הערה בנוגע לקריקטורה 59701
בראש מאמרו של מר מאן מתנוססת קריקטורה הבאה להציג דוגמה לשנאת שרון עליה הוא כותב. קריקטורה זו אכן מייצגת את רוח המאמר, אך יש להעיר לגביה כמה עובדות מעניינות.
הקריקטוריסט הוא בוב אנגלהארט מהעיתון "הרטפורד קורנט" אשר בקונטיקט, ארה"ב. אני עוקב אחרי עבודתו של אנגלהארט מזה זמן רב, כמו גם אחר עבודתם של קריקטוריסטים אמריקניים רבים אחרים. אנגלהארט הוא במידה רבה מייצג של רבים מהם: ליברלים ("שמאלנים" בעגה האמריקנית), דמוקרטים, תומכי-קלינטון-אבל-אוהבים-ללעוג-לו וכיו"ב. בתחילת האינתיפדה, כאשר ברק היה עדיין ראש ממשלה, עוד היו פה ושם קריקטורות מעין אלה, שמאשימות כביכול את ישראל ואת אריאל שרון בפרט באלימות המשתוללת, אך ככל שחלף הזמן הן הלכו ונעלמו, ואת מקומן תפסו קריקטורות פרו-ישראליות הרבה יותר.
המקרה של אנגלהארט הוא מעניין במיוחד, שכן ימים ספורים אחרי ה-‏11 בספטמבר הוא פרסם קריקטורה המראה את הדוד סם עומד חבוק שכם אל שכם עם אריאל שרון (חבוש כיפה) מול מראה ניו יורק העשנה, כביטוי לשתי האומות החולקות גורל משותף של מלחמה בטרור.
כמוהו, כך גם רוב הקריקטוריסטים האמריקניים, בעיקר אחרי ה-‏11 בספטמבר: אוהדים את ישראל, לעתים יותר מהישראלים עצמם. יאסר ערפאת מוצג בקריקטורות שלהם כנבל גרוע אף יותר מבקריקטורות של יוצרים ישראלים (אצל עמוס בידרמן הוא מוצג כליצן, למשל). זה כמובן לא נכון לגבי הקריקטוריסטים האירופאים.

הייתי שמח לצרף דוגמאות, אך אני חושש שיש בעיה של זכויות יוצרים.

אתר מוצלח במיוחד בו ניתן לצפות בעבודותיהם המעודכנות של קריקטוריסטים אמריקניים הוא: http://cagle.slate.msn.com/politicalcartoons

ארכיון הקריקטורות של בוב אנגלהארט (מעודכן רק עד אוקטובר 2001): http://courant.ctnow.com/news/cartoon
הערה בנוגע לקריקטורה 59738
הניו יורק טיימס הוריד היום מהאתר שלו קריקטורה בשם Terror Widows של טד ראל (אין שום קשר למאמר של אלי), עקב תלונות של אלמנות חללי ספט. 11. הקריקטורה מציגה אותן כרודפות בצע ואפשר לראות אותה באתר שלו. ראל אומר שכקריקטוריסט הוא תמיד מנסה להרחיב כמה את המעטפת, כאמצעי לביקורת פוליטית סאטרית.


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים