|
||||
|
||||
נתב"ג מעביר כמה מליוני נוסעים בשנה, אם העתקת שדה התעופה תוסיף לכל אחד 45 דקות נסיעה (לכיוון), אנחנו עדיין מדברים על מליוני שעות נסיעה עודפות בשנה, כלומר עלות זמן, תחבורה וזיהום של עשרות עד מאות מליוני שקלים בשנה. האם המעבר שווה את זה? לא ראיתי חישוב מפורט. החישוב הזה כמובן פחות תקף אם ישנה רכבת זמינה ומהירה 24/7 משדה התעופה למרכזי הערים, אבל בשלב הזה אני אסתפק באוטובוס מהבירה לשדה התעופה, עוד חזון למועד. |
|
||||
|
||||
העברת שדה התעופה הראשי לנבטים נכון כלכלית חברתי ואקולוגית. כלכלית כי בעלי הקרקע מרוויחים פחות מאשר לו היו בונים שם. חברתית כי אנשים צריכים בתים במרכז יותר מהצורך שלהם בשדה תעופה ליד הבית, כמו כן שדה התעופה ייצר משרות בנגב מה שיוביל לריווח של הארץ. אקולוגית כי יהיו פחות טיסות ומכיוון שיש הרבה אנשים שעובדים במרכז כנראה מי שיקנו את הבתים עובדים במרכז ונחסוך את זמן הנסיעה שלהם. |
|
||||
|
||||
מעניין אותי הרעיון של בניית אי, אם העלויות סבירות זה הפיתרון האידיאלי. |
|
||||
|
||||
לטענת התומכים זה יעלה 10 מיליארד שקל. (5 דברים שכדאי לדעת, סעיף 5). |
|
||||
|
||||
השאלה היא לא האם בעלי הקרקע (רש"ת? מינהל מקרקעי ישראל?) היו מרוויחים יותר או פחות, אלא האם המשק היה מרוויח יותר או פחות. חברתית, צריך תחבורה יעילה לפריפריה (24/7) ולא עוד בניה במרכז, בטח שלא בתירוץ של פיתוח הפריפריה. אם אתה מתעקש לבנות עוד, לא חסרה אדמה חקלאית ליד שדה התעופה. אולי במקום לשלוח מליוני אנשים בשנה לנגב, אם אתה כל כך מתעקש להעסיק דרומיים בעבודות שמירה בשדה התעופה (רוב המשרות בשדה התעופה לא מערבות כניסה לתא הטייס), תחייב את העובדים לגור דרומה מבאר שבע. זה הגיוני באותה המידה ומצריך שינוע של רק אלפי אנשים ביום. אקולוגית לא יהיו פחות טיסות, יהיו יותר נסיעות לשדה התעופה. עוד לא שמעתי על מישהו שביטל טיסה כי שדה התעופה רחוק. |
|
||||
|
||||
צריך עוד בניה במרכז כי הרבה עבודות נמצאות במרכז כמו גם חלק ניכר מהאקדמיה והתרבות. דבר זה גורם להרבה אנשים שלא גרים במרכז לבוא אליו. היה עדיף להם לגור בו. תחבורה יעילה לנגב עולה כסף וגם לא תתרום עבודות. הרעיון הוא פשוט, אנשים מעדיפים לגור במרכז מאשר בנגב לכן כדי שיעבדו בנגב אתה צריך או להכריח אותם או לשלם להם יותר כסף מאשר במרכז. כדי לשלם את הכסף אתה צריך או להכריח אנשים לתת אותו או לתת להם שירות עדיף. לכן בנגב משתלם לשים מקומות עבודה שרוב העלות שלהם היא שטח. שזה בעיקר צבא ושדה תעופה, זה נכון גם מבחינה חשבונאית וגם בכל שיטה שמסתכלים על מכלול הרצונות של האנשים. שדה התעופה טוב לנגב, קודם כל הם רוצים אותו1 מעבר לזה זה יביא להם הרבה משרות והרבה תעבורה. מובן שאנשים מתחשבים במרחק של שדה התעופה. אנשים בוחרים חופשות גם על סמך עלות הנסיעה והקושי שבה. _____________ 1 לעומת הצפון שממש לא רוצה, הצפון והנגב זה שתי מקומות שונים לחלוטין. תמיד הדיבורים על ה"פריפריה" נשמעים לי מוזר. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |