|
||||
|
||||
אנא האר את עיני: כיצד מדינה ליברלית שיש בה אזרחים יהודים וערבים יכולה להיות מוגדרת כמדינה "יהודית"? אני מבין ליברליזם בהתאם לרוח החוקה האמריקאית, כלומר כזכותו של כל אזרח לרדוף אחר האושר בכל דרך שיבחר, כל עוד אינו פוגע בזכויותיהם של האזרחים האחרים לרדוף אחר אושרם שלהם. ההגדרה הזו היא סימטרית לגמרי מבחינת יחסה לאזרחים השונים, ואינה מעדיפה את אושרו של אף אזרח על אושרו של אזרח אחר. משמע, אם יהודי ירגיש מאושר מהנפת דגל מדינת יהודה, בעוד ערבי יממש את ייעודו בחיים בהנפת דגל פלסטין, שניהם רשאים לממש את זכותם. לעומת זאת, ההגדרה של המדינה כיהודית מהווה שבירה של הסימטריה והעדפה ברורה של אושרה של קבוצת אזרחים מסוימת (זו שתרווה נחת מכך שהפרהסיה של המדינה תהיה "יהודית") על פני אושרם של האזרחים הלא יהודים. הכיצד? ניתן לטעון שישראל היא מדינה ליברלית-בפוטנציה המצויה במצב מלחמה מתמשך עם מדינות ערב, ולכן היה עליה לקצץ בזכויות האזרח של תושביה עד תום הלחימה. אלא שאז ניתן לומר שישראל, לכל היותר, שואפת להיות מדינה ליברלית. |
|
||||
|
||||
בה במידה שפולין, שחיים בה פולנים, אוקראינים, ליטאים וגרמנים יכולה להיות מוגדרת מדינה ''פולנית''. |
|
||||
|
||||
הכמות היא גם איכות. 99% מאוכלוסיית פולין הם פולנים. המשפט שלך התאים לפולין של לפני מלחמת העולם השניה. |
|
||||
|
||||
פולין של לפני מלחמת העולם השניה עדיין היתה עצמאית כמדינה פולנית, עם כל המיעוטים הלאומיים שבתוכה ואוכלוסייתה הלא-הומוגנית. |
|
||||
|
||||
תזכורת: גבריאל נרוטוביץ' [ויקיפדיה]. דוגמה טובה לנזק האפשרי ממבקרי אומנות. |
|
||||
|
||||
ומהיטלר לומדים על הנזק האפשרי מציירים כושלים. |
|
||||
|
||||
אבל כאן מדובר על מבקר אומנות שהעביר את ביקורתו באמצע תערוכה. |
|
||||
|
||||
פולין שבין המלחמות היתה באמת מדינה מאד בעייתית. היא במידה מסויימת מזכירה לי אותנו. |
|
||||
|
||||
אכן מדינה פולנית, אבל האם גם מדינה ליברלית? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |