|
||||
|
||||
כשחשבתי למה התכוונת, חשבתי על היבט אחד דומה (אולי) בתוכן: "אליפלט", לפחות לפי אריאל הירשפלד, הוא שיר שמאחורי מסווה של קינה נוסטלגית מתריס כלפי החברה. חמוריקו, כך נדמה לי - אבל אני לא בטוח שאני לא קורא לתוכו יותר מדי - מסווה את עצמו כהווי נוסטלגי תל-אביבי, ובעצם הוא שיר תוכחה כלפי החברה (והמקביל לאליפלט הדמות הוא לא החמור, אלא שייע בעליו). |
|
||||
|
||||
למה תוכחה כלפי החברה? שייע הוא דווקא זה שגורם למטרד רעש סביבתי לא קטן. |
|
||||
|
||||
השיר הזה מתחיל כשיר הווי עליז, ואז מגיע לסצינה עגומה, שבה שייע שוכב חולה בצריף ואף אחד לא בא. בזה בעצם העלילה נגמרת, ומתבקש לחשוב ששייע לא החלים, אלא מת, ומת כמו כלב. הבית אחר כך, האחרון, חורג מז'אנר ההווי לעבר הפנטזיה - אבל איזו מין פנטזיה? זה קצת מזכיר לי אגדות מהז'אנר שמסביר תופעות טבע כמשהו שקרה בעקבות אירוע (המבול מסביר את הקשת בענן, האגדה שמסבירה את הנרקיס שפורח בביצה, וכאלה) - כאן זה מסביר את קולות הרעם והברק בסופת חורף. קצת מוזר להסביר תופעת טבע שהאדם מכיר מלפני ימיו באירוע שקרה בתל-אביב של פעם, ואולי באמת זה דמיוני הפרוע, אבל בטוח שהבית הזה לא רוצה לעשות לנו גוד טיים. שירי הווי לא נגמרים כך, וגם לא תוכחות על זוטות כמו מטרד רעש. אני נוטה לחשוב שהזעם כאן, תוכחתו של חמוריקו אם תרצי, הוא על איך שהפקירו ושכחו את שייע. |
|
||||
|
||||
תודה. בכלל לא היכרתי את הבית הזה (השיר נשמע בגרסה סופר מקוצרת ב''ילדי החלומות'', די.וי.די מקסים של שירי אלתרמן לילדים, שהילדים טוחנים פה). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |