|
||||
|
||||
את טוענת שהיה צריך לקרוא לבניין על שמו רק אם היה תורם לפחות X אחוז מהפרוייקט? |
|
||||
|
||||
נועה רק ענתה למישהו שכינה את עצמו גוגנהיים שהעלה תמיהה תמוהה למדי על מה שכתב אינקוגניטו. |
|
||||
|
||||
לא היה צריך לקרוא לבניין על שמו. אם הוא רוצה שהיכל תרבות מסויים ייקרא על שמו שיקנה קרקע ויבנה אותו. אני שונא למשל, לראות את שמו של יולי עופר כתוב על בי''ח רמב''ם. |
|
||||
|
||||
1) צ'רלס (על פי הכתבה) גר בחו"ל ואין לו עסקים בארץ לעומת יולי שחלק מהתרומה שלו זה החזר מס (וחוץ מזה זו משפחה מעצבנת באופן כללי). 2)ביה"ח רמב"ם זה בית החולים הגדול בצפון לעומת ההיכל שמטר לידו יש את הבימה ושתי מטר יש את הקאמרי כלומר הוא לא ממש מונופול בתחום התרבות. 3) התמיכה הממשלתית ברמב"ם מוצדקת. לעומת זאת מכיוון שיותר ויותר קשה לאנשים ממעמד לא גבוה להגיע להיכל התמיכה תצטרך לרדת. |
|
||||
|
||||
3. שלא לדבר על אנשים שלא מתל אביב |
|
||||
|
||||
היכל התרבות ונראה לי שזה ברור, משרת לא רק ואפילו לא בעיקר, את תושבי תל אביב. סביר שמליוני האנשים שאינם גרים בתל אביב1 אבל גרים בטווח חצי שעה נסיעה נהנים ממנו לא פחות. 1 חלקם גרים קרוב יותר להיכל מחלק מהתל אביבים. |
|
||||
|
||||
יש גם מליוני אנשים שגרים בטווח של יותר מחצי שעת נסיעה מהיכל התרבות התל אביבי. חלקם נמצאים במקום שנקרא ''מדינת ישראל'' אני יודע שקשה לנתיני מדינת תל אביב לתפוס שיש אנשים כאלה, אבל הם באמת קיימים. בקיצור, הידיעה שגביר מסויים תורם להיכל התרבות התל אביבי (כן, יש היכלי תרבות גם במדינת ישראל, לא רק במדינת תל אביב) מתאימה אולי למקומון. |
|
||||
|
||||
תל אביב, מה לעשות, היא הבירה התרבותית של ישראל, כנראה בכל יום יש בעיר יותר הצגות, למשל, מאשר במדינת ישראל כולה. כאשר חלק ניכר מההצגות במקומות אחרים מקורם בתיאטראות תל אביבים (הקאמרי, בית ליסין). מה שקורה בתרבות בתל אביב משפיע על מדינת ישראל, מה שקורה בתרבות בראשון לציון או אשדוד לא משפיע על אף אחד. |
|
||||
|
||||
מה שמעניין זה לא איפה התרבות נוצרת אלא איפה היא מוצגת וזה עומד להשתנות. באשדוד לדוגמה נפתח היכל תרבות חדש וכמו כן היא עומדת להיות מקושרת ברכבת לרצועת החוץ מצפון ומדרום כך שכנראה יהיה לו פוטנציאל לשרת הרבה אנשים. |
|
||||
|
||||
אותי מעניין יותר איפה שנוצרת התרבות מאשר איפה היא מציגה, הוליווד מעניינת יותר מקומפלקס קולנוע מפואר בטקסס. אם בצורה כלשהיא המשקל של ההצגות ישתנה, כלומר הצגות ומופעים יווצרו בתל אביב אבל משום מה יוצגו יותר באשדוד זה כמובן יהיה גם מעניין. יש אולמות מופעים בערים רבות, אשדוד היא ממש לא הראשונה. לעניין הרכבת, רכבת ישראל היא לא משהו להסתמך עליו בשעות הלילה במקומות שאינם בדרך מתל אביב לנהריה1. הרכבת האחרונה מאשדוד לתל אביב היא בשעה 21:00. ובכל מקרה, תן לי לנחש שאם קיים אוטובוס ישיר מאשדוד לעיר אחרת הוא נוסע במהירות זהה לרכבת, הוא זול יותר ואמין יותר. 1 אולי משהו השתנה בשנים האחרונות, אבל ככה זה היה פעם2. 2 מבאר שבע שלפני שלוש שנים אי אפשר היה לצאת לאזור המרכז לאחר 8 בערב (כולל אוטובוסים!), ואי אפשר היה לצאת לכיוונה אחרי 9. |
|
||||
|
||||
1. עוד לא, אבל לפי הצהרת הנהלת הרכבת, החל מהקיץ הקרוב יהיו רכבות לילה לבאר שבע ולאשקלון (כולל עצירה באשדוד, רק שלא תהיה תחבורה מהתחנה אל העיר עצמה). |
|
||||
|
||||
אני דווקא הייתי בתחושה שלתל אביבים מאוד חורה שבתי הקולנוע מתמעטים והיו עוד יותר היה עצוב להם אם הם היו נעלמים. כמובן שמדובר על תהליך אבל הוא מאיץ. |
|
||||
|
||||
אני אחדש לך, ולשאר הפלצנים התל אביביים. תרבות נוצרת גם בתיאטראות ב''ש, חיפה וי-ם, באורקסטרה של ראשון, בתזמורת האנדלוסית של אשדוד, ובשאר מקומות בפריפריה. |
|
||||
|
||||
אף אחד לא אמר שאין תיאטרון במקום אחר, ואפילו תיאטרון טוב, הייתי לפני כמה שנים בהצגה של החאן ונהניתי מאוד, אבל הכמות שונה. בבאר שבע יש תיאטרון, גרתי שם כמה שנים, הוא מציג בחודש הקרוב (עד ה-4 ביולי) 19 פעם, 5 הצגות שונות. בחיפה יש תיאטרון אחד ככל הידוע לי, הוא מציג 49 פעם בחודש הקרוב. בירושלים, ככל הידוע לי, יש 2 תיאטראות, החאן ותיאטרון ירושלים, בחאן יש כמה עשרות הצגות בחודש הקרוב, בירושלים קשה לדעת אבל נראה שבאזור ה-20. בת"א, יש מספר תיאטראות, שלושה גדולים יחסית (הבימה, הקאמרי, ובית ליסין) ועוד כמה קטנים ( גשר, אורנה פורת, הסימטה ועוד), לשם ההשוואה, הקאמרי לבדו מציג, מהיום ועד ה-15 לחודש הזה, 49 הצגות. |
|
||||
|
||||
תיאטרון ירושלים הוא לא תיאטרון (עם להקה ורפרטואר) אלא אולם הופעות, כך שאינו בר השוואה לתיאטראות האחרים שהזכרת. |
|
||||
|
||||
תיאטרון חיפה מקרטע - מחרחר, אפשר לומר - כבר שנים רבות, וגם תזמורת חיפה היתה על סף פירוק. כבר שנים אין בחיפה להקת מחול מקצועית (עידו תדמור העלה מופע יפה בחיפה - אבל חד פעמי, וגם זה כבר מזמן). בתל אביב, לעומת זאת, מועלים מופעי מחול מקוריים ממש ללא הרף, ולמניין התיאטרות שהזכרת אפשר להוסיף את תמונע וקליפה, הקצת יותר פרינג'יים ועדיין מקצועיים, וזנב ארוך לכיוון הפרינג'. |
|
||||
|
||||
אז בתור מחאה אני מציע שלא תשתמש בבית החולים עד שלא ישונה הכיתוב (ובאותה ההזדמנות, בכל מוסד שנבנה בעזרת תרומות), ובמקביל תציע לבית החולים לתרום בפעם הבאה סכום זהה, כדי שהבניין ישא שם שיבחר ע"י ועדה ציבורית. אם כי קח בחשבון שמוסר כזה עלול להזיק לבריאות. קצת פרופורציות, אז כדי להציל חיים או סתם לתת קצת נחת לחולים, יופיע שם על הבניין. אלו הרשעים של ימינו ? שתורמים לבתי חולים להנצחת משפחתם ? |
|
||||
|
||||
הרשעים של ימינו (מבלי להתחייב על המשפחה הספציפית) מרווחים כסף מקשרי ההון-שלטון שלהם וממרקים את מצפונם לאחר מכן ע''י תרומות. |
|
||||
|
||||
אז אני ממליץ בחום לתקוף אותם על קשרי ההון-שלטון, התחמקויות המס ושאר עוולות, ולהניח בצד את העובדה שהם תורמים כסף או לובשים מכנסיים בבוקר. אחרת חלילה הם עלולים לחשוב שהפגם הוא בתרומה, או סתם בהיותם עשירים, ויצא שכרנו בהפסדנו. |
|
||||
|
||||
אני לא מבין מה בנפשך, יש לאדם כסף, הוא רוצה לתרום אותו, אבל לא מדובר בקדוש, הוא רוצה שאנשים יידעו שתרם. אז כתוב את השם על הבניין, מה ההבדל בינו לבין אנשים רגילים שתורמים לבית הכנסת ושם קרוב משפחתם מופיע על הקיר? האיש צבר כסף, אפשר לבקר את השיטה שנתנה לו לצבור כזה הון ולאחרים להישאר עניים, או את המדינה שאינה מקצה מספיק משאבים לבתי החולים, אבל מהרגע שיש לנו מצב נתון, ובו לבתי החולים חסר כסף1, ולמען דהוא יש הון שהוא מעוניין לתרום (במקום לשמור אותו בכיסו, או להוריש לקרוביו), מה ההיגיון בלבקר אותו על כך. היית מעדיף שלא יתרום? |
|
||||
|
||||
הסייג היחיד שיש לי הוא שאני מרגיש לא נוח מזילות התורמים (בעיקר בדיעבד) כפי שבאה לידי ביטוי באי הנצחתו של ברונפמן (תגובה 596444). |
|
||||
|
||||
שים לב, שהמשך ההנצחה תלוי בהמשך התרומה, זאת אומרת, שצאצאי ברונפמן יכולים לשמר את שמו, ובכל מקרה, אם ברונפמן רצה "הנצחה" היה יכול לדרוש זאת, ובתמורה העירייה הייתה דורשת X מליונים נוספים, היה מסכים, היה מונצח, לחילופין היה יכול לבקש הנצחה שהציבור מוכן לעמוד בה, נניח חדר או יציע על שמו לנצח נצחים, והאולם על שמו ל-40 שנה. |
|
||||
|
||||
הוא לא דרש הנצחה מכיוון שהוא ''קנה'' את חיסולה של ההנצחתו של מישהו אחר. |
|
||||
|
||||
מה שמפריע לי בתרומות האלה, הן שלהערכתי בד''כ סך התרומה נמוך יותר ממה שאותם מיליונרים אמורים היו לשלם במסים, אלמלא היה להם מספיק כסף להשקיע בתעלולים חשבונאיים. הבעיה הנוספת היא שקל יותר למצוא תורמים לבניין חדש, והרבה יותר קשה למצוא את התקציבים כדי לתחזק אותו (זה נכון יותר לגבי בתי חולים, פחות לגבי היכלי תרבות) לא, אין לי פתרון. |
|
||||
|
||||
לגבי בתי חולים - הזכרת לי שלא מזמן נאלצנו לבלות יום שלם באיכילוב. למחלקת עיניים אין תורמים כנראה - מקום צפוף, עצוב ומרופט, משיק לעולם השלישי במראות שבו. למחלקת נוירולוגיה ילדים הקטנה יחסית ששים לתרום (השמות על הקיר) - חדש-דנדש, מעוצב להפליא, כולל מחשבים ועזרים אחרים. כמובן שהרבה יותר אנשים מגיעים למחלקת עיניים, ותרומות שם יכלו לחולל שינוי עצום. אבל המחקר שם כנראה לא מספיק מלהיב בהשוואה לנוירולוגיה ילדים, וקטרקט ממוצע מצליח לפרוט פחות על נימי הנפש של הנדבנים בהשוואה לבעיה עצבית אצל פעוט חו''ח. אין לי הסבר אחר להתפלגות התרומות. |
|
||||
|
||||
היתה כתבה לא מזמן על בניין חדש שנפתח בהדסה, ונשות הדסה, שהתרומות אותן גייסו מימנו חלק ניכר מהבניין, לקחו בחשבון שיש מקומות ''נחשבים'' יותר, והכסף מאותם מקומות עזר לתקצב מקומות נחשבים פחות. צר לי שמחלקת עיניים במצב רע (אם אני זוכר נכון, בתל השומר יש מחלקה מצויינת), אבל לולא תרומות למחלקות אחרות, מצבה היה גרוע יותר. |
|
||||
|
||||
כמובן שהייתי שמח אם כולם היו משלמים את חלקם במיסוי ואם מדינת ישראל הייתה פועלת לכך במלוא המרץ, אני את המיסים שלי, ככל הידוע לי, משלם, כך שכל אחד שלא משלם, לוקח לי מהכיס. לגביי התחזוקה, כבר שמעתי על תרומות בהן חלק מהתרומה מתקבל לטובת הבנייה וחלק לטובת קרן שמושקעת בתחזוקה. |
|
||||
|
||||
לא מדובר כאן בשלט קטן שמזכיר את התורם. יש כתובת ענקית על הגג בי''ח רמב''ם נדמה לי ע''ש יולי עופר. היום ראיתי עוד מוסד שמופיעה עליו כתובת ענקית ''עופר''. די. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |