|
||||
|
||||
אני מנחש שהסיבה המרכזית היא בכלל לא אמנותית או מקצועית: צה"ל מקבל יחסי ציבור טובים כשסלבריטי צעיר מתגייס, ויחסי ציבור גרועים כשהוא משתמט. זה הכל. בידיעה לא מוזכרים אפיקים נוספים שאליהם ניתן לתעל כשרונות צעירים בצבא: להקות צבאיות, תיאטרון צה"ל, תזמורת צה"ל, ואפילו קוסמים צבאיים (אני בזמנו היכרתי אישית את הקוסם הפיקודי של פיקוד צפון, בחיי). מי שמשרת במקומות שכאלה משתמש ביכולות שלו במסגרת הצבא, ולמיטב ידיעתי, זה שונה ממה שקורה עם מוזיקאים מצטיינים או ספורטאים מצטיינים, שמוצבים בד"כ בתפקיד פקידותי כמעט נטול תוכן ("מש"ק ממטרות"), ופועלים את פועלים האמנותי/ספורטיבי מחוץ למסגרת הצבא. |
|
||||
|
||||
אכן. את המוסד "מוזיקאי מצטיין" ו"ספורטאי מצטיין" המציאו בדיוק משום שאין מה לעשות איתם בצבא. צה"ל יכול להשתמש בנגנים של כלי נשיפה - בתזמורת. ובמתופפים וגיטריסטים בלהקות הצבאיות וצוותי ההווי. אבל מה יעשו עם נגנית צ'מבלו או ויולה דה גמבה? רוני דלומי ועומר אדם וחבריהם לא צריכים כלל מעמד של "זמר מצטיין". כל שצריך הוא לשלוח אותם להופיע בפני חיילים. אפשר לאפשר להם להופיע באזרחות, במקביל, על מנת שלא יאבדו קהל בינתיים. |
|
||||
|
||||
עד כמה שאני זוכרת, היתרי עבודה מקבלים חיילים שיש להם בעיות פיננסיות, לא חיילים שיש באפשרותם להרוויח ''כסף גדול'' במקום או בזמן השירות הצבאי. אני לא רואה במה עדיפה דלומי על פני מי שנאלצת להפסיק קריירה משגשגת כבייביסיטר, פרט לעובדה שהאחרונה ככל הנראה מרוויחה פחות (ושבייביסיטר הוא תפקיד זוהר פחות מלשיר על במות). |
|
||||
|
||||
המומנטום. נקל על בייביסיטר לשוב ולהשיג קהל, מלרוני דלומי. __ ולו אני הנהלת כוכב נולד, הייתי מגבילה מלכתחילה את גיל המועמדים ל-20 ומעלה. |
|
||||
|
||||
אבל בשנתיים האלה היא לא עובדת ולא מרוויחה. למען האמת, אפשר לחשוב על מסקנה לפי עדיף לתת היתר עבודה לשמרטפית ולא לבדרנית מפורסמת - השמרטפית צריכה לעבוד הרבה יותר שעות בשביל להרוויח מה שהזמרת מרוויחה בפסטיגל אחד. ואם בעניין מומנטום, אז למה לא לתת היתרי עבודה גם לסטארטפיסטיות צעירות? קהל למוזיקת פופ תמיד יהיה - את האפליקציה או התוכנה שאת מפתחת היום יכול להיות שמישהו יפתח בעוד חודשיים ויקדים אותך, שעצרת את ההתקדמות המקצועית שלך לשנתיים. |
|
||||
|
||||
בצבא כל מי שרוצה אישור עבודה מקבל אותו, לפחות אם הוא ג'ובניק, אני לא יודע איך זה עובד בשביל קרביים. |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת "מה יעשו בהם"? למה שלא ינגנו? אני שירתתי בבסיס של חיל החינוך (בסגל), עם המון מוזיקאים מצטיינים1, והם בפירוש נתנו קונצרטים והופעות בבסיס על בסיס קבוע - לחיילים בסדרות חינוך, לחניכי קורס הדרכה, בטקסים שונים בבסיס וכולי. היו בעיקר הופעות סולו כינור/ויולה, אבל גם רביעיות קאמריות מאולתרות, ואפילו את נגן הקרן שמעתי מדי פעם. 1 אני לא נמניתי עליהם, למען הסר ספק. על רבים מהם שמעתי שהמשיכו אח"כ בקריירה מוזיקלית בחו"ל ובארץ. |
|
||||
|
||||
וואלה? חידשת לי. אבל האם אני מנחשת נכון, שהם לא עשו סיבובי הופעות בכלל צה"ל? ________________ אני מדמיינת את תגובת לוחמי גולני כשמגיעה אליהם רביעיית נגנים שמתמחה במוזיקה עתיקה. |
|
||||
|
||||
הם ניגנו קלאסי-קל, מה שנקרא, דברים חביבים ומוכרים שהותאמו לקהל רחב, ולא ראיתי שהחיילים סבלו. ובטקסים ניגנו שירי זיכרון. לא עשו סיבובי הופעות ככל הידוע לי (זה היה בסיס סגור בכלל, אם כי הם קיבלו יותר שעות/ימים בבית). אבל בהחלט הופיעו על בסיס קבוע. |
|
||||
|
||||
המון? יכול להיות שכל/רוב ה- 42 היו באותו בסיס? |
|
||||
|
||||
הבסיס הוא כנראה מקח''ר. כששירתתי בצה''ל פגשתי שם לא מעט מבני שכבתי בתור א. מהדקי משרד וכיו''ב. |
|
||||
|
||||
זה היה לפני 25 שנה, אני לא יודעת כמה היו אז (יותר? פחות?). לדעתי הם התחלקו על פני שני בסיסי חינוך: מקח"ר ובה"ד החינוך (שם שירתתי). |
|
||||
|
||||
אגב קוסמים צבאיים, בתוכנית היחידה שיצא לי לראות של עדי אשכנזי בטלוויזיה, היא חזרה לטירונות, ובטקס הסיום חשפה שיש דבר כזה תקליטן צבאי - דג'''צ. |
|
||||
|
||||
בשירותי בצה"ל יצא לי להזמין אחד כזה ליחידה. ______________ וכשהמסיבה נמשכה עוד ועוד והוא רצה כבר ללכת הביתה, הוא התחיל להפגיז בהאוס וטראנס על מנת שהמסיבה תכבה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |