביצוע שירים - אני לא יודעת אם אתה מנגן (ניגנת את התווים של בק שהופיעו במאמר?) אבל די בטוח שאתה שר לפעמים, האם אתה שואף להישמע כמו הזמר המקורי? לגמרי תלוי. |
|
||||
|
||||
אהבתי את הדוגמא של השחקן האנאלפבית. רק שכחת כמה גורמים של השוואה. בעולם הזה שבו הוא חי, רוב האנשים אנאלפבתים, את הסיפורים שלהם הם מקבלים מהתאטרון או הסרטים וספרים נכתבים כמעט תמיד כדי לתעד סרטים או הצגות ולא עומדים בפני עצמם. אף אחד לא קורא ספר וחווה את הסיפור שכתוב בו בלי לראות אותו מומחז. יחידי סגולה מסוגלים אולי לדמיין את המחזה בעיני רוחם אבל הרוב הגדול של הקוראים זקוקים לאיזושהי העמדה של הסיפור עם שחקנים וקריאת הטקסטים בקול. בעולם כזה מי שקונה ספר יקנה אותו כדי לשחזר את חווית הסרט או ההצגה או כדי לייצר גירסה מומחזת משלו. בעולם הזה גם נדיר מאוד יהיה למצוא אדם שקונה ספר בלי שראה אותו מומחז בצורה כלשהי לפני כן, וממחיז אותו מחדש בצורה שאינה מושפעת מאינטרפטציות של מבצע אחר. בעולם כזה, הרעיון של להוציא ספר בלי לצלם את הסרט ובלי להעלות את ההצגה ולתת לקהל להעלות את הגירסאות שלו לסיפור שבספר בלי שיהיו בצל של ביצוע מקורי כלשהו הוא באמת רעיון פורץ דרך שיכול להוביל לתוצאות מעניינות. |
|
||||
|
||||
אוקי, זה הכיוון של ירדן - אם אתן לאנשים משהו עירום לגמרי, תיאורטית הם יהיו יותר יצירתיים מאשר בקאברים רגילים, ולכן זה מעניין. יתכן. יתכן, אילו אנשים יכלו לקרוא את התווים של בק. אבל הם לא. ויתכן, אם מי שכן קורא תווים וניגש לנגן לא היה שומע כבר ביצוע ביוטיוב. ויתכן אלמלא כמות הקאברים היצירתיים לכל שיר שמתפרסם לא היתה אינסופית גם ככה. היה מעצבן פחות אם לא היו נספחים לזה מלל על תווים מעידנים שעברו, ואם היה פשוט שר את השיר עם גיטרה, גם זה רעיון מהפכני, כל מה שישן בשבילי הוא פריצת דרך בשביל מישהו אחר. שיווקית הוא הצליח הודות לאייל הקורא, עובדה, ניגנתי את זה, זה שיר שנדבק :-). אני לא מכירה את המוסיקה של בק, אבל אני מניחה שהשיר הזה הוא יוצא דופן בשבילו, כי הוא מלודי ופשוט ונשמע שנות ה-60-מי, בוב דילני אולי, ולכן פתוח בקלות לביצועים שונים. אם היה לי כוח היית מקלידה את זה אבל זה הרבה עבודה. מתנדב? |
|
||||
|
||||
"...שאני לא מכירה אותו אבל נשמע לי מוסיקאי כמו אמיר פיי גוטמן מהיי פייב" "אני לא מכירה את המוסיקה של בק, אבל אני מניחה שהשיר הזה הוא יוצא דופן בשבילו, כי הוא מלודי ופשוט ונשמע שנות ה-60-מי, בוב דילני אולי, ולכן פתוח בקלות לביצועים שונים." על סמך מה מתבססות ההנחות? מציע להשקיע חצי שעה בהאזנה ליצירתו של האיש לפני שמפריחים השערות קנטרניות... |
|
||||
|
||||
:-) זה היה די קל, ככה זה נשמע (פלוס מינוס) |
|
||||
|
||||
"אני לא מכירה .. וגו"' - מזמן לא נתקלתי במחמאה פולנית מהודקת כזו. את אמנית! (אגב, השיר האהוב עלי משלו: https://www.youtube.com/watch?v=dFfAic-wsw8 ) |
|
||||
|
||||
יאללה יאללה. השיר שקישרת מצא חן בעיניי עד הוא התחיל לשיר, לא סובלת הקלטות כאלה שהקול מאחורה, אבל יאללה פסדר, די התמכרתי לזה :-) |
|
||||
|
||||
ועוד פנינה חביבה עלי מאלבומו האקוסטי המצוין: http://www.youtube.com/watch?v=NT_3umMs01A |
|
||||
|
||||
יש לי שאלה: מה פירוש אלבום "מצוין"? או לחילופין "משובח". מתי אומרים מצוין או משובח, ומתי אומרים יפה, נהדר, מהמם, ממית. |
|
||||
|
||||
את שואלת אותי? אני עדיין זוכרת עולם ללא המילה "מגניב". |
|
||||
|
||||
אז אני בכלל לא מבינה מה פירוש ''מצוין''. זאת מילה שלא יוצא לי להשתמש בה לתיאור מוסיקה, ועד כה חשבתי שזו מילה של אניני מוסיקה, ופירושה המעשי הוא אלבום שאני לא כל כך אוהב. |
|
||||
|
||||
זו דוגמה מצוינת לאי-הבנה, הכוונה כמובן לאלבום שאני מאד אוהב.1 1 מועמדת חזקה לעשרת התגובות הטריוויאליות ביותר שכתבתי. |
|
||||
|
||||
אכן דוגמה לאי-הבנה, הייתי צריכה לנקד - אוהָב |
|
||||
|
||||
כיול דחוף. למונחי השפה לפחות. |
|
||||
|
||||
:-) אוהָב,אוהָב, אני לא אוהָב, שם התואר "מצוינת" מתאר מנסיוני מוסיקה שאני ככל הנראה לא כל כך אוהָב, זה ציון במבחן ולא תיאור למשהו יפה, בכולופן לא הייתי מתארת כך משהו שאני אוהבת, המוסיקה של ארתה פרנקלין היא נאדרת, מאממת, אורסת ואורגת. --- אגב, בהארץ נתנו קישור לתזמורת צ'לואים שמבצעת את התווים של בק וזה יפה מאד, תקשיבי במיוחד ל we do. |
|
||||
|
||||
ואגב קאברים, הנה הביצוע הראשון - או אחד מהראשונים המוקלטים - לשיר הישן הזה |
|
||||
|
||||
לא אומרים נהדר, מהמם. אומרים נאדר, מאמם. |
|
||||
|
||||
למיטב זכרוני "נאדר" היא דווקא מילה ממשלב גבוה יותר מ"מצוין". hspell לא מכיר אותה. |
|
||||
|
||||
אתה צודק, אבל כוונתי היתה לנוהג המקובל להגות הא ועין כאלף. |
|
||||
|
||||
לא ירחק היום (אולי אנחנו כבר שם) שחלק ניכר מאומרי מאמם ומדאים (או סתם אנשים צעירים מאד) ישאלו בתגובה לשאלתך: מה פירוש "אלבום"? |
|
||||
|
||||
מה פירוש אוהב קאברים? יש ז'אנר כזה? אבל לא קישרת לקאבר, קישרת לקליפ שברקת קישרה אליו. |
|
||||
|
||||
הבוקר שמעתי ביצוע יפה לשיר של הנשמות הטהורות ''שלא יגמר לי לילה'', אך לצערי לא אמרו מי היתה הלהקה. הביצוע הזכיר קצת ברוחו את הסגנון של סטילי דאן. |
|
||||
|
||||
הפתעה - "חביבי". עושים זאת שוב: http://www.youtube.com/watch?v=DQGBfBQef58 ובאותו עניין: http://www.youtube.com/watch?v=DlWNZGmhtV0 |
|
||||
|
||||
ממש הפתעה יפה, והכיסוי של אקשטיין לסטילי דאן עוד יותר מפתיע ומהנה. תודה. |
|
||||
|
||||
ולפיכך, "הכל עובר חביבי" לא קאברו כאן את הנשמות הטהורות, אלא את... עצמם, בגלגולם כ"אף אוזן גרון". הם ביצעו את זה לפני הנשמות (שלא ייגמר לי הלילה [ויקיפדיה]). (לא מצאתי ביוטיוב. לטעמי, ביצוע/עיבוד שמחפש את דרכו ולא מוצא, אבל יש לי סימפטיה לחיפוש. תקופה מבלבלת לרוק והפופ הישראלי.) |
|
||||
|
||||
צודק, תודה! (גם לא שמתי לב בכלל שהלחן של כספי. כל כך מתאים לו לעשות את העלייה הזו ב"הל-איי-לה"). |
|
||||
|
||||
צדקת, לינק לא נכון. נפלאות הקליפ בורד.... |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |