בתשובה לסתם כליל נאורי, 12/03/02 9:49
כמה משחקים סמנטיים - גמני רוצה! 60795
1. הישוב היהודי בחברון היה קהילה דתית מימי התורכים שחי בשלום עם שכניו הערבים.
ב1929 על רקע הסכסוך הציוני-פלסטיני (שהוא סכסוך לאומי)
פרצו פרעות ביהודי חברון, בעיקר ע"י כפריי הסביבה.
חלק מערביי חברון הגנו והצילו את שכניהם היהודים. (עובדה שכמובן לעולם לא תוזכר ע"י הדמגוגים של הימין.)

המתנחלים של היום הם כת משיחית-לאומנית-פנאטית (אף אחד לא בא לחברון למען איכות חיים) שמתבססת על שליטה כוחנית בתושבי המקום. אין להם זכות לטעון שהם ממשיכי הישוב היהודי.

הגישה הפרגמטית אכן מצדיקה את דרישת הפלסטינים להפרדה בין שני העמים.

2.הפלסטינים הם צאצאי העמים שישבו בא"י (כולל יהודים).
בשלב מסוים (הכיבוש המוסלמי) הם קיבלו את השפה, התרבות והדת הערבים, ומאז הם בעלי זהות ערבית.
לכן האדמה היא אכן שלהם ולא בגלל קולוניליזם.
כמה משחקים סמנטיים - גמני רוצה! 60811
> 'פרצו פרעות ביהודי חברון, בעיקר ע"י כפריי הסביבה.
חלק מערביי חברון הגנו והצילו את שכניהם היהודים.'

אהבתי.
הפרעות "פרצו" בקרב היהודים, מעין מחלה מדבקת. על ידי כפריי הסביבה (שהיו תושבי המאדים), ומי שהציל היה... נכון, הערבים.
מי שמדבר על ציטוט סלקטיבי 60813
"ב1929 על רקע הסכסוך הציוני-פלסטיני (שהוא סכסוך לאומי)
פרצו פרעות ביהודי חברון".
לפרעות היתה סיבה ולא "מחלה מדבקת".

כן, היו גם ערבים שהצילו יהודים. נראה כל כך מוזר?
מי שמדבר על ציטוט סלקטיבי 60814
לא, לא נראה מוזר, אך דרך התיאור שלך היא כל כך מוטה, שהמשפט שלך נראה כאבסורד. כנראה שלך זה לא נראה כך. אולי כדאי שתשאל מישהו.
כמה משחקים סמנטיים - גמני רוצה! 60853
אני רואה שיש לפחות אחד שחגיגות האלים הכנעניים של ערפאת שכנעו אותו.
כמה משחקים סמנטיים - גמני רוצה! 61002
לא צריך להסכים עם כל הפרופגנדה הכנענית של הפלסטינים כדי לראות את העובדות ההיסטוריות לאשורן.

כמות האוכלוסין של א"י לא היתה יכולה להיות מוחלפת ע"י הכובש המוסלמי. כמו באירופה של ימי הביניים המוקדמים, שם התנצרו הפאגנים, כך קיבלו תושבי הארץ כאן את הדת המוסלמית והתרבות הערבית (שהאחרונה לא השתנתה גם בקרב אלה ששמרו על דת נוצרית, או התנצרו בימי הצלבנים).

עוד גורם התומך ברצף האוכלוסיה הוא רציפותם של הרבה ישובים, לדוגמא כפר השילוח = סילוואן.
עוד דוגמא: ציפורי לא מרדה ברומאים במרד הגדול ולכן נשארה על כנה. בימי הביזאנטים היא הפכה לנוצרית. לאחר מכן מוסלמית, וסופה בתור הכפר הערבי ספאריה שנלחם בישוב הציוני ב1948.
כמה משחקים סמנטיים - גמני רוצה! 61003
עוד בנושא זה: http://www2.iol.co.il/hayadan/genom/336263.asp
אגב עובדות שדמגוגים לא מגלים.. 60944
היו אנשי מושבים יהודים שאמרו לשכניהם הערביים, שהם מוכנים להגן עליהם מפני כל רע, ולכן אינם צריכים לברוח מבתיהם. ולמרות זאת, אלה האחרונים סרבו להשאר, בגלל שהמנהיגות הערבית-ישראלית של אותה התקופה אמרה להם ללכת.
עובדות!=אנקדוטות. 61125
"היו אנשי מושבים יהודים שאמרו..."

היו גם ערבים אשר אמרו תודה לשכניהם היהודיים ועשו קפה עם ביסקויטים לאנשי ההתישבות במלחמת השחרור...

נראטיב זה לא עובדה.
עובדה זה לא סיפור מעשיה חסר בסיס מוצק.
פרטים בודדים ודוגמאות מעורפלות זה לא הדרך להציג עובדות היסטוריות.

רק לי נדמה שכאשר מדובר בויכוח הקלישאתי של שמאל/ימין/שמאל/ימין/שמאל/ימין/שמאל אנשים נוהגים להשתמש במילה "עובדה" בהתלהבות יתרה ומעבר לראוי ?
אהם! 61201
אם תשים לב לתגובה לה הגבתי, תבין מדוע השתמשתי באנקדוטה.
אז אמחנו מסכימים, לא נורא נכון? 61208
אז תתיחס לביקורת כאילו הופנתה אל בן שיחתך ולא אליך.
אנקדוטה? נראטיב? 61472
(התשובה היא גם לכליל נאורי)

"רבים ניצלו בזכות ידידיהם הערבים.

בבית הרב סלונים, שהתגורר מול דירת בנו, נמצאו כעשרים איש. בעל-הבית הערבי ובנו עמדו בפתח והגנו על היהודים במשך שש שעות עד שבאה המשטרה הבריטית למקום. הערבי אבו-עיד זיתון, עם אחיו ובנו, אסף יהודים רבים במרתף ביתו ושמר עליהם עד שבאו השוטרים להובילם לבית המשטרה.

"לולא משפחות ערביות אחדות, אשר הגנו על היהודים" - נאמר בתזכיר יהודי חברון לנציב העליון - "לא היתה נשארת נפש יהודית חיה בחברון."

מתוך "דרך ארץ - עם חי בנופיו", (ספר "ממלכתי" לחלוטין), עמ' 230-231.
אנקדוטה? נראטיב? 61483
הכבוד והיקר לכל ערבי שהגן על שכניו היהודים.

אבל- "לולא משפחות /אחדות/..."

איפה היו שאר אנשי חברון, שאר השכנים הוותיקים והטובים?
61493
איפה היו שאר אנשי חברון, שאר השכנים הוותיקים והטובים?
לא יודע. לא הייתי שם. אבל סביר להניח, בהכירי את הטבע האנושי, שהם היו איפה שנמצאים היהודים הטובים כאשר מתבצע לינץ בערבים חפים מפשע, כלומר, חלקם נטל חלק פעיל בארועים, חלקם קם להגן על המותקפים, והרוב המכריע ישב ספון בביתו, מי תוך צקצוק שניים ש"כך לא עושים" ו"נבלה נעשתה במקומותנו", מי תוך ברכת יישר כח לפורעים, ובכל מקום על פני הסקלה שבין תגובות אלו.
אכן סקאלה 61497
והשאלה היא, תמיד ולגבי כל אירוע וכל עם, /כמה/ היו בכל קצה, וכמה באמצע, כמה הגנו על החלש, ,כמה הרגו בו, וכמה ישבו בחיבוק ידיים. מפני שברור שיש יהודים מנוולים, ויש ערבים טובים, ויש הולנדים שהסגירו יהודים, ויש פולנים שהצילו יהודים.

השאלה היא כמה.

ביצוע לינץ' בערבי חף מפשע הוא אכן מעשה נבלה. עזוב 'חף מפשע'- בצוע לינץ' הוא מעשה נבלה.
אבל לינ'ץ קורה פתאום, ובמקום ספציפי. קשה להשוותו לפרעות המתחוללות על פני עיר שלמה, לאחר הכנה של כמה ימים, כאשר כולם יודעים שהנה-הנה הן באות.

מה אתה חושב היה קורה בישראל, בעיר מעורבת כמו חיפה, או יפו, אילו היתה הסתה ממושכת נגד ערבים, וקביעת תאריך לפרעות בהם?

אולי אני תמימה, אבל אני חושבת שהפורעים לא היו מגיעים רחוק. כמובן, אין לי איך להוכיח. מפני שפרעות מאורגנות בקנה מדה גדול, נגד הערבים- פשוט לא קרו. בכל השנים בהן היהודים הם הצד החזק- זה לא קרה.

אולי העובדה הזאת מדברת בעד עצמה?
אכן סקאלה 61503
נכון, השאלה היא כמה.
התשובה לא ידועה (לפחות לי). אבל מספיקים כמה עשרות, או לכל היותר מאות בודדות, בעיר של עשרות אלפי יושבים בחיבוק ידיים, כדי לבצע פרעות מעין אלו. אחוז אחד מהאוכלוסיה, פחות או יותר.
מה אני חושב היה קורה בישראל, בעיר מעורבת כמו חיפה, או יפו, אילו היתה הסתה ממושכת נגד ערבים, וקביעת תאריך לפרעות בהם?
שוב, אני חוזר לתשובה הלא מספקת - לא יודע. אני מניח שאם ההכנות היו מתנהלות בריש גלי במשך מספר ימים, הרי הידיעה היתה דולפת לעוכר ישראל זה או אחר, אשר היה מעורר מהומות, מזעיק את התקשורת העוינת, ומאלץ את משטרת ישראל להערך לקראת הפרעות הצפויות.
ואולי לא.
לפני כשנה וחצי, כאשר משטרת ישראל היתה בגיוס מלא, ובכוחות מתוגברים, בין היתר בנצרת, היתה התארגנות כזאת של כמה עשרות יהודים, חלקם חמושים, (נכון, כושר הארגון הישראלי המפורסם גרם לכך שהם לא נזקקו להכנה של ימים מראש),לביצוע פרעות בערבים, פרעות שהסתיימו במותם של שני אזרחים ערבים.
אכן סקאלה 61506
אתה מוכן לפרט לגבי מה שכתבת בפסקה האחרונה?
(אני לא מכירה את זה, קרו אז הרבה דברים, ואולי פספסתי משהו).
אכן סקאלה 61566
לא זכורים לי הפרטים המדויקים, אבל זה קרה באחד החגים היהודיים, יום כיפור, כמדומני.

יהודים רבים יצאו בהפגנות כנגד ערבים, ובנצרת נורו למוות שני אזרחים פלסטינאים-ישראליים.
המשטרה קבעה כי הירי בוצע על ידי יהודים, אך לא הוגשו כתבי אישום.
כמו כן, היו מאורעות של הריסת מבני ציבור מוסלמים (לשעבר) בטבריה, ובשאר מקומות.
אני בטוח שניתן למצוא מידע נוסף בויינט ובארכיון של הארץ.
אכן סקאלה 61583
כוונתו לאירועי אוקטובר 2000, הנחקרים כעת על ידי ועדת אור. במסגרת האירועים תקף המון ערבי אזרחים ושוטרים באבנים ובירי מנשק חם וניסה במשך כמה מקרים לעשות לינץ' ביהודים (היה גם חלל יהודי אחד, נדמה לי מאבנים). בתוך אחת ממתקפות אלה, נהרגו שני אזרחים ערבים מירי באזור נצרת. הנושא בחקירה אך יתכן מאוד שהם נורו ע"י אדם שאינו שייך לכוחות הבטחון שלא היה בסכנת חיים. כלומר יתכן שמדובר ברצח.
אכן סקאלה 61577
ומה עלי להבין מן המשפט "אני מניח שאם ההכנות היו התנהלות בריש גלי במשך מספר ימים, הרי הידיעה היתה דולפת לעוכר ישראל זה או אחר, אשר היה מעורר מהומות, מזעיק את התקשורת העוינת, ומאלץ את משטרת ישראל להערך לקראת הפרעות הצפויות."? שאדם המתקומם כנגד מעשי זוועה הוא עוכר ישראל, תוקע סכין בגב האומה? שהמהומות שהיה מעורר הן רעות? שהתקשורת עויינת אם תדווח על תכנון מעשי זוועה? המשטרה פועלת (או צריכה לפעול) כנגד מעשי זוועה יהודיים רק בגלל שמישהו אילץ אותה, ולא מכיוון שתפקידה לפעול כנגד מעשי זוועה?
אכן סקאלה 61605
איך אומרים בהולנדית (או בפלמית, לא חשוב) ציניות?
אכן סקאלה 61634
בהולנדית - cynisme
רגע של הולנדית 61693
ואיך אומרים בהולנדית סנדלר?
(רמז: ההולנדים נועלים נעליים מעץ)
רגע של הולנדית 61719
סנדלר - schoenmaker

לא הבנתי מה משמעות הרמז.
רגע של הולנדית 61721
ההולנדים נועלים נעליים מעץ. לסנדלר קוראים בהולנדית נגר.
Zoo ארץ Zoo
רגע של הולנדית 61810
לא, נגר הוא timmerman.
רגע של הולנדית 61813
גלעד, חבל לי להסביר בדיחה, אבל נראה שאין ברירה. הוא ציטט את הספר הסאטירי zoo ארץ zoo.
זו בדיחה זו?! 61818
איפה אלמנט ההומור כאן?
מילא, אם זה היה נכון...

נו, לך תבין הצחקות של לפני 30 שנה.
כלב ציני 61636
המלה ציניות זהה בכל השפות, בגלל המקור היווני שלה - הפילוסופים הקיניקאים -> ציניקאים (משמעות מילולית - כלביים)
אכן סקאלה 61645
א. על הולנדית ענו, אז אני מניחה שאני פטורה.
ב. על הבנת הנקרא שלי יש לי תרוצים למכביר. הסתובבות במקומות בהם דברים שכאלו נכתבים ברצינות רבה. האיש כותב מאמר בבית, החרים את המחשב והשאיר לי זמן גישה מצומצם מאד, עד כדי חוסר יכולת לקרוא בעיון לפני הגבה. חשבתי שזו ציניות מיד לאחר ששלחתי את התגובה (אבל המשב כבר הוחרם). ועוד תרוצים דומים. מבטיחה לשפר את דרכי בעתיד, מה גם שביקור בארץ למשך שלושה שבועות ינתק אותי לחלוטין ממחשבים, שינוצל למחשבות חרטה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים