|
||||
|
||||
מקסים מקסים מקסים, תמונה פסטורלית מקסימה כולל ילדים. זו לא רפת, זו ארקדיה! איזה בידור עם הדבורים, אתה כשרון קומי. תסלח לי אם הסנטימנטליות שלך כולל הטרנזיסטור של התאילנדי לא עושה רושם, ואם גלגול העיניים שלך על עגלי חלב ופיטום אווזים לא משאיר את האימפקט שהתכוונת אליו. הקורא התמים עשוי להאמין שמחר אתה מצטרף לשורות הלוחמים לזכויות בעלי חיים, שהיית בראש הלוביסטים בכנסת בעד החוק הזה. מעניין שעיניך מתגלגלות רק על אכזריות שכבר נאסרה בחוק, עם כל השאר אתה בינתיים בסדר. הילדים שאלו איפה העגל? בטח ענית "בגן עדן". (חיות כשרות עולות לגן עדן?) מדהים עד כמה התמונה בדמיונך מעוותת. כן, מפרידים את העגל שהפרה אך המליטה, זה אכזרי אבל לא נורא. כן, את העגלים שולחים לרפת אחרת ששם מגדלים עגלי חלב, זה אכזרי אבל לא נורא. לפעמים מצמיאים אותם ולפעמים לא, ממילא חיי העגלים הם גיהנום מיום לידתם עד יום מותם, ממילא זה לא הרבה זמן, ממילא זה הרחק ממך, לא נורא. כן, חולבים את פר ההרבעה, אבל זה רחוק ממך, מעניין איך זה נעשה, מספר פעמים ביום? איך מעוררים אותו? הוא כבול בשלשלת, קראתי שיש פר מיועד כדי שפר ההרבעה יעלה עליו, נכון? גם זה פסטורלי אבל לא שקט כמו ברפת שלך, מוכרחים לסבול קצת רעש לצורך "הרבעה מסודרת". הרבעה מסודרת. כן, חולבים את הפרה המוטנטית בעלת העטינים המפלצתיים שלוש פעמים ביום חמש שנים אבל לא נורא. באורח פלא ממש, היא לא סובלת שום נזק, בעצם היא נגאלת מכאב עטינים שהיה נגרם לה כשהעגל היה מחליט להיגמל או ווטאבר היתה התיאוריה שלך. וברפת שוררת אווירה שמיימית, כמעט אין געיות, רק לפעמים, אתה בכל אופן לא שמעת. אגב, הידעת שבעלי החיים סובלים בשקט? טוב לפרה שסוחטים את עטיניה יום יום עד שאין בה תועלת ואז מעמיסים אותה על משאית משונה. בדרכה בכביש 4 אל בית המטבחיים יחד עם חברותיה החולבות האחרות, דחוסות כמו סרדינים בקופסה, היא מודה לך בלבה הפרתי. כי כן, זה אכזרי, אבל לא נורא. איך אפשר להסביר נפש אדם שמגדל יצור, נוגע בו, מביט בעיניו, מביא את ילדיו לראותו, מענה אותו במו ידיו והורג אותו. אי אפשר להסביר, אבל האנשים האלה הם מכל עבר, רפתנים, לולנים, מפטמי חזירים, פרוונים, מגדלי כלבים לקרבות, בעלי סוסי מרוץ, סוחרי נשים, נוגשי עבדים, סרסורי ילדים. קל מאד להתרגל לראות ביצור אחר, אדם או חיה, סחורה, חפץ, קל להתרגל לסבל של הזולת. אני לא מאשימה אותך, אם יש שוק יש מי שיספק אותו. בשביל בעלי החיים כל יום הוא טרבלינקה. אתה מוזמן להתחלחל, להזדעזע ולשוב ולגלגל עיניים כאוות נפשך, הייתי מתעלפת מתמהון אם היית מגיב אחרת, אבל מי שראה את שק האשפה השחור המלא אפרוחים זכרים חצי חיים חצי מתים, מבין. (כן, תעשיית בעלי החיים היא תעשייה של נקבות, הזכרים לא טעימים על האש). |
|
||||
|
||||
מה לעשות, יש אנשים שמסוגלים לראות גוונים בעולם ולא רק שחור ולבן. בעיני אין דין מי שמגדל פרות לחלב כדין מי שמפטם אווז ואין דין מי שמפטם אווז כדין מי שסוחר בבני אדם ואין דין מי שסוחר בבני אדם כדין מי שמפעיל מחנות השמדה ותאי גזים. אני מבין שאת לא מסוגלת להבדיל בין המקרים ואני יכול רק לצקצק ברחמים גדולים על כך שכל שאת מסוגלת לראות בעינייך הם טבעונים מול חלאות המין האנושי. לו היו לך טיעונים משכנעים לא היית נצרכת להשוואות המופרכות האלו לפיהן כל רפת היא טרבלינקה וכל רפתן הוא מנגלה. עם טיעונים כאלו תמשיכי להיות מיעוט קטן וחסר השפעה (וטוב שכך). |
|
||||
|
||||
חשוב לציין, בשם ההגינות, שטיעון טרבלינקה הוא לא אישי של ג'וד. האמירה, המצוטטת פעמים רבות ע"י צמחונים וטבעונים, "בשביל בעלי החיים כל יום הוא טרבלינקה", "for the animals, it is an eternal Treblinka", הופיעה (אי שם בתחילת שנות ה-50, נדמה לי) בסיפור של יצחק בשביס-זינגר, The Letter Writer. |
|
||||
|
||||
אני בטוח שגם את ההשוואה בין יהודה ושומרון ובין אושוויץ לא סראמאגו המציא ובכל זאת הוא זכה לשטיפה וגינוי מקיר אל קיר בישראל. |
|
||||
|
||||
מה לא זוכה לשטיפה וגינוי מקיר אל קיר בישראל? כל הדברים הטובים והנוכחים זוכים לשטיפה וגינוי מקיר אל קיר בישראל, אלה ימים כאלה, דווקא באייל זה משתנה. |
|
||||
|
||||
טובים ונכוחים? אם טוב, יש ויכוח (יהיו שיגידו שכל גינוי לישראל טוב הוא, ולא משנה אם צדק בו אם לאו, כי מעט מזה עשוי לחלחל ולהביא את הציבור העברי היושב בציון להתנער מפשעיו, להזדכך ולהיות אור לגויים, פסגת הטהור והצדק העולמית). נכוחים? אני מצפה מסופר, שאמנם לחבר משפט שנמשך על פחות מ-3 עמודים אינו יודע, אבל לקרוא ודאי הוא יודע, שיטרח לפתוח ויקיפדיה, אם לא ספר, יקרא מעט, ישווה, ויחשוב אם באמת יש מקום להשוואה1. _______________ 1 מעבר ל"נורא מרגיז את היהודים שמשווים אותם לנאצים, אז בואו נשווה אותם לנאצים". |
|
||||
|
||||
לא התייחסתי לסרמאגו, איזי הכניס לקלחת את הכיבוש הרבה קודם, אתמול נדמה לי, ולא הערתי על הדמגוגיה שלו, עכשיו הערת לו אז הצטרפתי. |
|
||||
|
||||
ההשוואה טרבלינקה - תעשיית הבשר הרבה יותר תקפה מהשוואת הכיבוש ביו''ש - אושוויץ. |
|
||||
|
||||
נכון מאד, מי ששירבב את הכיבוש למשוואה הוא איזי, כאילו זה שקול לזה שקול לזה. |
|
||||
|
||||
הטענה היא: מי שלא יכול למצוא דוגמאות פחות קיצוניות מהשואה (ובעלות מטען רגשי פחות חזק), כנראה שאין לו טיעונים רציניים. בגלל זה אני מחכה לדוגמה שלא עוסקת בשואה. והדוגמה הסטנדרטית הנגדית: היטלר היה צמחוני. |
|
||||
|
||||
בעיני שתיהן לא תקפות, אבל תעשיית המזון עוסקת בבעלי חיים בעוד טרבלינקה ויו''ש עוסקים בבני אדם וזאת נראית לי נקודה הרבה יותר רלוונטית. מעבר לזה אני מסכים עם צפריר - מי שנזקק להשוואות מסוג זה כנראה שאין לו טיעונים משכנעים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |