|
||||
|
||||
מה שאני מנסה להסביר לך הוא שאורח חיים של ישראלי חילוני כמוני לא שונה מזה של המתיוונים או המשכילים (בהתחשב בשוני התקופתי כמובן) ולא עולה בקנה אחד עם אורח החיים היהודי-דתי. לשם כך אני לא צריך לעבור למקום אחר כי מדינת ישראל (עדיין) לא מתנהלת עפ''י ההלכה (מלבד דברים כמו עניני אישות ודברים אחרים המנוהלים ע''י הרבנות הראשית בניגוד לכל תפיסה דמוקרטית מערבית מודרנית). קלישר ואלקלעי לא היו ממנהיגי הציונות הבולטים. אחד העם היה מסורתי ולא דתי. לעומתם, הרצל כידוע היה מרוחק לחלוטין מהיהדות ולמעשה ''מתבולל''. סופרים כברנר וברדיצ'בסקי היו אנטי-דתיים במובהק. ז'בוטינסקי היה רחוק מהיהדות לא פחות מהרצל. אנשי תנועת העבודה נטשו את הדת. ואפשר להוסיף עוד דוגמאות. הכיוון ברור. מה שקובע בעולם ההתנהלות האנושית (קרי, הפוליטיקה במובנה הרחב) הוא מאבקי כוח ופשרות. החסידות שרדה מאותה סיבה שהפרוטסטנטיות שרדה בעולם הנוצרי לעומת תנועות ה''כפירה'' הנוצריות שהיו לפניה. |
|
||||
|
||||
ברור,אבל למה אתה לא הולך עם זה עד הסוף,למה לגור במדינה נידחת עם בעיות בטחון,אחוזי דתיים גבוהים ועולים .כאשר זה גם מזהה אותך עם העולם היהודי. לא בשבילך בשביל דור העתיד,אם הילד שלך יוולד בניו יורק ויקראו ג'ון ג'ו ולעולם לא תדבר איתו עברית הוא או לפחות בטוח ילדיו יהיו אמריקאים לחלוטין ללא כל זיקה לקבוצות פריפראליות נידחות בעולם ,כאשר הם בארץ הם עלולים לחזור בתשובה,להיות פאשישטים,עלולים לההרג במלחמה. ציינתי שהם היו "מבשרי הציונות",הם עד כמה שזכור לי הם היו לפני התנועה הציונית,שהייתה תנועה חילונית ברובה. אני כותב את המשפט הזה כבר 4 פעמים:הם שייכים לעולם היהדות כי הם מקבלים את "שולחן ערוך".לא כוח לא פשרה ולא מקררים. אני לא ממש מתמצא בעולם התיאולוגיה הנוצרי,אני מניח שהפרוטסטנטים שייכים לנצרות כי הם מקבלים עקרונות יסוד נוצריים . |
|
||||
|
||||
לצורך הדיון קצת יותר נוח להשוות את היהדות הרבנית לנצרות הקתולית, שלה מסורת מרכזית אחת (מוסדות הרבה יותר חזקים מ"מוסדות" היהדות הרבנית, יש לציין). או אולי דווקא לכל מיני כנסיות מזרחיות? "נצרות" היא בוודאי מושג רחב מדי. אין הסכמה בין כל הנוצרים אפילו על מועדי החגים. |
|
||||
|
||||
אבל נדמה לי שיש הסכמה די רחבה בין כל הנוצרים על מיהו נוצרי. או או ליתר דיוק - כדי לא להיקלע למהמורות תיאולוגיות - יש הסכמה די רחבה בין חברי קהילות נוצריות על אילו קהילות הן נוצריות. |
|
||||
|
||||
השאלה היא לא למה ארז לא "הולך עד הסוף" עם משהו שאתה חושב שהוא אמור ללכת. השאלה היא מי שמך לבוא הנה ולהתחיל עם כל הסגנון המתנשא הזה - להגיד לאנשים מה לעשות, לאן ללכת, איפה לגור, איך לקרוא לילדים שלהם ועל מה לחשוב, ובכלל, באיזו זכות הם, האתאיסטים, מעיזים להתעניין באלמנטים שקשורים בהתפתחות היהדות. עצת ידיד: תפסיק עם השיטה הלא נעימה הזאת כבר עכשיו, לפני שתיהפך לאחד מהפריפריה מספר 2, שאנשים רבים כאן מתרחקים מכל שיח ושיג אתו. אחדים מטובי חוקרי ההגות היהודית הם אנשים בעלי רקע דתי שהתקדמו הלאה לכיוונים שונים ומגוונים ועזבו את הדת. גם לא מעט חוקרי ההיסטוריה היהודית, יהודים ולא יהודים - חלקם אתאיסטים וחלקם האחר נוצרים אדוקים, גם מתוך הקתוליות וגם מהפרוטסטנטיות. למרבה המזל האקדמי, אף אחד לא מינה אותך להתיר או לאסור עליהם באיזה תחומים לעסוק. השולחן ערוך הוא בסיס משותף טוב ומאחד, אבל לחשוב שהאפשרות של תנועה מסויימת להתפשט ולהשתלט קשורה רק בתחומי דת, נטו - זה קצת ילדותי. למה החסידות הצליחה במקום שנכשלו תנועות אחרות? ובכן, לפחות בתקופה הראשונה, אפשר לייחס את זה לשני גורמים עיקריים, ואעשה את זה בקיצור הנדרש מהפורמט האיילי: א. ההיחלשות וההתפוררות ההדרגתית של פולין, וכתוצאה מזה הפוגרומים, ההתערערות הפנימית ובעיקר הקשיים הכלכליים-בטחוניים של היהודים. במצבים כאלה נוצר בדרך כלל, בייחוד אצל פשוטי העם, רעב חזק לאיזה "בשורת גאולה", שתקל את חייהם. על הקרקע הזאת צומח איש חזק שההמונים נושאים אליו עיניים. ב. האיש ש"נשאו אליו עיניים", ר' דב בער, יורשו של הבעש"ט, היה איש מוכשר מאוד שהבין את החשיבות הגדולה של מה שבזמננו נקרא "יחסי ציבור". הוא הצליח להכניע את מתנגדיו בחוכמה וללא פיצולים חריפים וגלויים, והקים מערך גדול של שליחים שהיו עושי-דברו בנאמנות עד כדי קנאות, ולאורך זמן צירפו בשיטתיות אל התנועה עוד ועוד קהילות. מהבחינה הזאת, ולעומת ההסתכלות התמימה שלך, צודק ארז - בפוליטיקה הקטנה (קרי=הדת), כמו בפוליטיקה הגדולה - הדברים נקבעים באמצעות מאבקי כוח ומרכזי שליטה. |
|
||||
|
||||
בניגוד אליך אני ליברל אמיתי ואפילו לא עלה בדעתי להגיד למישהו מה לעשות מתי וכמה. אם אתה חווה את התגובות שלי כמתנשאות או לא ראויות אני אשמח אם תפנה אותי למיקום שניתן להבין זאת ואני אתקן. עד שתעשה זאת תבדוק אצלך בלב למה אתה חווה טקסט לא אלים ולא גס כטקסט לא ראוי,מה פגע בך מכל מה שכתבתי (בד"כ מדובר באמת). לגבי ארז ספציפית,שאלתי שאלה ליגיטימית,למה הוא לא פועל ע"פ אמונותיו,ולא ע"מ לעקוץ אלא משום שאני לא מאמין שהוא באמת מאמין בזה ןזה רק מהשפה לחוץ. זה שאתה מחרים את אחד מהפריפריה אתה מעיד על עצמך יותר מאשר עליו,פאנטים,בורים מחרימים,אנשי תרבות מעמידים על טעות.אני התרשמתי שהוא מדבר לעיניין,לפעמים קצת בוטה אבל זה לא אומר שזה לא נכון.אם מישהו פאשיסט או בוגד או נאצי צריך להגיד זאת-אם הכינוי מגובה בטענות והצדקות. איבדת אותי ב"להתיר או לאסור עליהם באיזה תחומים לעסוק",אני לא בטוח שאנחנו באותו דף בספר.(ראה פסקה ראשונה) לגבי הסעיפים: נתת תיאור של התחזקות החסידות במאה הקודמת,יפה מאוד.איך זה קשור למשהו שאני וארז דיברנו עליו? מאיזה פרט במידע ממה שציינת אני אמור להבין שהיום צריכים להוציא את החסידות? תאמין לי אתה רץ רחוק מידי,התשובה מאוד פשוטה ליהודים,מי שמקיים שולחן ערוך ומי שלא.אם הם לא היו מקיימים שולחן ערוך גם רני רהב לא היה מיחצן אותם. |
|
||||
|
||||
ציטוט מהתגובה: "נתת תיאור של התחזקות החסידות במאה הקודמת,יפה מאוד". לא במאה הקודמת אלא במאה ה-18. מעניין אם זאת סתם טעות שנפלטה לך או שכמו שכבר חשדתי בימים האחרונים, גם זה נובע מחוסר ידע. דב בער, המגיד ממזריץ' שבתקופתו הפכה החסידות לתנועה המונית, חי במאה ה-18. לפניו, בתקופת הבעל שם טוב, היתה החסידות התקבצויות של מעריצים יחידים. זה דווקא מאוד קשור בחילופי הדברים שבינך לבין ארז אבל אין לי זמן עכשיו לסרוק ולהסביר לך, תקרא את התגובות (של שניכם, לא רק של עצמך). גם אני נדהמתי מהארוגנטיות והפטרונז' שבהם אתה פונה אל אנשים, אבל שלא כמו המגיב שמעליך, לא חשבתי שיש טעם להעיר. אם תבין יום אחד, תבין בכוח עצמך ובגיל מבוגר. זה מסוג הדברים שמבינים בגיל מבוגר. |
|
||||
|
||||
תפסת אותי,אין לי מושג איך זה קרה, כתבתי מאה קודמת ,והתאמת לך החשד שאני בור. (אני מבטיח לך שתתפוס אותי בעוד עשרות של טעויות אם זה עושה לך טוב,אני כותב בזמן עבודה בין לבין משימות) אתה מוזמן להפנות אותי ל דוגמאות ל"מהארוגנטיות והפטרונז' שבהם אתה פונה אל אנשים",מיותר לציין שאין לי כוונה כזאת. אם לא תעשה זאת,אתה טרול מתנשא ושחצן. למה מתנשא ושחצן?! "...אם תבין יום אחד, תבין בכוח עצמך ובגיל מבוגר. זה מסוג הדברים שמבינים בגיל מבוגר." ככה מראים ציטוט . תורך.. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |