|
||||
|
||||
זו היתה רק דוגמא אנקדוטלית, ללא קשר ישיר למאגר שדלף, שמבליטה את גזענותה של החברה החרדית, שעתה קשה יהיה הרבה יותר לחמוק מהשלכותיה. הנה דוגמא קצת הפוכה. והנה סיפורון: בהיותי בסדיר עמדתי פעם בתחנה המרכזית בת"א. מאחורי עמד בחור חרדי. מתישהו התקרב אלינו בחור חרדי נוסף וכאשר הם זיהו אחד את השני התברר שהם למדו פעם ביחד ולא נפגשו זמן רב. השמחה משום כך היתה גדולה וזה שמקרוב בא שאל את זה שלידי מה חדש. לאחר שנענה ב"אחותי התחתנה", בעוד נהרה על פניו ואמרי פיו כולם ברכה וקילוסין, הוסיף החבר בהיסוס "עם מזרחי". מי שלא ראה את השתנקותו של המברך לא ראה השתנקות מימיו. הוא עבר מהבעה וקולות של שמחה לפרצוף נדהם, ותוך עלייית חצי אוקטבה שאל בבעתה "מה?! איך קורה דבר כזה?" אני לא זוכר מה השני אמר לו (ניחוש: " יש לה רגל מעץ"), אך ההוא החל להתנצל בסגנון "לא, מזרחי זה בסדר, פשוט אני לא רגיל". |
|
||||
|
||||
אני מתנצל מראש על כך שאני נטפל אליך בעניין זה, אבל חוששני שתגובתך מאפיינת איזשהו פן אבסורדי ולא מחושב עד הסוף, ביחסה של החברה הישראלית החילונית לחרדים. מצד אחד קיימת נבירה מתמדת בענייניהם הפנימיים של החרדים, מתוך גישה שניתן בקלות לתארה כאנטישמית. מן הצד השני קיימת נכונות שקשה לראות את גבולותיה לשאת בעולה של חברה שאת עקרונותיה ואורחות חייה אנו מתעבים ומגנים. א. אני איני מאמין שהחברה החרדית היא גזענית. החברה הזו כל כך סגורה וסוליפסיסטית ועניינה בכל מה שמחוץ לה כל כך מוגבל ואגוצנטרי, שקשה לראות היכן יש שם מקום לגזענות. קח את השיחה ששמעת והחלף את עצמך בצרפתי קתולי המאזין לשיחתם של שני יהודים פריסאיים. האם היה זה נכון לתאר את יהודי צרפת כגזענים? ב. מאידך, עליך לזכור שכל המערכת החינוכית המשרישה באותה צעירים את אותם תפיסות שכל כך מחרידות אותך (קריא מערכת החינוך העצמאית) ממומננת מן היסוד ועד הטפחות מכספי המיסים שלך ולא שלהם. הגיע הזמן שהחילונים הישראליים יפסיקו ללמד את החרדים "מה טוב עבורם" ויתחילו לעמוד על זכותם לא למממן את כל שגיוניתיהם ומשוגותיהם. ג. בנקודה זו ברצוני לעשות חיבור קצת מאולץ לפסיקה של בג"ץ עמנואל. כאשר נתקלים בתופעה מחפירה כל כך (שעליה אמרה הגמרא: "הזהרו בבני עניים שמהן תצא תורה, שנאמר (במדבר כד, ז) יזל מים מדליו, שמהן תצא תורה ומפני מה אין מצויין תלמידי חכמים לצאת תלמידי חכמים מבניהן? אמר רב יוסף שלא יאמרו תורה ירושה היא להם, רב ששת בריה דרב אידי אומר כדי שלא יתגדרו על הצבור וגו"'), אי אפשר לנו לומר כי נפלה שגגה אצל אנשים כשרים ויבוא רבם (דהיינו כבודו אדמונד לוי) וישיב את הסדר על כנו. האנשים הללו אינם כשרים ובג"ץ אינו רבם. נסיונו של בג"ץ לכפות את קליטת הבנות הספרדיות, מעלה על הדעת את השאלה מה יעשה בג"ץ כאשר מאן דהוא יתבע בית זונות "יוקרתי" מפני שאינו מוכן לקבל את בתו ל"עבודה". יפעילו את חוק שיוויון ההזדמנויות? חבל שהשופט לוי לא היה מסוגל להבחין שהוא מטפל בסימפטום ולא במחלה. |
|
||||
|
||||
אני מתפלא לקרוא את הדברים. גזענותה של החברה החרדית כלפי מזרחיים אינה תופעה חדשה או אנקדוטלית אלא הכלל - במיוחד, אבל לא רק, בנישואים ובקבלה למוסדות לימוד. יצא לי להכיר את החברה הזו קצת יותר מן החילוני הממוצע, אבל לא קשה להשיג על כך מידע בעיתונות ובספרים. אתה בעצמך מודה שמקור התופעה הוא במערכת החינוך! הגזענות שם, אגב, מתחילה אצל המזרחיים שמתייחסים לאשכנזים כאל גזע עליון - מתלבשים כמוהם, מנסים להתקבל למוסדות הלימוד שלהם, מקבלים את פסיקותיהם (לא תמצא הרבה מקרים הפוכים - של קבלת פסיקותיו של רב ספרדי ע"י ציבור אשכנזי) ורואים בנישואים עמם שדרוג. בעניין עמנואל, אני תומך בהתערבות בית המשפט, למרות שזהו רק סמפטום למדיניות כוללת שאותה מממנים אנו. עיקרה של מדיניות בעייתית זו, בה אגב אני רואה סכנה קיומית קרובה לישראל, רובץ בעיקר לפתחו של הממשל, או מדוייק יותר, לפתחינו הבוחרים, ולא לפתח בית המשפט, שגם ככה עומס על עצמו מעבר לנדרש. |
|
||||
|
||||
אני לא מסכים עם הצורה בה אתה רואה את הדברים, אבל הנקודה היא אחרת בכלל. יש הרבה מאד בני אדם שאת דעותיהם והעדפותיהם אנו, בלשון המעטה, לא אוהבים ואיננו רוצים לראות במרחב הציבורי. ההיגיון הדמוקרטי המקובל אומר שאנו לא מנסים ל''חנך'' בכוח את ה''סרבנים'' ומכים אותם מכות נמרצות עד שיאמרו ''רוצה אני'', אלא מסתפקים בכך שנמנע מהם להחיל את עקרונותיהם במרחב הציבורי. אלוהים של החרדים האשכנזים מבין רק אידיש ומעדיף גפילטע פיש. מביה''מ העליון אינני מצפה ל''התווכח'' איתם (כמו שייקה אופיר ב''שוטר אזולאי''), אלא למנוע מהם לדרוש סיבסוד לגידול קרפיונים. אגב, רוב החרדים אינם מתנגדים לאינטגרציה עדתית בחינוך (ע''ע הרב שך) ופסיקתו של הרב עובדיה ואפילו הכשרות שלו ה''בית יוסף'' מקובלת גם בחוגים אשכנזיים. עניין הנישואים בעדה החרדית מתנהל בצורה כל כך קפריזית ומטורפת שברור לכל עין, שהמדובר בטירוף ובאוילות האנושית המוכרת מימים ימימה ולא במשהו שקשור דוקא לדת או לגזענות. תחשוב רגע איך היה נראה מוסד השידוכים ב''עדה'' שלנו, אם לאימהותינו היתה זכות ההחלטה בנידון. לא כל התגדרות עדתית וסלקציה בכניסה למועדוני ריקוד צריכה מיד לקבל את הכותרת המאיימת של ''גזענות''. מותר לכל אחד לבחור עם מי הוא מעדיף להתחתן. לעומת זאת הזכות לקבוע מי ישב לידך באוטובוס צריכה להיות מוגבלת הרבה יותר. עניין ספסל הלימודים הוא בערך באמצע. אם מישהו כל כך מקפיד על כך שחינוך צאצאיו לא יזדהם ע''י עדות אחרות, יטרח ויממן את שגיונותיו מכיסו ולא על חשבון הציבור. גם אני חושב שבג''ץ היה צריך להתערב בעמנואל. הוא פשוט היה צריך להורות על הפסקת ההקצבות למוסד זה ולא להכנס לויכוחים עם ועד ההורים. השופט המסורתי וחובש הכיפה אדמונד לוי, פשוט לא היה מסוגל לראות שביה''ס ''בית יעקב'' בעמנואל הוא מוסד משוקץ שמוטב שכלל לא היה בא לעולם ולא מוסד חינוכי שצריך לתקן עוולה שולית שנפלה בו. |
|
||||
|
||||
למה בין שני יהודים פריסאים? נסה לדמיין שני נוצרים פריסאים כאשר אחותו של אחד מהם התחתנה עם יהודי. האם אז זוהי גזענות? |
|
||||
|
||||
ברוב המקרים לא (למשל כשהמדובר בנוצרים מאמינים). מה שניסיתי לומר לאפופידס שאנו מרבים מדי להשתמש בקלף הגזענות והרושם המתקבל הוא ש''כולם כולם גזענים מלבד הליברל הנאור הדובר אליכם''. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |