בתשובה לשוטה הכפר הגלובלי, 18/09/11 10:30
לטוס על חוט 581885
מחשב טיסה הוא דבר נפלא וחיוני ורק משוגע יגיד שלא, גם כשטייס מנחית את המטוס בעצמו הוא נעזר בחיוויים של המחשב ומשאיר מטלות מסוימות למחשב.

עם זאת, אם נחזור למכונית, אני גם בטוחה בשבעת אלפים אחוז שמחשב המטוס על כל המודולים שבו, כולל פתיחת מצערת ופיקוח על הוידאו, לא בנוי על מערכת הפעלת ווינדוס בלינדוס או יוניקס שמוניקס או כל מערכת קנויה אחרת, כי אין בזה צורך וזה אידיוטי. אף אחד לא יבנה מחשב טיסה על מערכת גנרית.

אני גם בטוחה במאה אחוז שהמערכת המפקחת על הזרקת הדלק במטוס, למשל, היא עצמאית ובלתי תלויה לחלוטין במערכת שמפקחת על הוידאו. הן לא עוברות דרך אותו פרוססור.

אגב, שמעתי שבמטוס קרב יש פחות שורות קוד מאשר במכונית. זה הגיוני – המחשב מבצע את הפעולות ה"רפלקסיביות", נקרא לזה ככה, של המטוס, אבל איננו רוצים לרגע להגביל את השליטה של הטייס.
הגיוני אבל גם מעורר מחשבות על מחשבים במטוסי נוסעים, ועוד יותר על מחשבים במכוניות.

במטוס אף אחד לא יכניס פיצ'רים אידיוטיים כמו הפעלה אוטומטית של מגבים בעת גשם. אבל במכונית כן, ויצרנים מתחילים להתחרות בזה ברשימת הפיצ'רים, ואף אחד לא יעז לא לסמן וי ליד אחד הפיצ'רים ברשימה. (אף אחד מלבד המיוחסים באמת, אני מאמינה שרולס רויס לא מצטרף לטרנד הזה, כמו שאינו מצטרף לטרנדים העיצוביים).

כך מתחיל סיפור הרילטיים שאספר בפעם אחרת, או בהמשכים.
לטוס על חוט 581888
למה שלא יבנו על מערכת גנרית? מערכת הפעלה מספקת לתוכנית כל מיני שירותים חשובים של עבודה עם התקנים, חלוקה לתהליכים ותקשורת ביניהם. מערכת ההפעלה היא זו שמנהלת גישה למשאבים משותפים. היא בד"כ יודעת לעשות את זה טוב.

הבקר של ה-ABS צריך לטפל במגוון איתותים ממקומות שונים שמגיעים אליו כל הזמן. מישהו אומר לו מה לעשות. יכול להיות שיש לו מעגל שבנוי לטפל בכל הדברים הללו במקביל, אבל זה הרבה יותר מסובך להבנה ותחזוקה. לכן (ומכיוון שיש לנו מעבדים חזקים) יותר נוח להריץ דברים עם פחות מקבול ברמה הבסיסית דרך המעבד, ולתת למערכת ההפעלה לנהל את הגישה: כל איתות מחכה לתורו ומטופל.

אני לא יודע איזו מערכת הפעלה יש שם, אבל רמת המורכבות והשכלול של מערכות ההפעלה שיש היום מספיק גבוהה, ואין טעם לפתח אחת בבית. מעל מערכת ההפעלה יכולה לשבת תוכנה שמפותחת ע"י החברה שכוללת את כל השכל.

המחשבים שרואים במושבי המטוסים הם מערכות נפרדות לחלוטין ממחשב הטיסה. הם לא נדרשים כלל לעמוד שאותה רמת אמינות. לדוגמה: במקרים רבים נהוג לכבות ולהדליק אותם לפני תחילת הטיסה, בגלל שמאפסים את ספק הכוח שלהם. נדמה לי שכיום רובם מריצים לינוקס. אם אני לא טועה (וכאן אני כותב רק על-סמך זיכרון מעומעם) יש כמה חברות תעופה שונות שמשתמשות באותה התוכנה למחשבים של המושבים.
לטוס על חוט 581889
"מערכת הפעלה" הוא מושג שנשמע כבד וגדול, ולא כך הוא. למשל מערכת הפעלה לדשבורד, כזאת שמפקחת על מיזוג אוויר, מערכת האודיו, מגבים, חלונות, דלתות וכולי - היא טריוויאלית.
ארחיב על כך אחר כך עם ירצה השם.

(אמרתי שאני מקווה ש ה ABS לא קשור ולא תלוי באותה מערכת, אני מקווה שגם שמערכת הטיימינג לא מחוברת אליה, ואני מאמינה שכך הדבר, פונקציות אלה צריכות לפעול בצורה עצמאית על ידי בקרים).
לטוס על חוט 581891
אבל אם צריכים להתחיל לחפש קובצי מוזיקה במערכת קבצים, בחיבור דרך BlueTooth (למי מותר) ועוד, מסתבר שכבר יותר פשוט להשתמש במערכת הפעלה קיימת.
לטוס על חוט 581893
:-) נכון מאד. אם מכונית צריכה לחפש קובצי מוזיקה היא צריכה לא רק מערכת הפעלה אלא גם מסד נתונים... למה באמת שלא נעשה לוגין למכונית, היא תודיע לנו שהיא לא נסגרה כהלכה והיא משחזרת את המצב האחרון, מיזוג קל, מגבים, במושב האחורי דורה בפודקאסט, ברוך בואנו למחוזות האידיוטיזם.
לטוס על חוט 581898
את מבלבלת בין "מחשב" ל"מחשב שולחני". לא צריך להזדהות בפני המכונית אם כל הזהות היא "מי שנוהג במכונית"‏1.

1 לעומת זאת, אם יש מספר נהגים עם הגדרות שונות, לדוגמה: מיקום ההגה והתחנות הרצויות ברדיו, יש אולי סיבה להזדהות. נראה לי שצורך כזה יסבך את ממשק המשתמש. האם יש בפועל הזדהות למכונית?
לטוס על חוט 581900
אתה מתבלבל במי שאתה חושב שאתה מדבר איתו.
לטוס על חוט 581902
אני לא יודע בדיוק מה את עושה, ולכן נאלץ להסתמך על מה שאת כותבת כאן. את מוזמנת להסביר איפה טעיתי בהבנתם.
לטוס על חוט 581944
לחברים בארה''ב היה לפני שנים לא מעטות רכב (לא זוכר את הדגם), שהתאים את תנוחת ההגה והכיסא לבהתאם לנהג. ההזדהות נעשתה ע''פ השלט לרכב, כלומר אפשר היה לתכנת כל שלט לתנוחת נהיגה אחרת.
לטוס על חוט 581946
אגב:
מערכת ה ABS היא מערכת פשוטה, הבקר לא צריך "לטפל במגוון איתותים ממקומות שונים". בבסיס הרעיון כל מה שהוא צריך לעשות זה להשוות את מהירות הסיבוב של הגלגלים, ואם גלגל אחד מאט בצורה קיצונית לעומת אחר, כלומר נתקע, "לפמפם" את הבלם שלו.
מהירות הגלגל נמדדת לבטח לא על ידי תוכנה אלא על ידי חיישן חומרה על כל גלגל וגלגל.
גם אם יש עוד כמה שיפצורים, מבחינת התוכנה זו מערכת פשוטה מאד. על פי התרשמותי.

קרוב לוודאי שחברות מכוניות קונות את הבקרים האלה ולא מפתחות בעצמן.

מערכות ABS קיימות במכוניות מזמן, עוד לפני טרנד המכונית הממוחשבת. אוי ואבוי אם הבקר צריך להתייעץ עם המעבד הראשי, שעסוק כידוע לעיל בחיפוש קבצי מוסיקה על הדיסק.
המעבד הראשי רק מברך אותו בזמן ההתנעה ושואל לשלומו, הבקר עונה ששלומו טוב, ומאז מעת לעת המעבד הראשי פונה אליו שוב כדי לוודא ששלומו עדיין טוב ולא חסר לו כלום. אם הבקר לא עונה או אומר שאיבד חיישן ולכן נאלץ להפסיק to abs, המעבד הראשי מדליק נורית אזהרה על לוח המחוונים, אבל לא נורא, לא צריך גרר, אפשר לנסוע גם ללא ABS.

_____
לא מהנדסת רכב
לטוס על חוט 581916
נראה שישנן מערכות לנחיתה אוטומטית המורכבות בדגמים של בואינג ואיירבאס.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים