|
||||
|
||||
ועיקר שכחתי, מסתבר שהיטלר שנא כדורגל כמעט כמוך, אך גם הוא ראה בספורט דרך להשפיע על ההמונים. |
|
||||
|
||||
רדוקטיו אד היטלרום [ויקיפדיה]. |
|
||||
|
||||
:-) מדהים איך הגדרה אחת פצפונת חוסכת הרים של פסולת אינטלקטואלית. |
|
||||
|
||||
גם להיטלר היו חסידים שוטים שהעריצו את השטויות שלו. |
|
||||
|
||||
גם היטלר דיבר שטויות. |
|
||||
|
||||
זה אולי המקום לצפות איך חברי הפרלמנט מזמינים זר לרך. |
|
||||
|
||||
זה אולי המקום לצפות איך המחאה הצליחה והכל בארץ טוב |
|
||||
|
||||
לאטמה לא מצחיקים, הם מעוררים חמלה. אבל שווה לעודד אותם כי אולי יש להם עתיד ויום אחד בעתיד הרחוק הם יגיעו להיכן שמאיר עוזיאל הגיע. |
|
||||
|
||||
''הפרלמנט'' מעוררים חמלה. חיים על תהילת עבר של ''ארץ'' |
|
||||
|
||||
רוצח המונים יקר, אתה מתבקש לעבור לגז בישול. גם ג'ינג'יס חאן צרך חמצן. |
|
||||
|
||||
כבר כתבת את ה''חוכמה'' הזאת. שכחתי גם לציין שהיטלר היה צמחוני, בנוסף לכל. |
|
||||
|
||||
לא. כתבתי שאם תמשיך עם השטות הזו אני אתחיל להאשים אותך ברצח המונים. ____ ואתה ממשיך להוכיח שאינך איש שיחה ששווה להשחית עליו זמן. בטח שלא זמן שהיה יכול להיות מושקע באיור קלפי רביעיות. |
|
||||
|
||||
תגובה 600474 |
|
||||
|
||||
מנחם, לא ידעתי שאתה כותב באייל. |
|
||||
|
||||
זה מסביר הרבה דברים. |
|
||||
|
||||
ועיקר שכחתי: הוא גם התנגד לניסויים בבעלי חיים |
|
||||
|
||||
אין דבר, זוהי השערה מפורסמת (כן - השערה, לאו דווקא עובדה מוכחת). בדומה לכל עניין אחר שמישהו עשוי "לחדש" בו, בין אם תל-אביבי יודע ספר ומעודכן או פריפריאלי פרובינציאלי שהשמש מאירה דרך קבע מתוך רקטומו הצח - גם הסיפור הזה הופיע באייל כמה עשרות פעמים. מן המוקדמות שבהן, שהצלחתי למצוא: תגובה 50657 ותגובה 50908. האם היטלר באמת היה צמחוני? ממש לא להאמין, כמה מחקרים נעשו על השאלה הזאת, כשם שעל כל פרט אחר, בנאלי יותר או פחות, בחיי הצורר. ואת האמת אין לדעת, אם כי התשובה הקרובה ביותר לאמת היא: לתקופות מסויימות, עקב דאגה לבריאותו, הוא היה צמחוני - אבל לא כשהופיע בסביבה איזשהו בשר שהיה טעים לו במיוחד. |
|
||||
|
||||
השערה? היטלר לא היה רק צמחוני, אלא אף (כמו רבים מהצמחונים היום) תכנן לאכוף את התורה הצמחונית על אירופה "לאחר הנצחון הגדול" שלמזלנו לא קרה. היחידים שטוענים שזו "השערה" (כמו הלא-היסטוריון רין ברי) הם צמחונים בעצמם. דרך אגב, זה כלל לא מפתיע. מי שטוען שמותר האדם מן הבהמה אין, מידרדר למדרון מוסרי תלול מאוד. |
|
||||
|
||||
לשאול, לאור פתילים כאלו ואחרים, מה לדעתך מותר האדם מן הבהמה? |
|
||||
|
||||
יש על זה חומר בגרמנית, בחלקו מודפס, בחלקו אמין ורציני - בודאי אמין ורציני יותר מזה שבאינטרנט באנגלית, וככל שידיעתי משגת, לא מדובר בצמחונים, מכל מקום - בודאי לא בצמחונים "מקצועיים" המערבים את ההעדפות הקולינריות שלהם-עצמם בתחום המחקרי. אצל הגרמנים, ובשפה הגרמנית, וזה גם תלוי באזור ובסוג השיח - יש חשיבות רבה גם להגדרה ולפרשנות של המונח "צמחונות", אבל האמת היא שאין לי סבלנות להיכנס להסברים שכבר הסברתי במקומות אחרים. זה מפליא אותי שוב ושוב מחדש שבקרב הישראלים, ובעיקר בקרב אנשי ימין אדוקים בימניותם - יש השותים בצמא את הפרופוגנדה הגבלסית ("פרופוגנדה גבלסית", לא כמטבע לשון. כוונתי היא באמת לזו מיסודם של יוזף גבלס ואנשיו) שנועדה, בזמנה, להציב את הפיהרר במעמד של אדם-אל. לעיתים קרובות אין הללו מודעים אפילו לכך שזהו המקור - ואני תוהה האם מישהו שהאמירה שלו מסתכמת ברין ברי וב"הם צמחונים בעצמם" - יש בכלל טעם להשקיע בו עיון מחודש, מחשבה וסיכום פרטים. ראיתי איך הגבת לנועה וכבר אז חשבתי שאתה בכלל לא בן-שיח שיש טעם להתייחס אליו. כך שכניסתי לפתיל זה היא באמת טעות מצערת, סליחה. חזור אל הדשא ותחליט אם לשחק עליו, ללחוך אותו או סתם להגיש איזה קטע מוסיקלי נאה ובו "דעה מקובלת" (תגובה 599143), זו או אחרת, לגבי פרנסתה של האמא של השופט. כל טוב. |
|
||||
|
||||
כלומר, אפילו לפי שיטתך, גבלס - ונאצים אחרים - ראו בצמחונות אידיאל נעלה שיש לשאוף אליו. תני לי לנחש - גם את - כמו גבלס - צמחונית החושבת שמותר האדם מן הבהמה אין. |
|
||||
|
||||
צריך להיות טיפוס רקוב למדי כדי להחזיק בגדר מובן-מאליו שמגזירה שווה בין בני-אדם לבעלי-חיים אחרים נובע שיש לכבד בני-אדם כפי שמכבדים בהמות היום, ולא להפך: שיש לכבד בהמות כפי שמכבדים בני-אדם היום. (ודיסקליימר שניתן ללא גאווה: אני לא צמחוני). |
|
||||
|
||||
זהו מדרון חלקלק, ועובדתית - הנאצים הידרדרו בו. גם רבים מהצמחונים מידרדרים בו היום (למשל בהתנגדותם לניסויים בבע''ח). צריך להיות טיפוס רקוב מאוד כדי להעדיף את רווחתם של בעלי חיים על פני תזונתם של בני אדם, במיוחד כשהמעדיף לא סבל מעודו מחרפת רעב. (בכלל זה איני כולל את אלו שבוחרים שלא לאכול בשר אך לא מנסים לכפות את דעתם על אחרים). |
|
||||
|
||||
* "עובדתית - הנאצים הידרדרו בו.". באמת? אז מסתבר שהתנועה הנאצית היא תנועה של צמחונים שלקחו את האידיאולוגיה שלהם רחוק מידי, וידה ידה ידה, אוושויץ. * "למשל בהתנגדותם לניסויים בבע"ח" - היו באייל הררי דיונים בנושא, שכמדומני לא נחתמו עד היום. אם יש לך תובנות עמוקות ומכריעות בעניין - כפי שמשתמע מטון מדבריך - למה שלא תכתוב אותן שם, ותגאל את המסכנים מחשכת בורותם? בינתיים רק אציין שלפחות לניסויים בבע"ח לצרכים קוסמטיים יש תועלת מעט מפוקפקת במונחים של חיי-אדם, וארהיב לבקש את רשותך להתנגד להם מבלי להחשב למבשרה של תנועה נאצית חדשה. * "...כדי להעדיף את רווחתם של בעלי חיים על פני תזונתם של בני אדם". מעולם לא נתקלתי באדם שזוהי העדפתו, ואני דווקא מכיר כמה פעילים באנונימוס ועוד לא מעט צמחונים וטבעוניים אקטיביסטיים פחות. אולי בחוג המכרים שלך מסתובבות טענות אחרות (ועל כך נאמר, "אמור לי מי חבריך" וגו'). לרוב, אם כבר נוגעים בנושא, הטענה הנשמעת היא הפוכה (הם אומרים שתעשיית הבשר היא גורם לבעיות רעב בעולם, ושבחקלאות אפשר להפיק - תמורת אותה השקעה של שטח, מים ואנרגיה - הרבה יותר מזון, הרבה יותר מזין. או משהו כזה). |
|
||||
|
||||
חבריך לא יכלו להסכים איתך יותר (ועל כך נאמר: אמור לי מי חבריך וגו' - מי שמתנגד לשחיטת בע"ח, סופו שיקצור אברים מאנשים). |
|
||||
|
||||
אני זוכר שלפעמים מגיעים הנה תלמידים צעירים או עולים חדשים. כיון שאיזה גורם עלול לבלבל אותם (בלי לפנות אליו אישית, בלי ניק ובלי להעליב, כי החלטתי להיות היום נחמד), אני טורח לציין דבר ש(כמעט?) כולם, כל הקוראים המבוגרים כאן, יודעים: את "ומותר האדם מן הבהמה אין" לא גבלס אמר, לא הנאצים, לא האיילה מהאופטלגין ולא איזה צמחונים. אמר את זה קהלת. קהלת פרק ג' פסוק י"ט: "כִּי מִקְרֶה בְנֵי הָאָדָם וּמִקְרֶה הַבְּהֵמָה וּמִקְרֶה אֶחָד לָהֶם כְּמוֹת זֶה כֵּן מוֹת זֶה וְרוּחַ אֶחָד לַכֹּל וּמוֹתַר הָאָדָם מִן הַבְּהֵמָה אָיִן כִּי הַכֹּל הָבֶל:" |
|
||||
|
||||
קהלת גם אמר "הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל. ג מַה-יִּתְרוֹן, לָאָדָם: בְּכָל-עֲמָלוֹ--שֶׁיַּעֲמֹל, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ. ד דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא, וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת. ה וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ, וּבָא הַשָּׁמֶשׁ; וְאֶל-מְקוֹמוֹ--שׁוֹאֵף זוֹרֵחַ הוּא, שָׁם. ו הוֹלֵךְ, אֶל-דָּרוֹם, וְסוֹבֵב, אֶל-צָפוֹן; סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ. ז כָּל-הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל-הַיָּם, וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא; אֶל-מְקוֹם, שֶׁהַנְּחָלִים הֹלְכִים--שָׁם הֵם שָׁבִים, לָלָכֶת. ח כָּל-הַדְּבָרִים יְגֵעִים, לֹא-יוּכַל אִישׁ לְדַבֵּר; לֹא-תִשְׂבַּע עַיִן לִרְאוֹת, וְלֹא-תִמָּלֵא אֹזֶן מִשְּׁמֹעַ. ט מַה-שֶּׁהָיָה, הוּא שֶׁיִּהְיֶה, וּמַה-שֶּׁנַּעֲשָׂה, הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה; וְאֵין כָּל-חָדָשׁ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ. י יֵשׁ דָּבָר שֶׁיֹּאמַר רְאֵה-זֶה, חָדָשׁ הוּא: כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים, אֲשֶׁר הָיָה מִלְּפָנֵנוּ. יא אֵין זִכְרוֹן, לָרִאשֹׁנִים; וְגַם לָאַחֲרֹנִים שֶׁיִּהְיוּ, לֹא-יִהְיֶה לָהֶם זִכָּרוֹן--עִם שֶׁיִּהְיוּ, לָאַחֲרֹנָה. ועל זה נאמר: עיניים להם ולא יראו אזניים. |
|
||||
|
||||
אתה לא תאמין, אבל כשאין מה לענות, הכי מכובד זה פשוט לשתוק. |
|
||||
|
||||
אז תתכבד ותשתוק |
|
||||
|
||||
יש עדויות לפיהן מפעם לפעם הוא דווקא אכל בשר (אני לא זוכר את המקור המדוייק, אבל מדובר בספר היסטוריה רציני למדי שמזכיר אגב-אורחא עדות של אחד מאנשי חצרו על בשר שהיטלר אכל בהזדמנות מסויימת). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |