|
||||
|
||||
אמרתי שלא היו לאומים לפני המהפיכה הצרפתית. עמים כקבוצות בעלות קירבה אתנית היו כמובן. עד למרד בר כוכבא לפחות חלק מהיהודים היו עם בעל טריטוריה שישב בארץ ישראל. אין זה אומר שהיו לאום מכיוון שזהותם היתה דתית. הם היו מחולקים לצדוקים, פרושים וכיתות מתבדלות כגון האיסיים. עליית היהדות הרבנית הביאה לגיבוש זהות יהודית דתית אחידה עד שקמו לה מתחרים בדמות הקראים ולאחר מכן הקונסרבטיבים, הרפורמים והחילוניים של העת החדשה. כפי שהסברתי שוב ושוב, הציונות היתה יכולה לקום ולהתממש רק על רקע אומת היידיש ולכן זה חורג בהרבה מהשאלה ''מי עלה לארץ ראשון''. |
|
||||
|
||||
"למה ירגשו עמים, ולאומים יהגו ריק". יש עוד הרבה איזכורים למילה לאום בתנ"ך וגם במקרא. המילה העברית לאום היא שם נרדף למילה עם. לעיתים המילה לאום מוזכרת מתוך ציון קשר עם אלוהים. למעשה הדת היא שעיצבה, השפיעה והגדירה את תחומי החיים השונים, לא רק בין אדם לאלוהים, אלא גם בין אדם לחברו ובין האדם לארצו, והיא אשר שימשה ביסוד הארגון הלאומי של הלאום היהודי העתיק. הדת היא גם אשר שימשה ביסוד השאיפה הלאומית של הציונות מתוך הכרה שהיא מבדילה אותם מן העמים באירופה, ומתוך שאיפה להתמיד בזהות הזו הנבדלת במסגרת של חיים לאומיים. כל הזרמים בציונות דיברו על לאומיות יהודית או לאומיות של יהודים. אתה אמנם טענת שוב ושוב אבל לא הסברת למה הציונות הייתה יכולה לקום ולהתממש רק על רקע "אומת היידיש" ומהי בכלל אומת האידיש. מה מכונן את אומת האידיש? מי משתייך לאומת האידיש. איפה עוברים הגבולות שלה. מה יש לה לחפש בארצו של עם ישראל. |
|
||||
|
||||
אני אצתרף לאייל אלמוני,מהים הכללי וטיפה משלי.. הסבר בבקשה איך שני המשפטים הללו מסתדרים: 1."הפיכתו של עם ישראל לעדה דתית כרוכה בחורבן בית שני(הוספה שלי-כלומר היה עם ומדינה עד החורבן), כישלון המרידות נגד רומא ועליית הנצרות" 2.""מדינה" יהודית היתה רק בימי בית ראשון(הוספה שלי-לא היה עם ומדינה). בימי בית שני יהודי ארץ ישראל היו מחולקים לכתות דתיות שלא קיבלו עליהן עול מלכות" |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |