|
||||
|
||||
שאלה טובה מאוד. העמלקים מופיעים ממש רק פעמיים במקרא . פעם אחת בתור שבט מעין בדואי שתוקף את בני ישראל במדבר ,ולכן מוטלת על ישראל הדרישה לרדוף אותם לנצח. יש לציין שהדעה המקובלת היום בקרב חלק גדול מהחוקרים שרוב סיפורי יציאת מצרים הם בדיון גמור ( ייתכן לדעתם שהייתה יציאת מצרים של קבוצה כלשהיא קטנה בהרבה מהמתואר בתנ"ך אולם אין זה ברור עד כמה אירוע זה הקביל לסיפורים עליו בתורה).ואם כך יתכן שהאירוע של התקפת עמלק גם הוא היה בדיוני. ובפעם השניה הם מוצגים בימי שאול כעם ששאול מנהל עליו מלחמה ונאלץ להשמידו לפי דרישת שמואל הנביא. וגם כאן יש הטוענים שכל האירוע הזה כמו רוב סיפורי שאול הם בדיוניים.אבל נראה שכאן יש לסיפורים בסיס היסטורי כלשהוא יש התיחסות לעמלק במגילת אסתר דרך המן "האגגי" דהיינו צאצא של אגג מלך העמלקים בימי שאול ( שהשמדת עמו היא כנראה הסיבה לרצונו להשמיד את היהודים). אלא שהקונצנזוס הוא שמגילת אסתר היא סיפור בדיוני. נשאלת השאלה : אם כל הסיפורים על העמלקים היו בדיוניים ,מה מקור השנאה הלוהטת לעם הזה ? ומי הם היו בכלל ? והאם בכלל היו? ואולי היו מעין "שעיר לעזאזל " שהומצא בידי עורכי התנ"ך מסיבה שכבר איננו מבינים אותה? דעתי היא שככל הנראה היו עמלקים וככל הנראה היו אוייבים של עם ישראל בימי שאול . אבל מה מקור השנאה הלוהטת הנצחית דווקא אליו זאת אפשר יהיה לקבוע רק אם נוכל לנסוע בזמן לתקופת התנ"ך. |
|
||||
|
||||
אני מכיר מישהו שטוען ברצינות שזיהה את מקום "עיר העמלק" מספר שמואל, באחת החורבות מדרום לערד. טריסטראם הבריטי, שעבר באזור במאה ה-19 למד מהבדווים ששם המקום אלעַמלק, כמו כן בספר שמואל יש קריאה לשבט הקיני לסור מתוך עמלק. אזור "נגב הקיני" המופיע בספר יהושע מזוהה עם אזור נחל קינה מדרום לערד. מה שאולי מחזק את זיהוי עיר העמלק באזור זה. לדעתי יש בהחלט בסיס לזיהוי הגיאוגרפי הזה, ומסתבר שבאזור ערד-דימונה, שהוזנח שנים רבות ע"י המטיילים, נשמרו שמות רבים המופיעים בנחלת שמעון בספר יהושע. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |