בתשובה ל., 30/08/11 18:19
אני תוהה ... 580422
3. תלונומט כזה לא בעייתי בכלל - מה ההבדל בינו לבין מסדר בוקר יומי?
(זו כמובן הערה על הדוגמה, שלא אומרת כלום על העיקרון)

מה דעתך על ניכוי מס במקור לשכירים - לגיטימי? אם כן, דמיין שאנחנו מתחילים ממצב שאין כזה, וכל אדם משלם מס לפי הצהרתו; ואז מוצע מנגנון ניכוי במקור. מה דעתך?

ומה דעתך על מכמונות מהירות של המשטרה (שמצלמות גם חפים מפשע) - לגיטימי? ומה אם היו מרצפים את הכבישים לכל אורכם במדי מהירות, ואפקטיבית מכריחים את כולם לנסוע במהירות המותרת?
אני תוהה ... 580430
בשני המקרים הפגיעה בפרטיות היא קטנה. הדבר היחיד שהמשטרה יודעת היא, הרווח שלך (אותו בכל אופן אתה מחוייב לדווח), ומהירות הנסיעה שלך. זה גם לא עוזר נגד רמאות - מקום העבודה יכול לשקר. הפגיעה בפרטיות כאן מאד קטנה. קשה לי לחשוב איך אפשר לנצל לרעה מידע דל כזה. אי אפשר להשוות את זה להקלטת המיקום, ניתוח כתבים בפייסבוק וכדו'.

לעומת זאת, אם המדינה היתה מבקשת גישה לחשבון הבנק שלך, לוודא שנכנס כמה שהצהרת שאתה מרוויח - הייתי אומר לא באל"ף רבתי.

מה אתה אומר על זה אגב? כל בנק מחוייב לדווח למדינה על כל תנועה בחשבון שלך. אם נכנס יותר מדי כסף - ידפקו אצלך מס הכנסה. אני די בטוח שזה יעלים את תופעת העלמת המס. מסכים?

(הספק היחיד שלי הוא מכמונות מהירות. מכמונות מהירות אוטומאטיות בכל הארץ אכן עלול להיות בעייתי בהאשמות שווא, אז אני לא בטוח לגבי זה.)
אני תוהה ... 580515
מכמונות המהירות הפעילות היום‏1 והצפויות לפעול בעתיד הקרוב, מודדות את המהירות של חפים מפשע, אבל מנסות לברר את הזהות (מצלמות) של מי שעבר על המהירות. כלומר אם אתה לא אשם, המערכת לא יודעת מי אתה ואין תיעוד של מכונית שנסעה כחוק‏2.

אם יכריחו את כולם לנסוע כחוק, מהר מאוד המדינה תאלץ לשנות את החוק למשהו סביר יותר, ובא הפסדנו בשכרנו.

1 יש מערכות אחרות, שמתעדות את זמני המעבר של כל המכוניות בשתי נקודות שונות, ומחשבות את המהירות הממוצעת בקטע. נכון להיום אין כוונה או אפשרות חוקית להפעיל מערכת כזו בארץ.
2 יוצא הדופן הוא כמובן כביש שש, שם כל המכוניות מתועדות, וגם ניתן לברר מי עבר על המהירות המותרת בקטע כלשהוא. זה לא נעשה בפועל וכאמור גם קראתי חוות דעת שישנה גם מניעה חוקית.
אני תוהה ... 580516
1. המצלמות החדשות מודדות את מהירות המכוניות באמצעות זוג גלאים המוטמנים בכביש ומודדים את זמן המעבר של כל מכונית ביניהם. כך גם ניתן לדעת באיזה נתיב נסעה המכונית שהפעילה את המצלמה.
אני תוהה ... 580521
נכון, אבל המצלמה (גלאי בכביש לא יודע מה מספר הלוחית) מופעלת רק כאשר יש חריגה מהמהירות המותרת (או שהתכוונת לומר שגם נהג חף מפשע עלול להיות מצולם אם הנהג בנתיב ליד עבר על המהירות?).
אני תוהה ... 580524
אמרת שיש מערכות שמתעדות את זמן הנסיעה של כל המכוניות בין שתי נקודות. זאת בדיוק מערכת כזאת, רק שהיא לא מתעדת את זהות המכונית אם המהירות לא היתה מופרזת. (התחכמות כזאת).
לגבי שדה הראיה של המצלמה, אין לי מושג. אני יודע שבמצלמות הישנות הצילום לא היה קביל אם נראו בו מספר מכוניות.
אני תוהה ... 580526
עכשיו הבנתי. הכוונה היתה למערכת שמתעדת את ההפרש בין שתי נקודות רחוקות (נגיד עשרה ק''מ). במקרה כזה, אתה חייב לתעד את המכונית בתחילת הדרך, כשאתה עוד לא יודע שהיא תעבור על החוק. במערכת הנוכחית זה לא קיים (למרות שנכתב שהיא מסוגלת לזה, דרוש רק שינוי בתוכנה).
אני תוהה ... 580527
אני הבנתי למה התכוונת, זאת היתה התחכמות לא אלגנטית.
אני תוהה ... 580533
גם שימוש באיכון סלולרי לאכיפת מהירות קל לתכנת כך שישכח מיד מידע על נסיעה שלא עברה על החוק. (ואם לא תסמכו על זה, ואולי בצדק, למה אתם סומכים על סלקטיביות המצלמות של המכמונות?)
אני תוהה ... 580534
איך אתה מקשר בין מכשיר סלולרי למכונית?
אני תוהה ... 580553
איך אתה חשבת?
אני תוהה ... 580560
כי מצלמת מהירות משתמשת בפלאש (בלילה ושמעתי שגם ביום) בד"כ, אז אני יודע האם צולמתי או לא.

יש הרבה בעיות מובנות בחוק, ולאור האישורים הגורפים שמחלק בית המשפט, והשימוש והבקשות הלא חוקיות של המשטרה‏1, אני לא סומך על אף אחד מהם. גם היו מקרים בעבר שהמשטרה אגרה מידע שהיא היתה מחוייבת מבחינה חוקית להשמיד, והשתמשה במידע הזה כדי להרשיע אנשים‏2.

אפשר היה בקלות להתייחס לבעיות הללו ברמת החוק, באופן שלפחות יאפשר ביקורת על המשטרה. למשל, למה לא לחייב את חברות הסלולאר לידע את הלקוחות על כל מידע שהועבר למשטרה, כעבור חצי שנה מהעברתו ? המשטרה רוצה עוד זמן לחקירה ? שיבקשו כל חצי שנה דחיה מבית המשפט, עד גמר החקירה (ולא לאשר דחיות מעבר לחצי שנה כל פעם). כך בתום החקירה יכול האזרח לשאול את עצמו האם בקשת המידע היתה סבירה, ואם לא לפנות לערכאות משפטיות או לפחות להעמיד את המידע לדיון ציבורי. אבל המחוקק, כמו גם המשטרה ובתי המשפט, עיוורים לצורך להגן על פרטיותם של אנשים. זאת למרות שלא פעם מידע אישי שנמסר ע"י אזרחים מן השורה לרשויות החוק הגיע ושימש גופים פרטיים בניגוד לרצון האזרחים ובניגוד לחוק.

1
אני תוהה ... 580614
>> אם יכריחו את כולם לנסוע כחוק, מהר מאוד המדינה תאלץ לשנות את החוק למשהו סביר יותר, ובא הפסדנו בשכרנו

אם יכריחו את כולם לנסוע כחוק יבש מקור חשוב של הכנסות המדינה, ואז או שיחמירו את החוק כדי לחזור לרמת ההכנסות הקודמת או שיתחילו לאכוף במרץ חוקים משתלמים אחרים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים